מזרקים, מכשירי רנטגן, חומרי חבישה, עדשות מגע, קוצבי לב, מכונות הנשמה: כל הציוד הזה תקוע במכס כבר חודשים ולא מגיע למוסדות הרפואיים שזקוקים לו. זאת, בשל מצוקת כוח אדם באגף אמ"ר של משרד הבריאות, שאחראי לרישום הציוד הרפואי ולאישורו.
קראו עוד:
האגף עובד ללא מנהל כבר קרוב לשנה, מאז עזיבת המנהל האחרון, ד"ר נדב שפר. בלשכת המסחר קיימו מספר פגישות בנושא עם נציגים של משרד הבריאות, בהן התריעו נציגי הלשכה שהאגף מתקשה לתפקד. בסיכום פגישה בין הצדדים שהעבירה לשכת המסחר למשרד הבריאות, נכתב: "הן בפניותינו בכתב והן בפגישה תיארנו מצב של קריסה של שירותי אגף ציוד רפואי לחברות. הצענו הצעות הגיוניות וישימות לפתרונות בשלב הביניים, עד שהאגף יגייס את כוח האדם הנדרש ויחזור לעבוד בתפוקות סבירות.
"הנזק לספקים מהעיכובים בזמני הטיפול הוא גדול. הספקים אינם יכולים להמשיך לספוג את הנזקים הכלכליים הנגרמים להם מדי יום עקב אי-הנפקת אישורים במועד כתוצאה משירות לקוי או אי-מתן שירות בשל בעיה של כוח אדם. מאחר שבעיית כוח האדם אינה עומדת בפני פתרון מידי, יש לאמץ פתרונות ראויים ומידיים בשיתוף פעולה".
1 צפייה בגלריה
פיליפס מכונת הנשמה CPAP
פיליפס מכונת הנשמה CPAP
מכונת הנשמה. איך קרה שציוד רפואי חשוב תקוע במכס חודשים?
(צילום: shutterstock)
הכנסת ציוד רפואי לישראל מחייבת רישום ואישור. ניתן להשתמש באישור שתקף לשנה או יותר, או באישור חד-פעמי שתקף למשלוח אחד או שניים. ברגע שהאישורים לא מתקבלים בזמן, הציוד נתקע במכס. חלק מהפריטים מיועדים לחדרי ניתוח, ולא ניתן להשאיר אותם במחסנים לאורך זמן.
גורם המעורה בפרטים אומר: "הבעיה היא פחות עם מוצרים חדשים שעוד לא נרשמו בארץ בכלל, ויותר עם פריטים שכבר יובאו לישראל, אבל יש יש איזשהו שינוי בדגם או שצריך להאריך את תוקף האישור. קשה להעריך את שווי הציוד, אבל סביר להניח שמדובר במאות מיליוני שקלים. בתי חולים זקוקים לציוד דחוף, וזמן התגובה של משרד הבריאות הוא עשרה ימי עבודה, שזה המון. בעבר ניתן מענה בתוך שעות אחדות עד שלושה ימים".
לדברי הגורם, מצוקת כוח האדם באגף גרמה לכך שכיום יש רק עובדת אחת שאחראית לרישום הציוד, ומכאן העיכובים הרבים.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בימים הקרובים יתקיים דיון בנושא זמני המענה והטיפול של האגף בפניות לרישום, ליבוא וליצוא של ציוד רפואי. זמני המענה נבדקו, נבחנו, תוקפו על ידי אנשי מקצוע ומפורסמים בשקיפות מלאה באתר האינטרנט של המשרד. אגף ציוד רפואי אחראי על רגולציית ציוד רפואי בישראל ועובד בסטנדרטים מקצועיים בינלאומיים. האגף נותן מענה יעיל, איכותי ומקצועי הן ליבואנים של ציוד רפואי והן ליצרנים ישראלים. בניגוד לטענות, האגף עומד בזמני המענה ללא חריגות".