יום חיסוני הקורונה הולך ומתקרב, ולצד החששות על תופעות הלוואי, מתבהרת גם תמונת אפקט ההגנה של החיסון: אף שקשה לחזות לכמה זמן יגנו חיסוני הקורונה מפני המגפה, הנתונים מצביעים על עוצמת היעילות הגבוהה ביותר שבה התגאתה פייזר.
2 צפייה בגלריה
פייזר חיסון קורונה
פייזר חיסון קורונה
עוצמת הגנה גבוהה. החיסון של פייזר
(צילום: רויטרס)
ביום חמישי זה קרה: פאנל מומחי ה-FDA התכנס כדי להכריע בסוגיה שהעולם כולו ציפה לה, אישור החיסון של פייזר. במשך שעות דנה הוועדה המייעצת בגוף הרגולטורי המחמיר ביותר בעולם באישורי תרופות, כשהחלק המכריע היה הצגה חוזרת של שלבי הניסוי של פייזר והחברה השותפה BioNTech והתוצאות.
ולצד העובדה שלא נרשמו תופעות לוואי חמורות כתוצאה ישירה מהניסוי (למעט שני מקרי תמותה מהתקפי לב שעל פי המידע עד כה אינם קשורים לחיסון), גרף אחד סיכם את עוצמתו הגבוהה כל כך של החיסון, אולי הגבוהה מבין כל החיסונים שנוצרו אי פעם.
במחקר של פייזר בשלב 3, השלב המסכם, השתתפו קצת יותר מ-43 אלף איש. מחציתם קיבלו את חיסון הפלצבו, זריקת דמה שאין בה חומר פעיל בקבוצה שנקראת "קבוצת בקרה", והמחצית השנייה קיבלה את הזריקה האמיתית של פייזר. לא החוקרים ולא המתחסנים לא ידעו מי קיבל מה, כדי לשמור על הגינות המחקר ודיוק התוצאות.
הגרף האדום מסמל את שיעור ההדבקה בקורונה בקבוצת המתחסנים שקיבלה את חיסון הפלצבו (ללא כל חומר פעיל), ואילו הגרף הכחול מראה את שיעור התחלואה בקורונה בקרב מקבלי החיסון האמיתי. הבדיקה נעשתה אחת לשבוע. הגרף מראה שלאחר שבעה ימים מקבלת המנה הראשונה, מתחילה היפרדות הגרפים: שיעור ההדבקה בקבוצת הפלצבו מתחיל לעלות, בעוד שיעור ההדבקה בקבוצת המתחסנים בחיסון האמיתי נותר במצב נמוך, כמעט ללא מקרי הדבקה חדשים.
השינוי המשמעותי ביותר מתרחש שבוע לאחר המנה השנייה, אז הופכת ההגנה מהחיסון של פייזר למלאה: ביום ה-28 בגרף, ניתן לראות עלייה משמעותית בשיעור ההדבקות בקבוצת הפלצבו, בעוד אצל מתחסני הזריקה האמיתית, לא נוספו כלל מקרי הדבקה חדשים.
שיעור ההדבקה ממשיך לעלות באופן מדאיג בקבוצת הבקרה שקיבלה זריקת פלצבו, ואילו שוב – בקבוצת המתחסנים בחיסון האמיתי של פייזר, ממשיך אותו גרף שמצביע על כמעט אפס הדבקות. פירושו של דבר, שהמתחסנים היו מוגנים באופן כמעט מוחלט מהקורונה. ההגנה הזאת נמשכה לאורך כל המחקר שהחל ב-29 באפריל, והסתיים ב-14 בנובמבר.
צפו בדבריו של פרופ' סיריל כהן מאוני' בר אילן על בטיחות החיסון של פייזר:
על פי ההערכות, אם לא יהיו הפתעות ושיעור ההתחסנות באוכלוסייה בישראל יהיה מעל 70%, נגיע עד חודש אפריל למצב של חסינות עדר, שבה ניתן יהיה לבטל את מרבית ההגבלות, ואולי אפילו להתהלך גם בלי מסכה. על פי התוכנית המסתמנת, משרד הבריאות יעניק "דרכון ירוק" באפליקציה סלולרית, לכל מתחסן שיגיע לשתי הזריקות הנדרשות.
הדרכון הירוק יופעל שבוע לאחר המנה השנייה, ימנע בידוד במקרה של הודעה על חשיפה, יאפשר להיכנס למסעדות, מסיבות, חתונות, אירועי תרבות, כינוסים, תפילות וכל אירוע שהוגבל עד כה. אם, כאמור, שיעור ההתחסנות יהיה גבוה מאוד, ושיעור ההדבקות יצנח משמעותית בישראל, ניתן יהיה לפטור גם ממסכות את בעלי הדרכון הירוק. עם זאת, נשים בהיריון וילדים מתחת לגיל 16, יצטרכו עדיין להמשיך ולעטות מסכות, עד שיתווספו לקבוצות המחקר ויתקבלו תוצאות ראשונות על יעילות ובטיחות החיסון אצלם.
ובינתיים בישראל, צפוי מבצע החיסונים הגדול להתחיל ביום ראשון הקרוב ה-20 בדצמבר: תחילה יחוסנו במרכזי חיסון ציבוריים (כמו היכלי ספורט ומתנ"סים) צוותים רפואיים וקשישים שיוזמנו טלפונית לקבלת החיסון. אם תמשיך אספקת מלאי חיסוני פייזר, יורחב מבצע החיסונים גם לאוכלוסייה הכללית שיתבקשו לקבוע תור לחיסון באמצעות אפליקציית הקופה או המוקד הטלפוני.