קבלת הבשורה על אבחנה של סרטן השד אינה קלה להתמודדות. יחד איתה מגיע הצורך להתמודד ולטפל לא רק במחלה עצמה אלא גם בכל הבירוקרטיות הנלוות לה, ובהשפעה שיש למחלה על יכולת ההשתכרות.
עו״ד בר חן- לוי מעמותת אחת מתשע, מסבירה שהדבר משתנה ממטופלת אחת לאחרת, ויש לבדוק ולמצות את הזכויות בהתאם למצבה של כל אישה. יש זכויות שמגיעות לנשים גם בכל הקשור למקום עבודתן, למשל ימי מחלה, היעדרות מעבודה עקב מחלה או טיפולים, פיצויי פיטורים לעובד שהתפטר עקב בריאות לקויה שלו או של בן משפחתו ואובדן כושר עבודה.
3 צפייה בגלריה
סרטן השד ניתוח
סרטן השד ניתוח
יש לפנות לביטוח הלאומי לאחר שהתגבשה תוכנית טיפול
(צילום: Shutterstock)
קראו עוד:
גם בביטוח הלאומי הבינו בשנים האחרונות שיש צורך מהותי בצמצום הבירוקרטיה, "ולספק לחולה את התנאים המקסימליים לקבלת סיוע בזמן הקצר ביותר, כדי שהיא תוכל להתרכז בטיפול שלה", אומרת ירונה שלום, מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי. "כבר היום הביטוח הלאומי מפעיל מערך שלם של עובדות סוציאליות בבתי החולים והמרכזים הרפואיים, שתפקידו לאתר את החולות, להגיש להן בקשה לקצבה יחד עם המסמכים מבית החולים ולהיכנס 'למסלול ירוק' בטיפול אצלנו".
איך זה עובד? "הביטוח הלאומי משלם עבור הליווי של היועצות הסוציאליות במרכזים הרפואיים ובבתי החולים, כדי שזה יכלול גם את היבט מיצוי הזכויות. תפקידן להגיע, להסביר, למלא את הטפסים יחד עם החולות ולשלוח אותם עבורן. חשוב לדעת גם שהביטוח הלאומי מעביר באופן אוטומטי את מי שזכאי לתוספת שירותים מיוחדים בגין מחלות אונקולוגיות כמו תג חניה לנכים".
אורית שפירא, מומחית בתחום הבריאות ומנהלת מחלקת שיקום ותמיכה באגודה למלחמה בסרטן, אומרת שכאשר חולת סרטן שד נתקלת בקשיים מול מערכת הבריאות, עמותות החולים יכולות לסייע תוך פנייה לקופת החולים הרלבנטית ובמידת הצורך למשרד הבריאות - על מנת לממש את הזכאות.
מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי: "אנחנו מפעילים מערך שלם של עובדות סוציאליות בבתי החולים והמרכזים הרפואיים, שתפקידו לאתר את החולות, להגיש להן בקשה לקצבה יחד עם המסמכים מבית החולים ולהיכנס 'למסלול ירוק' אצלנו"
"רוב ההוראות של משרדי הממשלה והמוסדות האחרים, כולל מס הכנסה, מתייחסות לזכאיות בעלות אחוזי נכות מוגדרים ומאושרים. לכן, חשוב שהחולות המבקשות לממש את זכאותן, יפנו להגדרת אחוזי הנכות שלהן בוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי", מסבירה שפירא, "כיום יש מודעות יותר מתמיד לזכויות של החולות בסרטן השד ולאפשרויות שלהן להיות בקשר הדוק ישיר ורציף ולקבל מידע ותמיכה".
באגודה למלחמה בסרטן מוצע שירות ארצי המונה מאות מתנדבות, שהתמודדו עם סרטן השד ועומדות לצד מתמודדות חדשות בכל שלבי הגילוי, ההתמודדות ושגרת החיים, וכן לצד מתמודדות עם סרטן שד גרורתי. "מתנדבות 'יד להחלמה' מותאמות בגיל, בסוג הטיפול ובשפה, ומסייעות לחולות בהתלבטויות השונות ובמתן מידע ותמיכה רגשית ומעשית, מתוך ניסיונן האישי. המתנדבות עוברות הכשרה מקצועית, והן יכולות לכוון את הנשים שחלו לאנשי מקצוע מתאימים ולפעילויות האגודה למלחמה בסרטן, בנושאים כגון זכויות, קבוצות תמיכה, סדנאות מחלימים, התאמת פאות ועוד".
3 צפייה בגלריה
סרטן השד
סרטן השד
לצד המחלה, מתמודדות גם עם הבירוקרטיה
(צילום: shutterstock)
האגודה מפעילה גם מוקד סיוע טלפוני המסייע לחולות במימוש זכאויות במערכת הבריאות, מתוקף חוק ביטוח בריאות ממלכתי, מתוך סל השירותים של הקופות, הביטוחים המשלימים (שב"ן), ובתי החולים. "צוות המוקד יבצע עבור החולות בדיקת זכאות והחזרים מול קופות החולים, בדיקה והכוונה בנושא אישורי תרופות וכן יעניק ייעוץ וסיוע בהתמודדות מול הבירוקרטיה של מערכת הבריאות. עבור הנשים החולות בסרטן השד (כמו במחלות סרטן אחרות) אנחנו כותבים ומעדכנים בכל פרק זמן חוברת מקיפה של זכויות ושירותים לחולי סרטן. אני מזמינה את החולות לפנות אלינו בכל עת לקבלת מידע על זכויות, תמיכה וסיוע".
פנינו אל עו"ד בר חן לוי, אחראית תחום מיצוי זכויות של עמותת אחת מתשע, כדי להבין מהן הזכויות הבסיסיות של נשים החולות בסרטן השד.
מי זכאית לבדיקת שד? לנשים מגיל 30 מומלץ לפנות לבדיקה אצל כירורג שד, ואין צורך בהפניה לבדיקה. נשים בגילי 74-50 זכאיות לבדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים. הבדיקה מומלצת לכלל הנשים באוכלוסייה בגילים הללו (שאינן בסיכון מוגבר). בעקבות פנייה של "אחת מתשע", הנחה מנכ"ל משרד הבריאות את קופות החולים לאפשר ממוגרפיה מגיל 45 לכל אישה שמעוניינת בכך.
אובחנתי עם סרטן השד - מתי לפנות לביטוח הלאומי? יש לפנות לביטוח הלאומי לאחר שהתגבשה תוכנית טיפול. ירונה שלום, מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי, מוסיפה: "הביטוח הלאומי הקים מרכזי 'יד מכוונת' בכל הארץ, שם ניתן לקבל ליווי והכנת תיק רפואי לוועדה הרפואית בחינם, ואם יש קושי בהגעה פיזית, אפשר לקבל את הסיוע גם בצ'ט או בטלפון".
אני זכאית למימון של ציוד נדרש בעקבות המחלה? כן. אישה שעברה כריתת שד מלאה או חלקית ולא עברה שחזור, זכאית למימון לתותבת שד (אחת לשנתיים) ולחזייה לתותבת השד (פעם אחת בלבד).
הזכאות נקבעת על ידי הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות והיא פוטרת מהשתתפות עצמית עד למחיר המרבי שאושר על ידי משרד הבריאות (עד 800 שקל עבור תותב ועד 200 שקל עבור חזייה).
קופות החולים משתתפות גם בהוצאות על רכישת פאה לחולות סרטן שד ששיערן נושר כתוצאה מהטיפולים
האם יש הבדל בזכויות בהתאם לחומרת המצב? לתוכנית הטיפולים שנקבעה יש השפעה על הזכויות. כך למשל: מי שמקבלת טיפולים כימותרפיים עשויה להיות זכאית לקצבת שירותים מיוחדים, זאת בנוסף לקצבת נכות. נשים שאינן עוברות טיפולים כימותרפיים לא זכאיות לקבל את הקצבה הזו באופן אוטומטי, ועליהן לעמוד בתנאי הסף שנקבעו.
עברתי כריתת שד - האם יש זכויות מיוחדות שעליי להכיר? מי שעוברת כריתת שד ולא עברה שחזור, זכאית, כאמור, להחזר עבור חזייה ופרוטזה. בנוסף, לנשים שעברו כריתת שד נקבעים אחוזי נכות לצמיתות, בהתאם לקבוע בתקנות הביטוח הלאומי. התקנות קובעות אחוזי נכות שונים בהתאם לגיל האישה במועד הכריתה, והאם נכרת שד אחד או שניים.
3 צפייה בגלריה
ניתוח שחזור שד
ניתוח שחזור שד
ניתוח שחזור שד. לנשים שעברו כריתת שד נקבעים אחוזי נכות לצמיתות
(צילום: shutterstock)
כחולת סרטן השד, אני זכאית להטבות מס? מי שנקבעה לה לפחות 90% נכות רפואית לתקופה מינימלית של 185 יום עשויה להיות זכאית לפטור ממס הכנסה עד לתקרה המתעדכנת מדי שנה. הזכאות לפטור יכולה להיקבע רטרואקטיבית, עד שש שנים מיום הגשת הבקשה.
את הנכות הרפואית המזכה ניתן לקבל במסגרת:
  • הליך בקשה לקצבת נכות כללית או לקצבת שירותים מיוחדים מביטוח לאומי.
  • בקשה לוועדה רפואית לפטור ממס הכנסה דרך פקיד שומה.
יש הבדל בזכויות של נשים וגברים עם סרטן שד? אין הבדל מבחינת הזכויות, כך שגם גבר שאובחן יהיה זכאי לקצבת נכות וקצבת שירותים מיוחדים אם הוא עומד בתנאים לקבלת הקצבה. כמובן שמימון של הוצאות נוספות כמו חזייה ופרוטזה אינו רלוונטי עבורו.
  • האם אני זכאית להנחה בארנונה בתקופת המחלה? מקבלות קצבת נכות כללית שנקבעה להן דרגת אי כושר מלאה, זכאיות להנחה בארנונה בשיעור של עד 80%.
  • מי שנקבעה להן נכות רפואית בשיעור של 90% ומעלה, זכאיות להנחה בשיעור של עד 40%.
  • מי שמקבלות גמלת סיעוד, זכאיות להנחה בשיעור של עד 70%.
שיעורי ההנחות נקבעים על-ידי הרשויות המקומיות, שרשאיות לקבוע מבחני הכנסה לעניין הזכאות.
מה לגבי תג חניה לנכה? תג חניה לנכה הניתן על ידי משרד התחבורה מיועד להקלה על הניידות וניתן למי שברשותם מסמכים רפואיים עדכניים המדגישים את הקשר בין המחלה לבין הקושי בהליכתם, שהתנועה בדרכים מסכנת את בריאותם, או שהם מרותקים לבית, כמו גם למי שנכותם הרפואית היא בשיעור 60% לפחות ותנועתם ללא רכב עלולה לערער את מצב בריאותם. מטופלים אונקולוגיים המגיעים לטיפולי כימותרפיה או הקרנות בבתי חולים ממשלתיים, זכאים לפטור מלא מתשלום עבור חניה לרכב אח, וניתנים גם הנחות והחזרים לנסיעות לטיפולים - כל מקרה לגופו.