אלמוג גרבלי, בן ה-12 יחגוג בקיץ הקרוב את בר המצווה שלו, לא דבר של מה בכך עבורו ועבור משפחתו. לפני ארבע שנים, נחתה על הילד הצעיר מכה - הוא חלה באי-ספיקת לב. ״בהתחלה חשבנו שזה וירוס״, הוא מספר ל-ynet, ״לא הרגשתי טוב והיה לי חום, רק אחרי כמה חודשים הרופאים אמרו להוריי שזו הבעיה ושנזדקק לתרומת לב״.
לחתימה על כרטיס אדי לחצו כאן
משפחת גרבלי אינה זרה, לצערה, להשתלות. אימו של אלמוג, ריקי, הינה מושתלת כליה וכבר שנים עוברת דיאליזות וממתינה כעת להשתלה מחודשת. ״היו לו פחות מ-20% של ספיקת לב״, נזכרת ריקי. ״היינו איתו פעמיים בטיפול נמרץ, ובזכות זה שבעבר החתמתי את כל המשפחה על כרטיס אדי ומצבו הקשה, הוא היה בראש הרשימה של המחכים להשתלה״.
3 צפייה בגלריה
ריקי גרבלי עם אלמוג בנה, אחרי השתלת הלב
ריקי גרבלי עם אלמוג בנה, אחרי השתלת הלב
ריקי גרבלי עם אלמוג בנה, אחרי השתלת הלב
(צילום: דוברות שניידר)
ארבעה חודשים לאחר שנאמר לאלמוג שליבו קורס הוא זכה ללב חדש. את השתלת הלב ביצע דר גבי אמיר, מנתח לב בכיר במרכז שניידר לרפואת ילדים. אלמוג קיבל את ליבו של עילי ניר, אשר נפל מצוק בטיול משפחתי בנחל צאלים בדצמבר 2016. איבריו של עילי הצילו עוד שלושה ילדים שקיבלו את איבריו.
המקרה הטראגי אירע כאשר ד"ר עמרי ניר, חוקר נחשב בתחום ההיסטוריה של המזרח התיכון, יצא לטייל יחד עם בנו עילי בן העשר בנחל צאלים בדרום. טיול קבוצות שגרתי. באחת הנקודות, לאחר שהוא מסיים לרדת בסולם, החליק עילי והתחיל להתגלגל לעבר התהום. עמרי, באינסטינקט אבהי של הקרבה, זינק לעברו, חיבק אותו והתגלגל יחד עימו אל התהום. האב עמרי נהרג במקום, ועילי, שפונה במצב אנוש לבית החולים סורוקה, נפטר יום למחרת. אמו של עילי, שירי, החליטה לתרום את איבריו.
3 צפייה בגלריה
עילי ניר ואביו עמרי: הצילו במותם ארבעה ילדים
עילי ניר ואביו עמרי: הצילו במותם ארבעה ילדים
עילי ניר ואביו עמרי: הצילו במותם ארבעה ילדים
(צילום פרטי)
כשקראו להם להשתלה אלמוג כלל לא רצה להגיע. הוא היה באמצע מסיבת יום הולדת. לבסוף כשהתיישב מול הרופא החל לשאול שאלות, ״בעיקר פחדתי שיכאב לי אבל הרופא אמר שלא. אחרי זה אמא החלה לבכות אז ניסיתי להרגיע אותה״.
עם משפחת התורם אין לו ממש קשר כיום. ״אני כמובן מודה לו מאוד שהוא או משפחתו רצו לתרום את איבריו, אנחנו לא בקשר עם המשפחה אולי כי קשה להם ואני מבין״, אומר הנתרם הצעיר, ״אבל ברגע שירצו אשמח להיפגש״.
ברגע אחד, חייו של אלמוג השתנו ללא היכר, בשנה הראשונה אחרי ההשתלה הוא מיעט להיפגש עם חברים מפחד שמא יידבק במשהו, אך היום הוא חיוני מתמיד ומוקף בחבריו. ״בשנה הראשונה לא נפגשתי עם חברים, הייתי בבידוד. אני זוכר מזה את הרגעים הכיפים, למשל הייתי יוצא עם דודה שלי לקנות ארטיקים הייתי מחכה ברכב והיא הייתה קונה. הייתי עושה הרבה טיולים ברכב עם אמא ואפילו קיבלתי xbox. אחרי שנה הילדים מבית הספר היו באים לבקר אותי בתורות, אפילו בדקו שהם לא חולים לפני, וככה ראיתי את כל הכיתה״.
שנה לאחר ההשתלה, ובסיום הריחוק החברתי שנגזר עליו, שב אלמוג ללימודים. הוא אפילו הכיר חברים חדשים שהצטרפו לכיתתו. ״חזרתי לחיים רגילים, אני כמו כל ילד בן גילי, כולל לימודים וחוגים אפילו כאלו של ספורט. עד לקורונה שחיתי פעמיים בשבוע ועכשיו כשהבריכות סגורות זה מאוד חסר לי״.
3 צפייה בגלריה
אלמוג גרבלי תרומת איברים
אלמוג גרבלי תרומת איברים
אלמוג גרבלי כיום: "התרומות הללו מצילות חיים"
ומה המסר של אלמוג הצעיר לקראת המשך פעילות אדי? ״חשוב מאוד שאנשים יחתמו על הכרטיס, התרומות הללו מצילות חיים, הם הצילו אותי ועכשיו גם אמא שלי ריקי מחכה לתרומה״.