סרטן צוואר הרחם הוא הסרטן הרביעי בשכיחותו בנשים בעולם. בישראל, מדי שנה מגלות כ-260 נשים שהן חולות. על פי ההערכה, כ-5,000 נשים מאובחנות עם גידולים טרום סרטניים בצוואר הרחם שנגרמים על-ידי זני נגיף הפפילומה. החיסון נגד HPV יכול למנוע הופעה של רובם.
לסרטן זה קיים תהליך מקדים, גידול טרום סרטני, וכדי לגלות אותו בשלב מוקדם, מומלצת סריקת צוואר הרחם. בישראל זכאיות נשים בגילי 64-25 לבצע בדיקת סריקה אחת לשלוש עד חמש שנים על פי סל הבריאות. הבדיקה מתבצעת באמצעות בדיקת PCR של משטח מצוואר הרחם, לאיתור נוכחות זני נגיף הפפילומה שהם בעלי סיכון לגרימת סרטן צוואר הרחם. בדיקה זו רגישה יותר מאשר בדיקת הפאפ (PAP Smear) שהייתה נהוגה בעבר.
גילוי מוקדם של גידול טרום סרטני על-ידי סריקת משטח צוואר הרחם (מניעה משנית) וטיפול בו בזמן, עשויים למנוע התפתחות סרטן צוואר הרחם.
2 צפייה בגלריה
סרטן צוואר הרחם
סרטן צוואר הרחם
גילוי מוקדם לסרטן צוואר הרחם
(צילום: shutterstock)
האם יש טעם שאתחסן כעת, אחרי שגילו אצלי זיהום בנגיף הפפילומה? מתן החיסון נגד נגיף הפפילומה למרבית האוכלוסייה, מומלץ לבנות ובנים, לפני החשיפה לנגיף, אך גם אחרי הדבקה ואחרי גיל 18, הוא משמעותי ביותר, כיוון שבשילוב עם בדיקות תקופתיות, ישנה אפשרות למגר לחלוטין את סרטן צוואר הרחם וגם את התפתחות גידולים נוספים הנגרמים עקב הווירוס. זו הזדמנות שאסור לנו בישראל לפספס. יש מדינות רבות שהצליחו במהלך הזה של מיגור מחלת סרטן צוואר הרחם.
התחסנות מורידה באופן משמעותי את אחוז ההישנויות ומקטינה את המעבר בין בני הזוג. לכן יש מקום לחסן נשאיות. אחת ההמלצות החדשות היא לחסן נשים המגיעות בגיל 25 לעבור את בדיקת משטח צוואר הרחם. החיסון יעיל גם בגיל מבוגר וגם אחרי חשיפה לנגיף.
יש לי בן זוג. האם אני חייבת לספר לבן הזוג שגילו אצלי נגיף פפילומה? נגיף הפפילומה מועבר ביחסי מין, הוא מידבק מאוד, ופרט לסרטן צוואר הרחם בנשים, הוא עלול לגרום לגידולים ממאירים גם בגברים – בכל שנה מאובחנים 70 גברים ונשים עם סרטן פי הטבעת, 100 עם סרטן הפה והלוע וכן מטופלים כ-20 אלף נשים וגברים עקב יבלות באיברי המין.
למרות שהזיהום מידבק, יש הטוענים כי אין צורך לידע את בן הזוג, וזאת כדי לא לערער את מערכת היחסים של בני הזוג, כשמדובר בנגיף נפוץ שייתכן שהאישה נדבקה בו מבן זוג קודם. במדינת ישראל זיהום בנגיפי הפפילומה אינו דורש דיווח למשרד הבריאות. על פי מחקרים חדשים יש ערך ליידוע בן הזוג, שעשוי להביא תועלת לשני בני הזוג. לדוגמה, בני זוג של נשים עם נגעים טרום-סרטניים וסרטן צוואר הרחם נמצאים בסיכון מוגבר לסרטן הפה והלוע.
אמנם אין סריקה לגילוי מוקדם של מחלה זו, אך ניתן להמליץ לבן הזוג לקבל חיסון נגד זני נגיף הפפילומה. התחסנות בן הזוג עשויה להוריד את שיעור המחלה ב-90%, יעילות הדומה ליעילות נגד סרטן צוואר הרחם. הוכח כבר לפני שנים שניתן למנוע גידולים ממאירים, טרום-ממאירים ומחלות הנגרמות על-ידי נגיפי הפפילומה באמצעות חיסון, שרצוי לתת אותו לפני החשיפה לנגיף, אך בנוסף, מתן החיסון יעיל גם אחרי גיל ההתבגרות וגם אחרי החשיפה לנגיף ואף אחרי התפתחות גידולים הנגרמים על-ידי נגיפי הפפילומה.
חיסון נגד זני נגיף הפפילומה יעיל ביותר אם הוא ניתן לשני המינים. בישראל, מ-2013 ניתן החיסון לבנות בבתי הספר, ומ-2015 הוא ניתן לבנות ולבנים בכיתות ח'. החיסון הוכרז על-ידי ארגון הבריאות העולמי כחיסון יעיל ובטוח ביותר. הוא רשום בישראל מגיל תשע עד גיל 45 לבנים ובנות, כאשר בארצות אירופה הוא רשום ללא גיל עליון.
פרופ' יעקב בורנשטיין: "זיהום של הגבר בנגיפי הפפילומה מגביר את הסיכון לסרטן צוואר הרחם בבת הזוג. כשבן זוג מקבל חיסון, בת/בן הזוג מוגנים מזיהום בזני הפפילומה שבחיסון. בנוסף, גם בגברים עלולים להתפתח גידולים סרטניים עקב נגיפי הפפילומה"
גם בן הזוג צריך לגשת לבדיקה כעת? אין צורך בבדיקה גורפת של כל בן זוג, אלא אם הוא חש התפתחות נגע באיבר המין, העלול להיות קונדילומה או אף גידול טרום-סרטני, ולטפל בו. לאחרונה נמצא שבדיקת פי הטבעת אצל נשאי HIV, מאתרת גידול טרום-סרטני המתפתח ללא תסמינים. טיפול מתאים מוריד את התפתחות סרטן פי הטבעת.
בנוסף, זיהום בנגיפי הפפילומה של הזרע, גורם לפגיעה מסוימת בפוריות הגבר, ועלייה בהפלות מסיבה לא ידועה. ראוי לבדוק בן זוג של נשאית נגיף הפפילומה אם הוא נמצא בסיכון או מתלונן על הימצאות נגעים, או עקב פוריות בלתי מוסברת.
האם יש מקום לשלוח את בן הזוג שלי להתחסן? זיהום של הגבר בנגיפי הפפילומה מגביר את הסיכון לסרטן צוואר הרחם בבת הזוג. כשבן הזוג מקבל חיסון, בת/בן הזוג מוגנים מזיהום בכל דרך אפשרית, בזני הפפילומה שבחיסון. חיסון גברים נגד נגיפי הפפילומה חשוב במיוחד מאחר שהם נוטים יותר להידבקות חוזרת. בנוסף, כאמור, גם בגברים עלולים להתפתח גידולים סרטניים עקב נגיפי הפפילומה: סרטן הפה והלוע, סרטן פי הטבעת והפין. על כן, ראוי וצריך לחסן את בן הזוג כאשר האישה מאובחנת כנשאית של נגיף הפפילומה.
2 צפייה בגלריה
פפילומה חיסון
פפילומה חיסון
חיסון מומלץ לגברים ונשים כאחד. חיסון נגד פפילומה
(צילום: shutterstock)
ממי נדבקתי, אני עם אותו בן זוג כבר ארבע שנים? רוב הסיכויים שמקור ההדבקה בבן הזוג הנוכחי. הנגיף מידבק מאוד, ומעקב של שלושה חודשים אחרי 25 זוגות מונוגמיים, מצא התאמה של אותו זן נגיף הפפילומה באיברי המין של האישה והגבר ב-68% מהמקרים. ההדבקה של הנגיף מאיבר המין של האישה לאיבר המין של הגבר שכיחה יותר מאשר הדבקה הפוכה, מהגבר לאישה. גברים נושאים את הנגיף בגופם למשך שנים רבות, וממשיכים להדביק עד לגיל מתקדם.
ואם בן הזוג שלילי ל-HPV? "ייתכן שאת נדבקת לפני שנים, ורק כעת עברת בדיקה לאיתור הנגיף. בנוסף, הנגיף עשוי להיות לטנטי (רדום) שנים רבות. מכאן שהופעת הנגיף בתבחין אינה מעידה בהכרח על הדבקה חדשה מחוץ למסגרת הזוגית.
פרופ' יעקב בורנשטייןפרופ' יעקב בורנשטייןצילום: יניב לני
האם אמצעי מניעה מונעים הדבקה? שימוש בקונדום מקנה הגנה נגד הדבקה בזיהומים רבים המועברים במגע מיני. ההגנה מפני הדבקה בנגיפי הפפילומה היא חלקית בלבד, מאחר שהנגיף עלול להימצא גם באזורים שמחוץ לקונדום. כמו כן, ניתן להידבק גם ממגע מחוץ לאיברי המין: אמנם 35% מההדבקות בנגיפי הפפילומה נגרמים עקב מגע מיני בין איבר המין של האישה לאיבר המין של הגבר, אך 12% נדבקים בשל מגע של חלל הפה של האישה לאיבר המין של הגבר, 12% אחרים נדבקים בשל מגע בין חלל הפה של הגבר לאיבר המין של האישה, וכ-5% אחוזים מבני הזוג נדבקים עקב מעבר הנגיף מפה לפה.
השימוש בקונדום נותן הגנה חלקית מהדבקה בין איברי המין, אך קיימת הידבקות בעת מגע מסוג אחר, למשל – מגע הפה של האישה עם הגניטליה של הגבר.
הכותב הוא מומחה למיילדות, גינקולוגיה וקולפוסקופיה ויו"ר החברה הישראלית לחקר ומניעת מחלות המועברות במגע מיני