כבר יותר משלוש שנים שנוי (20) מנסה להיגמל מסמים. "שלוש שנים שאני יוצאת ונכנסת ממסגרות", היא מספרת. "נולדתי עם תסמונת גמילה, ובגיל 15 עברתי תקיפה מינית, מאז התחלתי להתמודד עם טראומות והידרדרתי לסמים. מאוחר יותר גם התחלתי לעבוד בזנות. אני צריכה מסגרת שמיועדת רק לנשים. אני צריכה הזדהות, אבל יותר מהכול - להיות בסביבה של גברים מעביר אותי טריגרים". למרות הצורך, בישראל אין כיום כמעט אשפוזיות גמילה המיועדות לנשים בלבד, ואחת מהבודדות שקיימות, נמצאת בסכנת סגירה.
1 צפייה בגלריה
מרכז גמילה סגירה
מרכז גמילה סגירה
חוששות מסגירה. טטניה ונוי
(צילום: אביגיל עוזי)
"עמותת 'לצידך' הוקמה ב-2012 כדי לתת מענה לצורך דוחק - טיפול מותאם לנשים נפגעות התמכרויות", מסבירה יולה שיינפלד, מייסדת שותפה ומנכ"לית העמותה. "ב-2016 הקמנו אשפוזית לגמילה גופנית, הראשונה מסוגה בארץ המיועדת לנשים בלבד. בתקופת השהות באשפוזית הבנות מקבלות יחס חם, מיטה חמה, והכי חשוב - מקום בטוח נטול סכנות ופגיעה בחייהן".
התוצאות מדברות בעד עצמן: לאורך השנים טופלו בעמותה קרוב ל-1,000 נשים, ולדבריה של שיינפלד 85 אחוז מהן סיימו טיפול גמילה, ואחוז גבוה ביותר נשארו "נקיות". בשנים הראשונות מאז הוקמה "לצידך" היא התקיימה בעיקר על ידי תרומות ותמיכה חלקית של הרשות למלחמה בסמים.
לאורך השנים סבלה העמותה מחוסר ודאות כלכלי, אבל לאחרונה היא נכנסה למצוקה משמעותית שמאיימת על המשך פעילותה. "בחודש ינואר השנה מחלקת ההתמכרויות שבמשרד הבריאות הודיעה לעמותה שאין יותר תקציב ושעלינו לסגור את המרכז", מתארת שיינפלד. "לא צריך לציין איזו עוגמת נפש זו הייתה לשחרר נשים שהיו בטיפול, בידיעה שרובן חוזרות לרחוב. כעבור שבוע ולחץ שהופעל קיבלנו אישור בכתב לחזור לפעילות".
למרות זאת, עד היום משרד הבריאות - שמחויב להעביר תשלום עבור כל מטופלת שמופנה לקבלת טיפול בעמותה - לא חידש את חוזה ההתקשרות עימה, והעביר רק מקדמות. מאז מאי לא הועבר תשלום כלל, ולמעשה נכון להיום משרד הבריאות לא שילם עבור שירות שקיבל בסכום של 480 אלף שקל.
"התרגלנו כבר לשלם מכספנו כדי לעזור למטופלות. מאז שהמצב הידרדר, הגענו למצב שהיו חסרות לנו תרופות למטופלות. הלכתי וקניתי תרופות מכספי"
בעקבות פניית "ידיעות אחרונות" למשרד, נמסר כי כלל הכסף יעבור בימים הקרובים לעמותה, וחלק מהסכום כבר הועבר, אולם שיינפלד מדגישה כי מדובר בטיפה בים. "הסכום שהעבירו עד כה זה 50 אלף שקל, אבל אנחנו מתמודדים כבר עם עיקולים כך שלא נשאר ממנו שום דבר. זה יצר המון בלגן. אני לא יודעת איך לשלם לספקים".
"אני במאבק כלכלי בלתי פוסק", היא מוסיפה. "זה תחום שקשה לגייס לו תרומות. טיפלנו במרכז ברופאות, מורות, מפורסמות ובדרות רחוב - התמכרות לסמים יכולה לקרות בכל מקום. זה נושא שכל כך לא מדובר וכל כך מתביישים ומפחדים לבקש עזרה, שנשים מגיעות במצבים פיזיים מאוד קשים".
טטניה שומייקו, אחות ומנהלת המרכז, מספרת שכמעט כל המטופלות שמגיעות למרכז עברו תקיפות מיניות בעבר, חלקן בילדות. "אשפוז כולל הוא 42 יום, לעומת 21 בכל שאר המרכזים. רוב הבנות שמגיעות לכאן מאובחנות בפוסט-טראומה, הפרעות אישיות גבולית על רקע שימוש בסמים, ויש לנו צוות מדריכות שהן עצמן מכורות נקיות, שיכולות להבין את המטופלות". "התרגלנו כבר לשלם מכספנו כדי לעזור למטופלות", היא מוסיפה, "מאז שהמצב הידרדר, הגענו למצב שהיו חסרות לנו תרופות למטופלות. הלכתי וקניתי תרופות מכספי".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המשרד פועל על מנת לשפר את המענים בנושא ההתמכרויות. המשרד מתקשר עם אשפוזיות למבוגרים שנמצאות במסגרת פנימיות לגמילה למבוגרים, בהתאם לחוק חובת המכרזים ותקנותיו ובאמצעות מספר ספקים. העמותה קיבלה מקדמה של 80 אחוז עבור השירות שניתן. המשרד פועל להסדיר את ההתקשרות ולשלם את החוב שנוצר בהקדם האפשרי במטרה שהכסף יעבור עד סוף השבוע".
לתרומות לעמותת "לצידך" - בקישור הבא