בשיתוף ד"ר איתמר בוצר ואינפומד

עד לפני כעשור, פציעות ספורט נפוצות, כמו קרעים במיניסקוס, בלברום או בגידי הכתף טופלו לרוב באמצעות ניתוח או פיזיותרפיה ממושכת. בשנים האחרונות, הזריקות מהוות חלק מרכזי ממהלך הטיפול בפציעות ספורט וניתן להשתמש בהן לעיתים קרובות לצורך האצת תהליך ההחלמה ומניעת הצורך בניתוח. קיימים מספר סוגים של זריקות, בהם זריקות PRP (פלזמה עשירה בטסיות), זריקות אורתוקין, ותאי גזע. החומרים יוזרקו אל מפרקים או גידים פגועים, לרוב תחת הנחיית אולטרסאונד.

צפו ברופא מסביר

מהן הזריקות הנפוצות?
זריקות PRP – סרום עשיר בטסיות (PLATELET RICH PLASMA)
זריקות PRP - מהוות כיום את הזריקות הביולוגיות הנפוצות ביותר לטיפול בפציעות אורתופדיות, כמו למשל לטיפול בקרעים של גידים, קרעים במניסקוס בברך או פגיעות סחוס תוך מפרקיות. זריקות אלה מכילות טסיות המופקות מדמו של המטופל.
לטסיות יכולת ריפוי גבוהה מאוד ומעצם השימוש בהן אנו רותמים את יכולת ההחלמה הטבעית של הגוף לצורך ההחלמה מהפציעה. באופן נורמלי, כאשר נפצעים, הטסיות משמשות בגוף על מנת לעצור דימום תוך יצירת קריש דם. לאחר עצירת הדימום הטסיות מתחילות בתהליך הריפוי, זאת באמצעות "קריאה" לגורמי גדילה ושגשוג לאזור הפצע .
במהלך הטיפול נלקחת מהמטופל דגימת דם אשר עוברת תהליך של סרקוז בצנטריפוגה למיצוי הטסיות והפלזמה. לאחר הרדמה מקומית, מזריקים את הטסיות תחת הכוונת אולטרסאונד אל אזור הפציעה. במרבית המקרים, תהליך ההזרקה עצמו אינו מלווה בכאבים. עם זאת, בעקבות תהליך הריפוי, לעיתים יתפתחו כאבים באזור ההזרקה יום או יומיים לאחר הפעולה. לרוב מדובר בסדרה של שלוש זריקות שמבוצעות בהפרש של כשבוע זו מזו.
זריקות אורתוקין
בדומה לזריקות ה-PRP, גם חומר זה מופק ישירות מדמו של המטופל. האורתוקין הוא חומר שמתחבר לסחוס המפרקי ושומר עליו מהרס על ידי גורמי דלקת תוך מפרקיים – בעיקר אינטרלאוקין 1. באשר לטיפול זה, לרוב ידרשו כחמש הזרקות תוך מפרקיות שמבוצעות פעמיים בשבוע. החומר לכל הזריקות מוכן בפעם אחת לאחר לקיחת דגימת דם בודדת.
הזרקת תאי גזע
מדובר בטיפול החדשני ביותר בתחום רפואת הספורט אשר נמצא יעיל בעיקר לטיפול בפגיעות סחוס מתקדמות. תאים אלה מופקים מרקמת שומן שמוציאים בעת ביצוע שאיבת שומן.
מדוע ההזרקות מבוצעות תחת הכוונת אולטרסאונד?
אולטרסאונד הוא מכשיר המבוסס על גלי קול ומאפשר לבחון רקמות עמוקות המצויות מתחת לעור. השימוש באולטרסאונד במהלך הזריקה עוזר למקם את החומר בצורה מדויקת יותר באזור הפציעה ומעלה את הסיכוי להצלחת הפעולה. בפציעות מסוימות השימוש באולטרסאונד נדרש באופן מוחלט, לרבות בעת ביצוע הזרקות למפרק הירך (שעמוק יותר ממפרקים אחרים), להזרקה לתוך קרע במניסקוס (במידה ויש קרע באזור "אדום" שיכול להחלים) ולהזרקה לגידים בכתף. לעומת זאת, בחלק מההזרקות בברך אין צורך באולטרסאונד על מנת למקם את הזריקה.
האם הטיפול מכוסה על ידי חברות ביטוח וקופות החולים?
ביטוחים פרטיים רבים מכסים באופן מלא את הטיפול בזריקות ביולוגיות לטיפול בפציעות שונות ולעיתים אף משלמים ישירות לרופא על הטיפול. לפני הטיפול חשוב לבחון אם קיים בפוליסת הביטוח סעיף של "טיפול מחליף ניתוח" , אז סביר מאוד שהביטוח ייתן אישור לטיפול. לעומת זאת, נכון לכתיבת שורות אלה קופות החולים לא מכסות טיפולים בזריקות ביולוגיות.
מה סיכוי ההצלחה והאם יש סיכונים בזריקות ביולוגיות?
זריקות ביולוגיות הן תחליף בטוח לטיפול ניתוחי, ואם ניתנות למטופלים המתאימים יעילותן יכולה להגיע לכ-70%.
זאת ועוד, מדובר בטיפולים בטוחים והסיכוי להתפתחות של סיבוכים נדיר מאוד. הסיבוך התאורטי שעלול להופיע בעקבות הזריקה הוא זיהום, אולם הסיכוי להתרחשותו זניח ודומה לזה הכרוך בכל זריקה אחרת.

בשיתוף ד"ר איתמר בוצר ואינפומד