בשיתוף האיגוד הקרדיולוגי בישראל וחברת נובו נורדיסק בע"מ
עם התפשטות נגיף הקורונה, אנשים רבים מצאו כי עולמם מתהפך במובנים רבים. אנו מתרגלים להתרחקות חברתית, שוטפים ידיים הרבה, אוכלים יותר בבית ומוצאים דרכים לבלות בבית. מגפת הקורונה היא זמן לערנות יתרה, וזה חשוב עוד יותר לכל המבוגרים, במיוחד לכל מי שיש לו היסטוריה של התקף לב, מחלות לב או שבץ מוחי.

האם נגיף הקורונה משפיע על הלב?

בעוד שנגיף הקורונה תוקף את הריאות ובדרך כלל לא את הלב, הלב מושפע מכיוון שהוא עלול להתאמץ יותר כדי לנסות לשאוב דם מחומצן דרך הגוף, וחוקרים רואים נזק ללב בכרבע מהחולים המאושפזים עם זיהומים בקורונה. עבור מישהו שכבר סובל ממחלת לב או אי ספיקת לב, דבר זה הוא דאגה רצינית.
1 צפייה בגלריה
התקף לב קורונה
התקף לב קורונה
(צילום: shutterstock)

כיצד אנשים עם מחלת לב צריכים להגן על עצמם מפני וירוס הקורונה?

על פי דיווח של המרכז לבקרת מחלות בארה"ב ה- CDC, אנשים עם מצבים כמו מחלות לב, מחלות ריאה וסוכרת הינם בסיכון גבוה פי 6 לאשפוז וסיכון גבוה פי 12 לתמותה מוירוס הקורונה בהשוואה לאנשים ללא מחלות בריאותיות כרוניות.
כדי להפחית את הסיכון לחלות בווירוס הקורונה החדש, כל האנשים, במיוחד אלו הסובלים ממחלות לב, צריכים:
• לשמור על ריחוק חברתי ולהישאר בבית.
• להימנע מחיבוק ולחיצת יד.
• לוודא שיש להם מספיק תרופות בהישג יד כדי שלא יצטרכו לצאת מהבית כדי לקחת מרשם.
• לשטוף את הידיים בתדירות גבוהה. להשתמש בחיטוי ידיים.
• לשמור על ניקיון בבית, כולל דלפקים וכפתורי דלתות, ולהימנע מנגיעה במשטחים כאשר נמצאים מחוץ לבית.
• למצוא פעילויות להפחתת לחץ המסייעות נפשית, כמו פעילות גופנית, הליכה, מדיטציה וכיו"ב. מומלץ להקדיש
זמן רב יותר לתחביבים.
• אם אתה חולה, אל תיבהל. הישאר בבית והתקשר לרופא. ישנם וירוסים אחרים, כולל שפעת, כולם עם תסמינים דומים. אם יש לך סימפטומים של וירוס הקורונה (חום גבוה, שיעול יבש, קשיי נשימה, הפרעה בחוש הריח) כדאי לבצע בדיקה לקורונה.
יש להדגיש, כי אם יש חשד לארוע לבבי או מוחי, יש לפנות במיידית לביה"ח הקרוב ולא להמתין בבית עקב חשש להדבק בקורונה בביה"ח. בבתי החולים יש הקפדה יתרה על כללי הבטיחות על מנת להוריד חשיפה לוירוס הקורונה. יחד עם זאת פורסמו מספר מחקרים בעולם שהראו כי חולים שנשארו בבית בגל הראשון, מתו הרבה יותר ממחלות לב כיוון שלא פנו בתי החולים עקב חששם מוירוס הקורונה.

האם זה בטוח לקחת תרופות לב במהלך המגפה?

עם פרוץ המגפה הופיעו שמועות הקשורות לבטיחות של תרופות מסוימות לאדם החולה בקורונה. כתוצאה מכך, יש אנשים שהפסיקו תרופות במהלך המגפה ללא הדרכת הרופאים שלהם. לדבר זה עלולות להיות השלכות לא טובות על הבריאות.
נטילת התרופות הקבועות חשובה מאד על מנת להישאר בקו הבריאות ולהקטין סיכוי לאירוע לבבי או אחר. מומלץ להמשיך לקחת את כל התרופות כולל אלו הקשורות ללחץ דם מסוג מעכבי האנזים ACE, שבתחילת המגיפה היה חשד שהינן יכולות להחמיר את מחלת הקורונה.

מספר המלצות:

• קחו את התרופות בדיוק כפי שנקבע.
• ודאו כי יש לכם לפחות שבועיים של תרופות למחלות לב (כגון אלה לטיפול בכולסטרול גבוה ולחץ דם גבוה).
• אנשים הסובלים מיתר לחץ דם צריכים להמשיך לנהל ולשלוט בלחץ הדם שלהם ולקחת את התרופות בהתאם להוראות.
בנוסף, המשיכו לשמור על הרגלים בריאים אחרים, כולל תזונה בריאה, פעילות גופנית סדירה ואיזון סוכרת ולחץ דם גבוה.

שפעת וקורונה - האם יש סיכון?

יש בהחלט סיכון מוגבר לתחלואה קשה ואף תמותה לחולים הסובלים משפעת וקורונה גם יחד. לאור זאת מומלץ מאד להתחסן לנגיף השפעת כמו בכל שנה ובמיוחד השנה. יש טענה שהמסכות יגנו מהדבקות מנגיף השפעת, אך סברה זו טרם הוכחה ואיננה מבוססת דיה.
ד"ר אלעד אשר, מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב, המרכז הרפואי, שערי צדק
בשיתוף האיגוד הקרדיולוגי בישראל וחברת נובו נורדיסק בע"מ