חודש אחרי שטען בטור דעה ב-ynet כי אין גל שני של קורונה בישראל, פרופ' דורון לנצט ממכון ויצמן למדע מתראיין באולפן ynet ואומר: "בוודאי שיש גל שני, יש גבול לעיוורון". לדבריו, בשעה שהוויכוח על קיומו של הגל השני הוכרע, כעת מגיע וויכוח "גדול וחשוב יותר: עד כמה גדול הגל הזה".
ראיון, חזר פרופ' לנצט על דבריו של פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן, שהסביר אתמול (א') באולפן ynet כי עקומת הנדבקים החדשים אמנם התקבעה על כ-2,000 מאומתים חדשים ליום, אך מדובר במספרים גבוהים שככל הנראה לא יאפשרו חזרה לשגרה בישראל. פרופ' לנצט תומך בדבריו של פרופ' סגל, ומוסיף כי "אם המספר 2,000 הוא לא נכון - אנחנו בצרות".
עם זאת, מחדד פרופ' לנצט כי לא כל אותם המאובחנים חיוביים לנגיף הקורונה הם חולים. "טענתי את זה אז וזה נמשך גם היום. מכל האנשים המוכרזים כחולים כי הם חיוביים לבדיקה ונמצא כי הווירוס קיים להם בגוף, רק 40% מהם מגלים איזשהם סימפטומים. בנוסף, רק ל-20% מהם יש שלושה סימפטומים ומעלה, מה שבאמת מעיד על מחלה. אנחנו מנפחים את ההגדרה בנוגע למיהו חולה". את דבריו הוא מסייג, ואומר כי "ככל הנראה אנשים ללא סימפטומים מדביקים פחות, אך אינני מומחה בכך".
כשנשאל בנוגע לחודשי החורף הקרבים, הסביר פרופ' לנצט כי מבחינה סטטיסטית, למגפה כמו מגפת הקורונה קיימת דינמיקה בה התפשטותה עולה, מגיעה לשיא ואז יורדת. "לפי נתונים עולמיים ומקומיים העקומה הזו הגיעה לשיא ועכשיו מתחילה לרדת". עם זאת, הוא מאשר בראיון כי התמעטות החולים הפעילים בישראל, מ-37 אלף בני אדם ל-22 אלף, מקורה בהגבלות הריחוק החברתי שננקטו בחודש יולי.
"ברור לגמרי שאנחנו כבר מעבר לשיא ושזה מתחיל לרדת", הוא חוזר בריאיון. "העקומה הזו שנקראת עקומת הפעילים היא מאוד חשובה, במודל שנקרא SIR, נראה שאנחנו הגענו למצב שאותה עקומה יורדת. לפי המודל הזה, אם מתחילה ירידה יש עוד דרך לחזות לאן זה הולך והכיוון הוא לעתיד טוב יותר".
1 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ברמת השרון
בדיקות קורונה ברמת השרון
2,000 נדבקים ליום: מספר יציב, אך גבוה
(צילום: AFP)
"יכול להיות שגל שלישי יקרה", אומר פרופ' לנצט, "והוא יהיה כמובן משותף יחד עם השפעת שמגיעה בכל שנה. עם זאת, גם לגל השני ולשלישי העתידי יש תכונות מוזרות. פרופ' יהודע יורטנר ועמיתי פרופ' יצחק בן ישראל, הסתכלו על מודל ששואל למה הנדבקים פתאום כל כך גבוהים, וכנראה שמדובר בתוצאה של זליגה מבחוץ, שזה נושא מאוד חשוב. האם הכל נגרם על ידי הדבקה פנימית בתוך ישראל? או שיש זליגה מבחוץ שמשפיעה על כך? זה למשל מדבר על הגעה של אברכים שמגיעים מניו-יורק, זה יכול להיות מעברים בין הרשות הפלסטינית לישראל, וזה מקום שצריך להסתכל עליו ביתר קפדנות. הגבולות צריכים להישאר נעולים בינתיים".
בתוך כך, העלייה בתחלואה בקורונה נמשכת. בשבוע האחרון בממצוע אובחנו 1,562 נדבקים ביום, כאשר שיעור הבדיקות החיוביות היומיות עומד על 7.5%. עם זאת, כאמור, קיימת התייצבות בקצב גידול החולים. מספר החולים הנמצאים במצב קשה יציב ועומד על 330 בני אדם, וביום מתווספים בממוצע כ-45 חולים קשים. מספר המונשמים נשאר יציב גם הוא, ועומד על 100.
בשבוע החולף נפטרו 68 חולי קורונה, ובסך הכל עומד מספר הנפטרים כיום על 532 בני אדם. מדובר ב-0.7% מהנדבקים בקורונה. לפי נתוני המל"ל, הפיזור הגיאוגרפי של התחלואה בקורונה בישראל רחב, ומוקדי התחלואה הבולטים הם יישובים ושכונות מהמגזר החרדי והערבי. טווח גילאי החולים רחב גם הוא, אך הגיל החציוני של החולים הוא 28.