היא שחקנית, כותבת, מנהלת עמודי סושיאל ויש לה תסמונת דאון. שמרית קרויטורו, תנחה בעוד יומיים את אירוע ההתרמה השנתי של ארגון אקים, והיא מספרת באולפן ynet שהיא מתרגשת מהמעמד. לרגל יום המודעות הבינלאומי לתסמונת דאון שחל היום (ג') היא מספרת שלהיות עם תסמונת דאון, "זה אומר להיות שווים".
קרויטרו בת 37, גרה בתל אביב עם שותפים, התגייסה לצבא, מנהלת זוגיות, למדה משחק בניסן נתיב, משחקת בתיאטרון ומנהלת עמודי סושיאל. האירוע בהנחייתה יתקיים באולם סמולרש שבאוניברסיטת תל אביב, וישתתפו בו הראל סקעת, נרקיס, חנוך דאום ועוד.
למה קוראים לתסמונת, "תסמותק"?, "כי זו תסמונת מיוחדת, שמוציאה אנשים מתוקים במיוחד", אומרת סיגל פרץ יהלומי, מנכ"לית אקים ישראל. פרץ יהלומי הוסיפה, כי קרויטורו הייתה במחזור הראשון של 'שווים במדים", פרויקט של אקי"ם המאפשר לבעלי מוגבלות שכלית והתפתחותית לשרת בצה"ל, ואילו בן זוגה היה החייל הראשון עם מוגבלות שכלית שקיבל את אות נשיא המדינה לפני שנים אחדות. "הם ממש זוג מלכותי", אמרה.
תסמונת דאון היא תסמונת מולדת, המתארת הפרעה, שבה בכל תא מתאי הגוף מצויים 47 כרומוזומים במקום 46. הלוקים בתסמונת סובלים מעיכוב התפתחותי, מאפייני מראה ייחודיים (עיניהם בדרך כלל מלוכסנות והם לרוב נמוכים מהממוצע), קשיים בדיבור והפרעות בריאותיות שונות.
קראו עוד:
1 צפייה בגלריה
שמרית קרויטורו
שמרית קרויטורו
שמרית קרויטורו. "כיף להיות ביחד"
(צילום: באדיבות אקים)
שמרית, מה אנשים צריכים לדעת על תסמונת דאון? "שכל אחד הוא שווה, וכיף להיות ביחד, כי אנחנו שווים בכל מקום, בכל מצב".
עד כמה את מתרגשת מהעובדה שאת הולכת להנחות את האירוע הגדול? "מאחת עד עשר - אפילו 100".
ואת גם מנהלת זוגיות. "נכון, יש לי בן זוג, עודד נפתלי, הוא גר בראשון לציון אצל אמא שלו, ואני אוהבת אותו".
פרץ יהלומי, מוסיפה כי "ביום זה בו מציינים את היום הבינלאומי לתסמונת דאון ראוי להתעכב על האתגר שעומד לפתחנו בימים אלה. יישום החוק החדש שחוקק לאחרונה - חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות, חוק זה לוקח אותנו צעד נוסף בקידום הכללת כל האנשים עם מוגבלות, ובהם אנשים עם תסמונת דאון, בתוך קהילתם, חוק שכולנו פועלים במרץ בימים אלה לכך שייושם ב2024.
"אנחנו פועלים לשילוב מלא של האנשים בחברה הישראלית בכל תחומי החיים - בדיור בקהילה, בצבא, בתעסוקה, בחינוך ובפנאי. אנחנו מאמינים שככל שיותר אנשים יפגשו, ייחשפו אליהם בהם ויכירו אותם, כך תתרחב האפשרות לראות את היופי שבשוני ותתפתח ההבנה, כי זכותם של אנשים עם תסמונת דאון ואנשים עם מוגבלות שכלית בכלל לחיות חיים מלאים ומשמעותיים בקהילה ככל האדם".