עדות מדעית נוספת לבטיחות נוגדי הדיכאון בהיריון: מחקר חדש שעקב אחר עשרות אלפי נשים ברחבי ארצות הברית במשך 14 שנה, מצא כי לא הייתה פגיעה בהתפתחות המוחית וההתנהגותית של ילדיהן. המחקר פורסם בכתב העת הרפואי JAMA Internal Medicine.
במחקר החדש עקבו החוקרים אחר 145 אלף נשים הרות וילדיהן במשך 14 שנים. הפעם נבדקו כלל גורמי הסיכון לפגיעה מוחית והתפתחותית אצל העובר, אצל נשים המטופלות בנוגדי דיכאון, ואלה ששימשו קבוצת בקרה ושלא היו תחת טיפול תרופתי.
"תוצאות מחקרים קודמים בנושא הציגו תוצאות סותרות", אמרה ראש צוות החוקרים, ד"ר אליזבת סוארז מהמכון לבריאות וחקר הזדקנות בארה"ב, "אנו מאמינים שממצאי המחקר שלנו שופכים אור על הנושא ויכולים לעזור למטופלים ולרופאים לקבל החלטות טיפוליות נכונות במהלך ההיריון".
1 צפייה בגלריה
נוגדי דיכאון בהיריון
נוגדי דיכאון בהיריון
נוגדי דיכאון בהיריון. לא נמצאה השפעה על התפתחות העובר
(צילום: shutterstock)
מחקרים רבים לאורך עשרות שנים מצאו קשר בין שימוש בתרופות נוגדות דיכאון במהלך ההיריון לבין חששות לעיכוב התפתחותי עתידי של הילד. אלא שאיכות המחקרים עמדה בספק, חלק מהמחקרים היו תצפיתיים ולעיתים לא בדקו גורמי סיכון נוספים התורמים להתפתחות פגיעה מוחית כמו סוכרת, השמנת יתר, רעלים סביבתיים, דלקות ואפילו מתח אמהי או מצבים נפשיים של האם כמו דיכאון.
נשים בדיכאון, הסבירו החוקרים, עלולות להחמיץ ביקורים טרום לידתיים, לדלג על ארוחות, להשתמש יתר על המידה באלכוהול או לעשן, ובאופן כללי לא לטפל כראוי בעובר המתפתח שלהן, כיוון שהן לא מצליחות לטפל בעצמן. בתוך כך, מספר קטן מאוד של תרופות נוגדות דיכאון נקשר בעבר לסיכון מוגבר למומים מולדים.
קראו עוד:
החוקרים מצאו ששימוש בתרופות נוגדות דיכאון במהלך ההיריון לא העלה את הסיכון לאוטיזם, להפרעות קשב וריכוז - ADHD, להפרעות התנהגותיות, לעיכוב התפתחות הדיבור, השפה, להפרעות למידה, לבעיות קואורדינציה או למוגבלות אינטלקטואלית.
"אנו מאמינים שהתוצאות הללו מרגיעות בכל הנוגע לחששות לגבי ההשפעות הפוטנציאליות על ההתפתחות העצבית בילדים, במיוחד לגבי אבחנות שמדאיגות הורים לעתיד כמו הפרעות על הספקטרום האוטיסטי", אמרה ד"ר סוארז, והדגישה שעל הרופאים להסביר לנשים הסובלות מדיכאון ומצבים נפשיים אחרים, שהסיכון אינו גבוה כפי שחשבו בעבר. היא הוסיפה כי תינוקות בריאים צריכים אימהות בריאות, ועליהן להמשיך ליטול את התרופות מבלי להתבייש".
פרופ' טל בירון: "אנחנו ממליצים לכל מטופלת הנזקקת לטיפול תרופתי קבוע, להתייעץ לפני ההיריון או מיד בתחילתו ולבדוק האם יש להפסיק את הטיפול או להמשיכו ולזכור כי בחלק גדול מהמקרים הפסקת טיפול תגרום לנזק והמשך הטיפול חשוב לשלומה ולשלום העובר"
פרופ' טל בירון, יו"ר האיגוד למיילדות וגינקולוגיה ומנהלת האגף לנשים ויולדות במרכז הרפואי מאיר, התיייחסה למחקר ואמרה: "בשנים האחרונות ובעיקר בתקופת הקורונה נרשמה עלייה חדה באחוז הנשים המטופלות בתרופות נוגדות דיכאון וחרדה, המשמעות היא שיש עלייה משמעותית בשיעורי הנשים המטופלות בתקופות אלו גם במהלך ההיריון.
"מובן מאליו שהחשד מפגיעה בעובר על רקע טיפול תרופתי אימהי בהיריון גורם לחלק מהנשים להפסיק טיפול או להימנע ממנו וזה מרע את מצבן ופוגע בתפקודן. מזה שנים, מומלץ שלא להפסיק טיפול בהיריון ועכשיו מפורסם מחקר גדול וחשוב התומך בהמלצה זו. המחקר מוכיח שטיפולים נוגדי דיכאון וחרדה בטוחים לשימוש בהיריון, ולא מעלים את הסיכון להפרעות נוירולוגיות או התפתחותיות. המחקר בהחלט מרגיע, וחשובה המודעות להמשיך בטיפול התרופתי בהיריון למי שזקוקה לו".
פרופ' בירון מסכמת: "אנחנו ממליצים לכל מטופלת הנזקקת לטיפול תרופתי קבוע, להתייעץ לפני ההיריון או מיד בתחילתו ולבדוק האם יש להפסיק את הטיפול או להמשיכו ולזכור כי בחלק גדול מהמקרים הפסקת טיפול תגרום לנזק והמשך הטיפול חשוב לשלומה ולשלום העובר".