מערכת בריאות קורסת, בתי חולים שכורעים תחת העומס, משריפות שעובדות סביב השעון כדי לנסות ולעמוד בקצב הגופות הנערמות. זהו המצב הקטסטרופלי שבו נמצאת בימים אלו פרו, המדינה שמובילה את טבלת שיעורי התמותה הגבוהים ביותר של נגיף הקורונה בעולם.
על פי הנתונים, פרו, מדינה בת 30 מיליון אזרחים, איבדה 873 בני אדם על כל מיליון איש לנגיף הקורונה. מספר המתים במדינה צפוי בקרוב לחצות את רף 30,000 וייתכן מאוד שמדובר בהערכת חסר, עד כה מתו בפרו כתוצאה מהקורונה 29,068 איש. ונכון להיום סופרים במדינה יותר מ-657 אלף מקרים מאומתים של קורונה. בממוצע מתגלים 8,300 מקרי קורונה חדשים ביום.
ד"ר גרובר קוויספה אוריהואלה, מומחה לאפידימיולוגיה מפרו, מספר בראיון ל-ynet, על מצב התחלואה והמאבק בה בפרו, בעיקר לאור התפרצות המחלה מחדש בשבועות האחרונים. "המחלה החלה בפברואר בלימה עיר הבירה. כעת אני בקוסקו, ופה המצב הולך ומחמיר מיום ליום. בבתי חולים ציבוריים כאן בעיר אין מיטות פנויות".
לדבריו, לפני ההתפרצות האחרונה במצב התחלואה, היו מגבלות תנועה חמורות. "הממשלה טיפלה בזה. הם שמו את האנשים בבידוד ממרץ. ביולי, אנשים התחילו לצאת מהבתים כי הם צריכים לעבוד, הכלכלה חשובה לא פחות לשיקום של המדינה. אבל רוב הזמן מנסים למכור דברים ברחוב, וזו הדרך המרכזית להפצת הווירוס".
הוא מוסיף ואומר כי מערכת הרפואה הציבורית בפרו לא נחשבת כטובה מאוד. "בפרו יש 130 מיטות טיפול נמרץ, וזה מעט. אז עכשיו מנסים לבנות בתי חולים משופרים עם מיטות, אבל זה נעשה בדקה האחרונה, וזו בעיה. הממשלה צריכה לתמוך יותר ברופאים ובאחיות".
לשאלה כי על פי הנתונים המתקבלים מפרו, כי 74% ממקרי המוות לא מוסברים על ידי קורונה, אומר הרופא כי לדעתו ממעיטים במספרים במציאות. "לפי שר הבריאות יש לנו 20 מקרים של מוות עקב הווירוס. יש לנו מערכת אלקטרונית שמתעדת את התמותה וגילינו שהמספרים עלו ב-15,000 מקרים. נראה שבערים ועיירות רבים אין דרך לתעד את מקרי המוות.
"בלימה, עיר הבירה, יש להם את כל המכשירים והאספקה לעשות את הרישום אבל בערים אחרות אין. זו הבעיה המרכזית, זו הסיבה שיש הרבה הבדל בין המספרים שמוצגים באופן רשמי לבין המציאות".