"אנחנו אומה של שמנים. 50 אחוז מהישראלים במצב של השמנת יתר ועודף משקל", מכריז ד"ר רז הגואל, מומחה לטיפול בהשמנת יתר ומנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה, שמדגיש: "ואני לא מדבר על מי שצריך לרדת 3־4 קילו, אלא על מצב של השמנה פתולוגית, שגורמת להופעה של סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, דום נשימה בשינה ועוד".
רובנו מבינים שזה המצב, אבל מתקשים לשמור על משקל תקין. ד"ר הגואל מספק כלי חדש למאבק – מחקר עדכני, שמגלה נתון שלא רבים יודעים: אימון משקולות, או כל אימון התנגדות אחר, שמפתח מסת שריר - כמו מתח, שכיבות סמיכה, מקבילים - עשוי להפחית ב־30 אחוז את הסיכוי לסבול מהשמנת יתר לאורך זמן.
1 צפייה בגלריה
הרמת משקולות
הרמת משקולות
הרמת משקולות. עשוי להוריד את הסיכון להשמנת יתר
(צילום: shutterstock)
המחקר, שהתפרסם באחרונה בכתב העת PLOS Medicine, נערך באוניברסיטת איווה שבארה"ב, שם החליטו לבדוק את הקשר בין הרמת משקולות להיקף המותניים. הם ניגשו למאגר נתונים גדול שאסף מידע על עשרות אלפי חולים שביקרו במרפאות בדאלאס בין השנים 1987־2005.
החוקרים גילו כי גברים ונשים שביצעו תרגילים לחיזוק השרירים מספר פעמים בשבוע, במשך שעה עד שעתיים כל פעם, היו בסיכון נמוך בכ־20% להשמנה על פי מדד ה־BMI ובסיכון נמוך בכ־30% לסבול מהשמנה על פי מדד של היקף מותנים ואחוזי שומן בגוף.
קראו עוד:
ומי ששונא להתאמן, האם הוא יכול פשוט לאכול פחות ולרזות? ד"ר הגואל טוען שלא: "כל קילו שארד באמצעות דיאטת קיצון יגרום לדיאטה הבאה להיות קשה יותר, כיוון שהוא יאט את קצב חילוף החומרים. לכן, ככל שאנחנו עושים יותר דיאטות קיצוניות, ועולים בגיל, קשה לנו יותר לרדת במשקל".
ואיך קשורות המשקולות? "במחקר החדש גילו שמה שיכול לשמר את קצב חילוף החומרים הבסיסי ולא לגרום לו לרדת, או לעתים אפילו לסייע לו לעלות, זו פעילות גופנית בעוצמה מספיק גבוהה שמאפשרת לנו לבנות מסת שריר, כמו למשל הרמת משקולות".
ומה עם פעילות אירובית? "בניית שריר שורפת יותר קלוריות וגם מונעת את הרעב הגדול שמגיע אחרי פעילות אירובית מאומצת. במחקר רואים שמי שבנה שריר עלה פחות במשקל לעומת מי שעשה רק אירובי".
ואגב רעב- לפני הכל, אומר הדוקטור, חייבים לבחון את מנגנוני הרעב והשובע שלנו ולראות האם הם תקינים. כדאי לאכול על פני שעות היום ולא לגרור רעב לערב, וכדאי שלא להימנע מאבות מזון באופן גורף, למשל פחמימות, אלא להוריד סוגי מזון ספציפיים שאפשר להתמודד עם גריעתם מהתפריט. כשמאמצים תזונה שקל לנו לשמור עליה ולהתמיד בה, הירידה במשקל תגיע.