בשיתוף GSK, מוגש כשירות לציבור ללא התערבות בתכנים
"אני מרגיש את ה-COPD בגוף בכל מאמץ קטן אפילו הכי בסיסי שאפשר לחשוב עליו – לשרוך נעליים, ללכת לשירותים, אפילו ללכת מחדר לחדר בבית. אפילו כשמזג האוויר משתנה, אני מייד מרגיש את התסמינים מתגברים ולעיתים קרובות חש קוצר נשימה", כך מספר יהורם חנני.
COPD מתפרצת לרוב אחרי גיל 40, אלא שחולים רבים אינם זוכים לאבחון. וכן בין החולים ישנם כאלו שכלל לא עישנו, אך נחשפו לחומרים חומרים מסוכנים הגורמים למחלה. גם חנני, בן 87 מקיבוץ גן שמואל, לא ידע במשך 20 שנה שהשיעולים שמהם סבל נבעו ממחלת ה-COPD. "חשבו שהסיבה לכך היא איזושהי אלרגיה, ולא באמת ידעו איך לעזור לי. כשהגעתי למחלקת הריאות במאיר התחיל לעלות הנושא של COPD וקיבלתי טיפול שסוף כל סוף גרם לי להרגיש טוב יותר".
2 צפייה בגלריה
יואל חנני
יואל חנני
יורם חנני. "מרגיש את המחלה בכל רגע"
(באדיבות המצולם)
חנני, אב לשלושה וסב ל־9 נכדים ונין, הוא מבין ה-15% של המקרים שבהם המחלה לא נגרמת מעישון. "לא עישנתי סיגריה מעולם, אבל במשך חיי עבדתי במשק, שם כנראה נחשפתי לחומרים הידועים בסיכון שלהם לגרום ל-COPD". מלבד חשיפה לחומרים מסוכנים, גם גורמים סביבתיים, כמו זיהום אוויר, עשויים לגרום למחלה.
אחד מהדברים הכי חשובים שצריך לדעת על COPD הוא שהטיפול בה הוא קריטי בצמצום אחד ממאפייני המחלה העיקריים – התלקחויות, מצב שבו תסמינים כמו שיעול, קוצר נשימה וליחה, הולכים ומחמירים, לפעמים עד לכדי ירידה משמעותית בתפקודי ריאה, עלייה בסיכון לאשפוזים והתפתחות של מצבים מסכני חיים.
לצד ההקפדה על הטיפול, גם הפסקת עישון היא קריטית: "בין עישון ל-COPD קיים קשר מובהק וברור, שכן ידוע כי כ־85% מהחולים הם מעשנים, ולעיתים קרובות מעשנים כבדים. ככל שהגיל עולה, כך יורדת היכולת הריאתית אצל כל אחד מאיתנו, אך אצל מעשנים היכולת הריאתית נפגעת פי שניים לעומת אדם שאינו מעשן, ולכן ההתערבות חשובה מאוד, ויפה שעה אחת קודם", אומר פרופ' דוד שטרית, מנהל מערך הריאות במרכז הרפואי מאיר.
2 צפייה בגלריה
פרופ' דוד שטרית
פרופ' דוד שטרית
פרופ' דוד שטרית. "המחלה דורשת טיפול קבוע"
(צילום: דוברת ביה"ח מאיר)
"כרופא המטפל יום־יום בחולי COPD, להביא את החולה להפסיק לעשן הוא אתגר לא פשוט, אלו אנשים שמעשנים שנים רבות. מצאתי שבעוד שמספרים פחות מעניינים את החולים, כשהם רואים את צילומי הריאות או ה-CT, זה בוודאי משכנע, לבטח כשהם רואים כיצד עם הפסקת העישון והטיפול, הם מצליחים לבצע פעולות שלא יכלו לבצע קודם לכן, הם יכולים להרים את הנכד על הידיים ואפילו לשחק איתו משחקי כדור".

"טיפול קבוע במחלה למניעת התלקחויות"

תרופה שיכולה לרפא COPD עוד אין, אך טיפולים טובים ויעילים ישנם, בעיקרם משאפים. למשאפים מטרות שונות, כמו הרחבת הסימפונות והורדת הדלקת. לאחרונה פותחו משאפים בצורה של משאף 'משולש', שמשלבים שלושה מרכיבים פעילים שבעבר ניתנו במשאפים נפרדים, ובכך מקל משמעותית על נטילת הטיפול.
"יש לזכור כי COPD היא מחלה שדורשת הקפדה על טיפול קבוע וטיפול במשאף פעם ביום יכול לעזור לשיפור ההיענות והקפדה על הטיפול, שכן התלקחות של המחלה עשויה להביא לפגיעה ממשית בתפקוד הריאות של החולה ולא אחת גם לתמותה", מסכם פרופ' שטרית.
בשיתוף GSK, מוגש כשירות לציבור ללא התערבות בתכנים