הסכם השלום רק נחתם וכבר החלו שיתפי הפעולה: בית החולים הדסה עין כרם בירושלים קיים בשבוע שעבר כנס משותף ראשון מסוגו, עם בית חולים באבו דאבי בנושא טיפול נמרץ לב בילדים. זהו אחד משיתופי הפעולה הראשונים בין בית חולים ישראלי לבית חולים באיחוד האמירויות, בהמשך להסכם לשיתוף פעולה שנחתם לאחרונה בין המרכז הרפואי שיבא בתל השומר, לחברת ההשקעות APEX האמירתית.
ליוזמה אחראיים ד״ר אורי פולק, מנהל המערך לטיפול נמרץ ילדים בהדסה עין כרם וד״ר קאסיבה רמאקרישנאן, מנהל מחלקה מקבילה בבית החולים שייח חאליפה באבו דאבי. בכנס, שהתקיים באופן דיגיטלי בשל משבר הקורונה, השתתפו מומחים ממדינות נוספות. הכנס נערך בחסות האיגוד האירופאי לטיפול נמרץ ילדים ופגים והאיגוד העולמי לטיפול נמרץ לב ילדים.
"אמנם אנחנו במערכת הרפואית תמיד היינו מעל לפוליטיקה ונפגשנו עם רופאים ממדינות ערב בכנסים ובוועדות ועכשיו הייתה הזדמנות להרים את זה מדרגה אחת גבוה יותר ולקיים כנס משותף", סיפר לאולפן ynet ד״ר פולק.
"אנחנו מדברים על כנס ביוזמה ישראלית ושל איחוד האמירויות יחד עם מדינות כמו קטאר וערב הסעודית. היום עולם הרפואה מדבר על שיתוף ידע, בין אם זה ניסיון או מקרים מעניינים. הכנס הזה הולך להיות בנושא העתיד של טיפול נמרץ לב ילדים והוא יהיה מורכב משמונה הרצאות, כשהמרצים הם מנהלי מחלקות מהגדולים ביותר שיש בארה"ב ואירופה. אני מאוד מקווה שזו הסנונית הראשונה. באיחוד האמירויות מערכת הבריאות מאוד מתקדמת, רופאים במשכורות עתק ותקציבים מאוד גבוהים".

"חזון ומאמצים להתוות קשרים עם המפרץ"

כאמור, לאחרונה נחתם גם שיתוף פעולה בין שיבא לחברת ההשקעות APEX באיחוד. שיתוף הפעולה נולד לאחר שביוני 2019 השתתף מנהל בית החולים פרופ' יצחק קרייס, בכנס ייעודי לשיתופי פעולה שנערך בבחריין. מיד לאחר מכן החלו שיחות בין נציגי גורמים מקצועיים בבית החולים למקבילים מתחום הרפואה והבריאות באיחוד האמירויות.
"אנחנו גאים להיות בית החולים הישראלי הראשון שחותם על הסכם היסטורי מסוג זה עם חברה מוכרת באיחוד האמירויות", אמר בסמוך למועד החתימה פרופ' קרייס. "ההסכם מייצג את שיא החזון שלנו והמאמצים להתוות קשרים עם המפרץ לאחר ההשתתפות שלי בכנס".
בתוך כך יש לציין כי בין ישראל לאיחוד האמירויות צפויים עוד שיתופי פעולה נוספים. פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות, השתתף במשלחת הרשמית שיצאה לאבו דאבי בתחילת החודש ובראשה עמד ראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת. בין הצוותים הייעודיים היה גם צוות שבחן שיתופי פעולה בתחום הרפואה.
שתיים מהבעיות הבריאותיות המרכזיות עמן מתמודדת איחוד האמירויות הן השמנה וסוכרת. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, 70% מתושבי המדינה סובלים מעודף משקל ו-34% סובלים מהשמנת יתר. בשיחות הציעה ישראל לטפל בילדים הסובלים מבעיות לב לניתוחים בישראל.
גורם עסקי בכיר באיחוד הציע בעת ביקור המשלחת הישראלית כי רופאים ישראלים יוכלו לפעול במדינה. "אין שום סיבה שרופאים ישראלים לא יגיעו לבתי חולים באיחוד האמירויות ויעבדו כאן", הוסיף. "יש פה רופאים טובים מארה"ב ומאירופה, ויכולים להיות כאן גם רופאים ישראלים".
רודה סמולו, נשיאת ארגון נשות הדסה העולמי אמרה בכנס המקוון: "ארגון נשות הדסה גאה להיות שותף לטיפולים, המחקרים וההוראה של צוותי הדסה. ואני שמחה על היוזמה למפגש מוחות ראשון מסוגו זה, בתקווה שהדבר יוביל להמשך שיתוף פעולה הדוק ופורה לטובת שני העמים".