יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל מהווה יום אבל לאומי, ולרבים מאיתנו גם יום של אבל פרטי על אובדן של אדם קרוב ויקר. וכשליבנו נשבר מבפנים, לפעמים הוא באמת "נשבר" או נחלש ומתפתחת תסמונת ייחודית המכונה "תסמונת הלב השבור".
תסמונת זו תוארה לראשונה ב-1990 כמצב של סימנים דמויי התקף לב שלוו בהתנפחות של הלב וירידה בהתכווצות שלו, ואשר הזכירה למחבר היפני שק המיועד לדיג תמנונים (Takotsubo ביפנית), וכך גם כונתה התסמונת.
התסמונת תוארה בעיקר בנשים לאחר אירוע של מתח נפשי או אובדן של קרוב משפחה. היא אופיינה בכך שלמרות הסימנים של התקף לב חריף, העורקים הכליליים (המזינים את שריר הלב ואשר נחסמים בהתקף לב) היו ללא היצרויות, וכן בכך שתפקוד הלב חזר בדרך כלל למצב תקין בתוך מספר שבועות.
2 צפייה בגלריה
פרופסור רונן רובינשטיין
פרופסור רונן רובינשטיין
פרופ' רונן רובינשטיין
(צילום: דוברות וולפסון)
קראו עוד:
במהלך 30 השנים שחלפו מאז תוארה תסמונת זו, הצטבר מידע רב והקשר ללב ה"שבור" נותר, אך בהקשר רחב בהרבה. שמה המודרני של התסמונת - Stress Induced Cardiomyopathy - מבטא את ההצפה של שריר הלב בעודף אדרנלין שמפריע לתפקודו התקין. נראה כי התסמונת קשורה בפרץ אדרנלין שמציף את שריר הלב וגורם לירידה חדה בתפקודו. כאב בחזה, קוצר נשימה ושינויי אק"ג המדמים התקף לב מופיעים באופן שכיח ומובילים לפנייה דחופה לעזרה ולצנתור כלילי שכאמור אינו מראה חסימות בעורקים. הירידה בהתכווצות חוד הלב נראית בבירור בצנתור או באקו-לב, ולכן מתייחסים לתסמונת זו כיום כאל תסמונת אי ספיקת לב חריפה.
אירוע סטרס נפשי מיידי אליו ניתן להתייחס כגורם (טריגר) נצפה רק בשליש מהלוקות בתסמונת זו, בעוד שבשליש אחר מהחולות מתפתחת התסמונת לאחר סטרס (מאמץ) גופני, ובשליש הנותר לא נמצא טריגר ברור
התסמונת שכיחה בהרבה בנשים מאשר בגברים (פי 9). במחקר גדול שפורסם ב-2015 נמצא כי הגיל הממוצע היה 67 שנים אך טווח הגילאים רחב. מתברר שאירוע סטרס נפשי מיידי אליו ניתן להתייחס כגורם (טריגר) נצפה רק בשליש מהלוקות בתסמונת זו, בעוד שבשליש אחר מהחולות מתפתחת התסמונת לאחר סטרס (מאמץ) גופני, ובשליש הנותר לא נמצא טריגר ברור. עוד נתון מעניין שנמצא הוא שתחלואה נפשית או נוירולוגית (חדשה או כרונית) תוארה ברקע במחצית מהחולות בתסמונת, דבר המחזק את הקשר האפשרי בין גוף לנפש.
בעוד שבמרבית המקרים התכווצות הלב משתפרת, התסמונת יכולה להיות כרוכה אף בתמותה, גם בטווח הארוך. יחד עם זאת, לאחר שנשלל התקף לב ומתבצעת האבחנה הנכונה, הטיפול היום באי ספיקת הלב הינו בעל תועלת רבה ומרבית המטופלות משתחררות מאשפוז לאחר מספר ימים.
2 צפייה בגלריה
תסמונת הלב השבור
תסמונת הלב השבור
תחלואה נפשית או נוירולוגית תוארה ברקע במחצית מהחולות בתסמונת
(צילום: Shutterstock)
תופעה נוספת מעניינת שתוארה בהקשר של מתח ושינויים הורמונליים, והמופיעה בנשים בעיקר, הינה קרע פנימי ספונטני (דיסקציה) בעורק כלילי שיכול לגרום להתקף לב. תופעה זו שאינה שכיחה ועלולה להופיע גם בנשים צעירות, תוארה לעתים בקשר לתסמונת הלב השבור ולפעמים אף מתרחשת באותו הזמן. תופעה שיכולה להיות ביטוי שונה של מתח (נפשי או גופני) בלב האדם.
תסמונת "הלב השבור" מהווה מודל להשפעה אפשרית מזיקה של מתח נפשי (או גופני) על לב האדם ועלולה אף להיות מסוכנת. יחד עם זאת, כפי שעצבות יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל מתחלפת בשמחת יום העצמאות הבא מיד אחריו, עצבות תסמונת הלב השבור (או אפילו התקף הלב ששכיח פי כמה ממנה) מתחלפת בטיפול נכון ומהיר בהחלמה ובתקווה לחיים בריאים במרבית המקרים.
הכותב הינו מנהל מערך הלב בביה"ח וולפסון בחולון