המרכז לבקרת מחלות האמריקני הסיר את הודאתו כי נגיף הקורונה עובר באוויר ולא רק מאדם לאדם: ביום שישי האחרון, הופיעה תוספת באתר האינטרנט של ה-CDC, המציינת כי העברת נגיף הקורונה דרך האוויר היא "אפשרית". יומיים אחר כך ה-CNN פרסם על דבר התוספת – והמרכז לבקרת מחלות מחק אותה מהאתר.
הפרשה החלה ביום שישי האחרון, כאשר ה-CDC שינה את הנחיותיו באתר האינטרנט וציין כי נגיף הקורונה עלול להדביק גם דרך האוויר. עד כה הזהיר המרכז לבקרת מחלות כי ההדבקה בנגיף הקורונה מתרחשת רק כהעברה בטיפות גדולות לטווח קצר, כלומר - מאדם לאדם עד למרחק של כ-1.8 מטרים.
ביום ראשון האחרון, ה-CNN פרסם את דבר השינוי בהנחיות. זמן קצר לאחר מכן, מחק ה-CDC את השינוי, וחזר להנחיות הקודמות, המבהירות כי נגיף הקורונה עובר מאדם לאדם ורק עד למרחק מצומצם.
ג'יי באטלר, ראש המחלקה למחלות זיהומיות ב-CDC, התייחס לתקרית, ואמר שהשינוי פורסם בטעות: "לרוע המזל, טיוטה ראשונית של שינוי ההנחיות פורסמה ללא כל בדיקה". אתר האינטרנט הערוך של ה-CDC הסיר כל התייחסות לגבי העברת הנגיף באוויר, אך הוסיף כי "דרכי ההעברה של הנגיף נמצאים בבדיקה".

1 צפייה בגלריה
שוק הכרמל בצל הקורונה
שוק הכרמל בצל הקורונה
המסכות יגנו מפני הדבקה
(צילום: מוטי קמחי)
כאמור, במשך חודשים מדענים ומומחים לבריאות הציבור כבר הזהירו מפני הוכחות הולכות וגוברות לכך שנגיף הקורונה החדש עובר באוויר, דרך טיפות זעירות המכונות אירוסולים שנשארות באוויר זמן רב יותר מטיפות גדולות הנפלטות בשיעול או עיטוש.
מומחים שסקרו את הודעת ה-CDC שפורסמה ביום שישי (וכאמור נמחקה זמן קצר אחר כך) אמרו כי בכוחה של ההצהרה הזו לשנות את המדיניות ואת ההתנהגות הציבורית, במיוחד בתקופה בה שוקלות מדינות רבות בעולם לפתוח מחדש את שנת הלימודים וחזרה לכיתות מקורות, להיכנס למקומות עבודה, מקומות בילוי ואף תחבורה ציבורית. למעשה, כל מקום מקורה בו שהו חולים מאומתים, עלול לגרום להדבקה בנגיף, גם אם החולה המאומת שהה בו קודם לכן.
ארגון הבריאות העולמי זיהה את "איום האירוסולים" וההדבקה באוויר כבר ביולי, לאחר שמאות מדענים דחקו בארגון לטפל באפשרות של העברה של הנגיף באוויר.
לא ברור עדיין מדוע ה-CDC עומד בסירובו להצטרף לדעת מדענים ברחבי העולם הממשיכים לטעון כי ישנן הוכחות מוצקות לכך שנגיף הקורונה עובר באוויר, גם כשאין אנשים סביב. ייתכן כי החשש נובע מהצורך לסגור מקומות ציבוריים נוספים רבים, או שהצהרה כזו תדרוש חובת עטיית מסכות ברחבי ארה"ב במרחב הציבורי.
כך או כך, ממשיכות להצטבר העדויות לכך שרסיסים זעירים ובהם נגיפי קורונה, נמצאים באוויר סביבנו, גם כשחולים ביקרו שם דקות ושעות קודם לכן.