מוקד ההפגנות הגדול השני בארה"ב, אחרי אוניברסיטת קולומביה בניו יורק, נמצא בקצה השני של המדינה בקמפוס של אוניברסיטת קליפורניה שבלוס אנג'לס (UCLA) שבה נעצרו בימים האחרונים יותר מ-90 מפגינים. פרופ' ניר הופטמן (52), רופא ומומחה להרדמה שעובד באוניברסיטה כבר 22 שנה, אמר ל-ynet ש"זאת מלחמה על הישרדות, לא פחות מזה". הוא טוען שהמצב מזכיר את גרמניה עם עליית הנאצים לשלטון בשנות ה-30 של המאה הקודמת.
עימותים ב-UCLA בין מפגינים פרו פלסטינים למפגינים פרו ישראלים
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות )

פרופ' הופטמן שהתראיין ל-ynet, ממש במהלך יום העבודה לאחר סיום הליך רפואי במטופל, אומר: "אני מדען אבל מאז שהתחילו ההפגנות בקמפוס כמעט לא נגעתי במחקר. אני רק עוסק במלחמת הישרדות על הקיום שלנו כיהודים במדינה הזאת. הייתי כאן עוד בתור סטודנט. אבא שלי היה קפטן נבחרת הכדורגל של האוניברסיטה בשנות ה-70'. יש לנו היסטוריה של 50 שנה ויותר עם המקום הזה, וככה מתייחסים אלינו. כמו ל'יהודים מסריחים' שלאף אחד לא אכפת מהם. פשוט זורקים אותנו לפח".
פרופ' הופטמן ציין שהוא ועמיתיו הישראלים והיהודים אוספים כעת עדויות על תקריות אנטישמיות כדי להעיד בקונגרס, ובמקביל הם מתכוונים להגיש תביעה נגד המוסד שנכשל, לטענתם, בהגנה על יהודים בקמפוס. "אנחנו נאבקים פה עם האוניברסיטה, אבל זה לוקח המון זמן. אנשים לא מבינים מה הולך פה".
3 צפייה בגלריה
פרופ' ניר הופטמן מ-UCLA
פרופ' ניר הופטמן מ-UCLA
פרופ' ניר הופטמן מ-UCLA בעת ביקור בבית הנשיא בירושלים
(צילום: אלבום פרטי)
הוא מספר: "שלשום הייתי בהפגנה ותקפו אותי. המשטרה לא עשתה דבר כי מכווינים אותם לא לעשות דבר. זה שלא היו מעצרים. הייתה אלימות אבל יש להם הוראות מהאוניברסיטה לא לפעול. יש חברות אבטחה פרטיות שלא עושות דבר כי אין להן סמכות. זה ממש גרמניה בשנות ה-30. פשוט לא נותנים ליהודים להיכנס לבניינים, ללכת לכיתות. זה לא ייאמן וזה רק הולך ומחמיר".
3 צפייה בגלריה
עימותים באוניברסיטת UCLA בלוס אנג'לס בין מפגינים פרו פלסטינים למפגינים פרו ישראלים
עימותים באוניברסיטת UCLA בלוס אנג'לס בין מפגינים פרו פלסטינים למפגינים פרו ישראלים
עימותים באוניברסיטת UCLA בלוס אנג'לס בין מפגינים פרו-פלסטינים למפגינים פרו-ישראלים
(צילום: REUTERS/David Swanson)
עימות אלים פרץ, כאמור, בין מפגינים פרו-פלסטינים למפגינים פרו-ישראלים באוניברסיטת UCLA. המוסד שכר חברת אבטחה פרטית שהייתה אמורה להפריד בין המפגינים, אך מחסום שנפרץ הוביל להתלקחות ולקטטות אלימות. סטודנטית יהודיה נזקקה לטיפול רפואי אחרי שנפגעה בראשה על ידי מפגין פרו-פלסטיני. לפני כן משטרת לוס אנג'לס עצרה שם 93 מפגינים פרו-פלסטינים שסירבו לפנות את אוהליהם מהקמפוס. הסטודנטים דרשו שהאוניברסיטה תסיר את כל השקעותיה בישראל או בחברות התומכות בלחימה שלה בעזה. באוניברסיטה התעקשו שאין להם כלל השקעות כאלה.
פרופ' ניר הופטמן מחלק את זמנו בין טיפול בחולים, הכשרת מתמחים ועבודה במחקר. מאז פרוץ המלחמה, הוא רואה את המאבק שלו כיהודי בקמפוס כשלוחה של מאבק היהודים בישראל: "פתחתי חברה לרפואה שאני עדיין מנסה להריץ, אבל את הכול שמתי בצד, הכול נעצר ב-7 לאוקטובר. הכול מתגמד ומאז אני מקדיש את עצמי למטרה".

"אני נלחם עבור ישראל"

כמעט כל חייו מתנהלים בארה"ב, "אבל כילד להורים ישראלים שגם גר בארץ תקופה, תמיד הרגשתי חצי-חצי. המאבק של ישראל והמאבק שלנו כיהודים בארצות הברית זה אותו מאבק. אני מרגיש שכשאני נלחם עבור העם היהודי. אני נלחם עבור ישראל. ואחרי 7 באוקטובר זה הפך ברור הרבה יותר. אם לפני 7 באוקטובר הרבה יהודים בישראל לא הבינו מה החשיבות של יהודי אמריקה, ושאלו את עצמם מה אנחנו צריכים את העזרה שלהם, והיהודי באמריקה אמר 'מה לי ולהם שם בציון', עכשיו נפל האסימון. כל צד צריך את הצד השני. בחצי השנה האחרונה הכול השתנה וכולם מבינים שלתמוך בישראל זה לא עניין פוליטי, זה עניין הישרדותי. כדי לשרוד פה בתור יהודי באמריקה צריך שתהיה מדינת יהודים. בלי ישראל מי יודע מה היה קורה פה".
פרופ' ניר הופטמן: "אני דואג לבית שלי, אני דואג שמישהו יבוא ויפגע במשפחה שלי, במיוחד מאז שהתחלתי להיות קולני ולהופיע בתקשורת"
הוא מספר שמאז שהחל להביע מחאה קולנית במאבק נגד האנטישמיות בקמפוס ובבית הספר לרפואה, הפך למטרה: "זאת תחושה נוראית כי אני לא אחד שמפחד, ואני נלחם עם בית הספר מהתחלה, אבל אפילו אדם כמוני מתחיל לדאוג. יש פה המון משוגעים, אתה לא יודע מה האנשים האלה מסוגלים לעשות. אני דואג לבית שלי, אני דואג שמישהו יבוא ויפגע במשפחה שלי, במיוחד מאז שהתחלתי להיות קולני ולהופיע בתקשורת. הפכתי לסוג של שי דוידאי של UCLA (הפרופ' הישראלי שלא הורשה להיכנס לאוניברסיטת קולומביה). סמל. ולפעמים זה נגדי.
"אני נלחם ספציפית בבית הספר לרפואה ולכן היו מתים להעיף אותי מפה. המאבק שלי התחיל עוד כשהתחילו ללמד כאן כיתה שנועדה ללמד על אי-שוויון ברפואה. במקום להתמקד במה שקורה היום, השיעורים משום מה התמקדו בקולניאליזם ובאפרטהייד והאשימו את היהודים הלבנים כאחראים להכול. התחלנו את הקמפיין נגד הכיתה הזאת ונגד אנטישמיות בבית הספר, שפעם שליש ממנו היו יהודים וכיום מתוך 175 תלמידי רפואה יש בקושי חמישה יהודים. אנחנו בטוחים שזה עניין של תנאי קבלה. בוחרים לפי גזע ומפלים נגד יהודים".
3 צפייה בגלריה
הפגנות פרו פלסטיניות באוניברסיטת לוס אנג'לס קליפורניה
הפגנות פרו פלסטיניות באוניברסיטת לוס אנג'לס קליפורניה
הפגנות פרו פלסטיניות באוניברסיטת UCLA בקליפורניה
(צילום: MARIO TAMA, GETTY IMAGES NORTH AMERICA)
"פעם שליש מבית הספר היה יהודים וכיום מתוך 175 תלמידי רפואה יש בקושי חמישה יהודים. אנחנו בטוחים שזה עניין של תנאי קבלה. בוחרים לפי גזע ומפלים נגד יהודים"
לדבריו, זה לא רק בית הספר לרפואה: "UCLA כולה נגועה באנטישמיות. הרפואה היא חלק אבל יש גם פקולטות גרועות יותר עם המון בעיות אנטשימיות. יש לכך הרבה סיבות ובראשן שקליפורניה זאת מדינה ליברלית והייתה פה השתלטות של כמה אישים בצמרת ההנהגה של המוסד שדחפו את האג'נדה הפרוגרסיבית בשנים האחרונות והרסו את בית הספר. הם מנסים לצייר את זה כאילו אנטי-ישראליות ואנטישמיות זה לא אותו הדבר מבחינתם, אבל זה שקר. ולראיה כל מה שקורה פה מאז 7 באוקטובר".