בשיתוף המרכז הרפואי שיבא
מערכת הבריאות הישראלית זוכה בימים אלה למחמאות והכרה יוצאות דופן על ניהולה וטיפולה בקורונה, ובניהול מפעל החיסונים המהיר והיעיל. הצלחה זו אינה מקרית ויתרונותיה באים לידי ביטוי גם בימי שיגרה. גם אם אינה מושלמת, הרי שדווקא בתקופה הזו אפשר להסתכל סביב ולהכיר בכך שמערכת הבריאות בישראל היא מהטובות בעולם. לכן, לא מפתיע לגלות, שגם בתקופה הזו קמות יוזמות רפואיות חדשניות שלוקחות את מערכת הרפואה הישראלית קדימה, אל העתיד.
בית החולים שיבא בתל השומר, שסומן על ידי המגזין האמרקאי Newsweek כאחד מעשרת בתי החולים הטובים בעולם, הקים את 'שיבא 'BEYOND, בית החולים הוירטואלי הראשון בישראל, שמשלב רפואה של מיטב אנשי המקצוע עם טכנולוגיות מתקדמות, ומאפשר לנהל טיפולים רפואיים מביתם של המטופלים בכל זמן ומכל מקום.
כמובן שלא כל טיפול יכול להתקיים מרחוק אבל כיום כבר פועלות עשרות מרפאות וירטואליות ומאות מטפלים ומטפלות במגוון תחומים, שמקיימים מאות מפגשים מרחוק מדי יום עם חולים בתחומים שונים.
4 צפייה בגלריה
לקבל טיפול רפואי מהמיטה בבית
לקבל טיפול רפואי מהמיטה בבית
לקבל טיפול רפואי מהמיטה בבית
(צילום: שלום רופאייזן)

חלוצים בתחום - המשך הטיפול המקצועי בבית

"דוגמא לבית חולים וירטואלי בעולם אפשר למצוא בבית החולים MERCY VIRTUAL בארה"ב, שיושב בבניין של ארבע קומות מאוכלסות רק ברופאים, אחיות ומסכים, ושם מטפלים וירטואלית בחולים, שצוותים רפואיים מתקשים להגיע אליהם", אומרת ד"ר גליה ברקאי, מנהלת שיבא BEYOND.
"גם בסין יש ניסיונות להקים בתי חולים לרפואה מרחוק. בחזון שלנו כאן, עומד הרעיון לתקשר ולטפל בחולים ומחלימים, גם אם לא נמצאים איתם במרחב אחד. האמצעים לעשות זאת הם טכנולוגיים ולתחום הגדול הזה קוראים טלה רפואה. אנחנו משתמש באמצעים שונים בעולם הטלה רפואה וכך, מתקיים בית חולים, שמספק שירותי רפואה מקיפים לכל אדם בארץ, גם אם הוא לא מגיע לקבל אותו בבית החולים".
"אין להתבלבל בין אשפוז ביתי לשירותי בית החולים הוירטואלי", מדגישה ד"ר ברקאי. "כבר היום יש לנו שירותים אשפוזיים, אמבולטוריים ושיקומיים בבית אבל הייחוד שלנו מתבסס על איכות הרפואה הגבוהה של הצוות של שיבא, שעם הטכנולוגיות המתאימות מבצעים טיפולים מורכבים מרחוק", היא מסבירה.
4 צפייה בגלריה
ד"ר גליה ברקאי
ד"ר גליה ברקאי
"מבצעים טיפולים מורכבים מרחוק". ד"ר גליה ברקאי
(צילום יחידת שיבא)

"הטכנולוגיה מאפשרת רצף טיפולי"

הצוותים בשיבא BEYOND עובדים כמו צוותים בבית החולים הפיזי וכוללים אנשי צוות רפואיים, שיקומיים ותומכים, עם צוותי ניהול קבועים מול המטופלים, תוך התאמה טכנולוגית לטובת קשר ממיטבי.
הטיפול הוירטואלי אינו מחליף מפגשים פיזית עם הצוותים הרפואיים אך נותן מענה למעקב הטיפולי, "רוב האירועים הרפואיים של המטופלים אינם מתרחשים במרפאה", אומרת ד"ר ברקאי. "הטכנולוגיה נותנת ערך רב להמשכיות הטיפול ולמה שקורה למטופלים, גם כשהם בבית. המכשור והמעקב הטכנולוגי יכול לאסוף מידע ערכי וחשוב על מה שקורה ברצף שבין המפגשים עם הצוותים הרפואיים".
"בתקופת הקורונה התנסינו בדברים שלא עשינו לפני כן בתחום הטלה-רפואה. אז הבנו סופית שלא מדובר באילוץ אלא באפשרות לספק למטופלים שירותי רפואה איכותיים, נגישים ומותאמים אישית, שנותנים להם ערך אמיתי ובמקביל, חוסך להם הגעה לבית החולים".
ד"ר ברקאי מביאה כדוגמה את מרפאת שיקום הלב מרחוק "בדרך כלל שיקום לב נעשה על מכשור כושר בבית החולים. במקרה של BEYOND אנחנו נפגשים פיזית, נותנים למטופל שעון דופק, שמחובר לאפליקציה ובונים לו תכנית טיפול. המשתקמים יכולים להגיע לבית החולים אבל יכולים במקביל, לפגוש את המטפלים גם בווידאו".
"המידע הרפואי שלהם נאסף ועובר לצוות שמטפל בהם ומנהל התיק יוצר קשר מדי שבוע וכך נשמר הקשר. מי שצריך טיפול מתמשך, יכול לקבל אותו מרחוק, בסביבתו הביתית, בעזרת הטכנולוגיה ועדיין בפיקוח צמוד של אנשי המקצוע הטובים ביותר. בחזון שלנו זה מודל עתידי שעולם הרפואה הטיפולית הולך אליו - מודלים היברידיים של שילוב טיפול פיזי עם טיפול מרחוק ולפעמים אפילו טיפול צמוד מהרגיל".
"לטיפול מסוג זה יש יתרונות למטופלים, שמקבלים ליווי שוטף, יתרונות לבני המשפחה המטפלים, שהטיפול אינו משבית ימים שלמים בחייהם, בדרך לבית החולים וממנו אבל גם עבור הצוות, שיכול לקבל תמונה רחבה יותר על החולה ולתת לו שירות בכל מקום ובכל זמן". מדגישה ד"ר ברקאי.
"זה חוסך לכולם זמן, טירחה ועיסוק בבירוקרטיה", היא מוסיפה.

כך מתבצע התהליך

אומנם לא כל המחלקות והמרפאות יכולות לעבור למתכונת וירטואליות אבל עבור אלה שכן, הן עובדות ומקלות על כל הצדדים. בכולן נעשה מפגש ראשוני פיזי ובאם מתאפשר האשפוז הביתי, מכינים תכנית טיפולית לאשפוז הביתי, המטופל משוחרר לביתו ובבית ממשיך הטיפול של הצוות הרפואי של BEYOND או של אחיות קופות החולים ובליווי רופאים מומחים של שיבא, בתיווך אמצעי טלה רפואה שניתנים לו.
כיום מתקיים אישפוז בית לחולים במחלקות הפנימיות, אשפוז פסיכיאטרי שקיים כבר שנה וחצי וזוכה להצלחה מרשימה, אשפוז בבתי אבות, כשצוות בית האבות מעורב, שיקום מרחוק לתכניות נירולוגיות, אורתופדיות, בשיקום נשימתי לחולי קורונה, בפסיכוגריאטריה, תפקוד מיני ועוד ובמרפאות האמבולטוריות כמו טיפול בהשמנה ואורח חיים בילדים, סוכרת ועוד.
"יש חשיבות רבה מאד להגדיר מהו אשפוז בית שהוא תחליף למחלקה פנימית. אפשר לעשות שימוש רק בשירות מיוחד שהוא תחליף למחלקה פנימית", אומר ד"ר גדי סגל, מנהל תחום אשפוז רפואה פנימית ב-BEYOND ומנהל מחלקה פנימית ט' ומחלקת קורונה וראש רשות ההוראה בשיבא.
4 צפייה בגלריה
ד"ר גדי סגל
ד"ר גדי סגל
"להביא את הרופא המומחה לטיפול בבית". ד"ר גדי סגל
(יחידת צילום שיבא)
"סביב החולים שמגיעים לפנימית מתקיימת חקירה סביב האבחנה, הרי קיים פוטנציאל למחלה להתפתח ושתתפתח למקומות שונים. לשם אבחנה צריך ניסיון של רופאים מומחים במחלקה פנימית וכאלה, שיכולים לעשות אבחנה מבדלת, קשה למצוא. לכן, רופא של שירות אשפוז ביתי קלאסי עלול לא להספיק לטובת האבחון. הטכנולוגיה שלנו מאפשרת לנו להשתמש ביכולות של רופאי המחלקה הפנימית ולהביא את ניסיונם למטופל שבבית. זו הפעם הראשונה בארץ, ואולי בעולם, שבעזרת הטלה רפואה ניתן להביא את הרופא המומחה לטיפול בבית ולא רק להיעזר ברופא תורן מזדמן שמגיע הביתה".
ד"ר סגל הקים את מחלקת הקורונה הראשונה בישראל, בה אושפזו 168 החולים הראשונים במחלקה בארץ. "אלה היו המטופלים הראשונים מרחוק. עבדנו כך ארבעה חודשים ולראשונה הבנו, ד"ר ברקאי ואני, שמה שחשבנו עליו עוד לפני כן, אפשרי. תקופת הקורונה זירזה את התהליך גם מבחינה רגולטורית ועכשיו זו עובדה מוגמרת", אומר ד"ר סגל.

מרבית השירותים ממומנים על ידי קופות החולים

שיבא BEYOND מיועד לתת שירות לתושבי ישראל מכל קופות החולים. רוב השירותים שניתנים כפופים להסכמים, שנעשו עם קופות החולים וממומנים על ידן. טיפולים שהקופות אינן מממנות, ניתנים בתשלום, בהתאם לתכנית המוצעת לכל מטופל. כמובן, מי שאינו יכול לעמוד בתשלום יכול להמשיך לקבל את השירות באופן המסורתי, בבתי החולים.
עם היכולת לתת שירותים רפואיים מקיפים וכחלק מחזונו של בית החולים, BEYOND יוכל לתת את שירותי הרפואה שלו לא רק בישראל.

מטפלים בחולי סוכרת גם באמירויות

"רפואה הוא מקצוע בינלאומי שמחבר אנשים מכל סוג ומין, בעיקר במחלות גלובליות כמו סוכרת, המגפה של המאה ה-21. יש הרבה מחקר ופיתוח וזה יצר הרבה ידע ולכן אין מגבלה לתת את השירותים האלה ולחלוק את הידע, גם ברמה הגלובלית", אומר פרופסור אמיר תירוש, מנהל המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת בשיבא, שמנהל מטעם BEYOND פרויקט טיפול בסוכרת באמירויות מישראל.
"מערכת הבריאות הישראלית היא משהו להתגאות בו וכאן בעצם, אנחנו מייצאים ידע. זה ענף יצוא לכל דבר", אומר פרופ' תירוש.
4 צפייה בגלריה
פרופסור אמיר תירוש
פרופסור אמיר תירוש
"עוקב אחרי המטופלים מרחוק". פרופ' אמיר תירוש
(יחידת צילום שיבא)
פרופ' תירוש מספר שהפרויקט החל בארץ לפני כשלוש שנים "לא רצינו לטרטר אנשים מקצוות הארץ, כאלה שאין להם מרפאות סמוכות למגוריהם. הטכנולוגיה מאפשרת לגשר על מרחקים ועם המכשור יש לנו יכולת ניטור ואיסוף מידע מהבית, כשתוך כדי אני מנחה מטופלים כיצד לנטר את המכשירים והמשאבות שברשותם".
"מעת לעת אנחנו נפגשים גם פיזית אבל אני יודע מה קורה למטופל באופן רציף. זו מערכת היברידית שמשלבת מגע פיזי ובעזרת יכולות טכניות אנחנו מתגברים על פערים בזמן אמיתי ולא רק בביקורים קבועים. זה מעלה את הזמינות שלנו". הוא מסביר.
השירות הורחב לחלקים מרוחקים נוספים בארץ וכשהחלו הקשרים הדיפלומטיים עם האמירויות, החלה התעניינות מצידם בקבלת שירותי רפואה. מה שהיה חזון כמעט בלתי אפשרי עד אז, הפך לאפשרות.
"הקשר עם האמירויות התחיל בנובמבר ובדצמבר הקמנו שם תשתית. הקורונה קצת עיכבה אבל אחרי הרמדאן נתחיל בטיפולים מול 400 מטופלים. זה כולל התאמה של תרופות ומכשור וענייני רגולציה אבל היוקרה של שיבא יצרה את הביקוש והיום מתקיימים קשרים, לא רק בין צוותים ומטופלים אלא גם בין צוותי הטיפול כאן ושם", אומר פרופ' תירוש, שמספר ש-BEYOND נבחר לטפל בחולי סוכרת לעובדי המדינה באמירויות. "זה אתגר חדש ומעניין ומפתיע שעדיין אפשר להתרגש. אנחנו מצליחים להשפיע על החולה הבודד וגם מייצאים ידע ומייצרים שם חיובי לישראל", הוא מסכם ואומר.

בשיתוף המרכז הרפואי שיבא
פורסם לראשונה: 06:52, 03.05.21