האם הגל הרביעי של הקורונה אכן נבלם, ואפשר להירגע? פרופ' דורון גזית מצוות ניטור התחלואה של האוניברסיטה העברית בירושלים אומר היום (א') לאולפן ynet שהתשובה אינה חד-משמעית, בניגוד לפרסומים האופטימיים של הימים האחרונים וההחלטה לפתוח את שנת הלימודים כרגיל, ב-1 בספטמבר. "המחקר שלנו הסתכל על התחלואה הקשה בעת הקרובה", הוא אומר. "ראינו שעומדת להיות ירידה משמעותית, ושהעומס בבתי החולים לא יעלה בהרבה על מה שיש כרגע, אבל ברמות ההדבקה הנוכחיות זה עדיין לא קורה. שנת הלימודים שתיפתח היא לא שגרתית, ויהיו הרבה מאוד מבודדים בימים הראשונים".
קראו עוד:
כשנאמר לו שבסביבת ראש הממשלה ניתחו את הנתונים האלו וקבעו שלא מסוכן לפתוח את שנת הלימודים, אמר פרופ' גזית: "אני לא אחראי לכל מה שעושים עם המספרים שלנו. אנחנו לא חושבים שהירידה תהיה כל כך מהירה. אנחנו מצפים שבמהלך ספטמבר נתחיל לראות את הירידות, ונראה מספרים יותר סבירים, אבל בתחילת סוכות עדיין יהיו אלפי נדבקים ליום, לא פחות מזה".
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה של מסכה בכיתה
אילוסטרציה של מסכה בכיתה
"אני מקווה שכולם מבינים היום שלא כדאי להדביק את הילדים בקורונה", אומר פרופ' גזית
(צילום: shutterstock)
פרופ' גזית אמר שהוא מבסס את התחזית שלו על מה שקרה כאן בתחילת ינואר. "כל המשק היה בסגר, רק בתי הספר נשארו פתוחים, ובאחד הימים בינואר היו 140 אלף מבודדים ממערכת החינוך בלבד. זה היה כמעט בלתי סביר. הורים החליטו להפסיק לשלוח את הילדים לבתי הספר, ומועצות מקומיות סגרו את המערכת באופן מיידי. הדבר הזה עדיין עלול לקרות. אנשים יישארו שבוע בבית עם הילדים. יהיו לא מעט אנשים שזה מה שיקרה להם. יהיו גם ילדים שיידבקו וימשיכו להידבק, והשאלה היא אם הסיכון הזה סביר".
"באחד הימים בינואר היו 140 אלף מבודדים ממערכת החינוך בלבד. זה היה כמעט בלתי סביר. הדבר הזה עדיין עלול לקרות. אנשים יישארו שבוע בבית עם הילדים. יהיו לא מעט אנשים שזה מה שיקרה להם. יהיו גם ילדים שיידבקו וימשיכו להידבק"
לדעתו, בני נוער בחטיבות ביניים ובתיכוניים, שכבר התחסנו, חייבים לחזור ללימודים. אשר לתלמידי בתי הספר היסודיים, הוא מתלבט. "לימים האלו בספטמבר יש חשיבות מבחינה נפשית", הוא אומר. "צריך לפעול כדי להקטין את ההדבקות: להתקין מערכות אוורור. אוורור ומסכות בכיתות הם הדברים שימנעו הדבקות. זה אומנם לא ימנע בידודים, אבל זה ימנע הדבקות. אני מקווה שכולם מבינים היום שלא כדאי להדביק את הילדים בקורונה. זה לא פתרון נכון".
לשאלה עד כמה הוא מוטרד מפתיחתה של שנת הלימודים ומהחגים שמתקרבים, השיב פרופ' גזית: "זה מטריד, ותהיה כאן מידה רבה של אחריות אישית. אנחנו חייבים להגיע למצב שילדים לא ידביקו את המבוגרים סביבם. אפשר לעשות את זה. יש בדיקות מהירות ובדיקות PCR. חשוב שהמבוגרים יהיו מחוסנים במנת דחף שלישית. שנת הלימודים והחגים עלולים לחדש חלק מהתחלואה הקשה שיכולה להימנע. כנראה שנסתמך בעיקר על עצמנו".