"אהובי שלנו, אתה איתנו בלב לתמיד". במילים אלו נפרדה בסוף השבוע אולי, אמו של ארי שטרית בן ה-15, מבנה שהלך לעולמו לאחר מאבק אמיץ בסרטן הדם שנמשך שלוש שנים. שטרית שיתף במאבקו את 18 אלף עוקביו בחשבון האינסטגרם שלו.
באפריל 2020 אובחן ארי מתל אביב כשלקה בסרטן הדם. הוא אושפז, מצבו השתפר ואז שוחרר לביתו. אלא שאז התברר שהסרטן לא נעלם והוא נאלץ לחזור להתגורר בבית החולים. ארי תיעד כאמור את המאבק הבריאותי שלו, שכלל עליות ומורדות, רגעים כואבים לצד חוויות משעשעות.
5 צפייה בגלריה
ארי שטרית
ארי שטרית
ארי שטרית הלך לעולמו מסרטן
(צילום: אינסטגרם)
ב-4 באוגוסט 2023, כתב ארי בפוסט: "היי חברים, יש לי כמה דברים משמחים ועצובים להגיד לכם. נתחיל מהשמח: מורידים לי את הצינורות ביום שלישי ואני ממש מתרגש. והדבר העצוב זה שכואבות לי הרגליים, ממש אבל, ובגלל זה אני לא יכול לעשות את כל מה שרציתי, לטוס לחול, לבלות באילת, למרות שאנחנו כבר יכולים. ועוד דבר משמח שעוד שבועיים קורה, בא שף של בשר לחגוג לי מסיבת שחרור, ויהיה כיף, אוהב אתכם, ביי".
את ארי שטרית פגשנו באוגוסט 2021. בדיוק החודש לפני שנתיים. הוא היה אז בן 12, התמודד עם סרטן הדם כבר במשך שנה. כדי להקל על הכאב, והטיפולים, כמו שכל ילד בן גילו עושה, רק בצורה יותר הגיונית של החיים, פתח ארי חשבון אינסטגרם בשם "ארי נגד מר crab (סרטן, החיה)", ששם תיעד את המלחמה נגד מחלת הסרטן. ליווינו את ארי במסע של חודשיים שבהם קיבל תרומת מח עצם, ומשם תיעד את תהליך ההחלמה המרגש, שהיה אמור להוביל לשחרור מבית החולים.
5 צפייה בגלריה
ארי שטרית
ארי שטרית
ארי שטרית עם אמו אולי. נלחם לחיות את החיים במלואם
(צילום: אינסטגרם)
למרבה הצער, למרות המאמצים שנטעו תקווה וסיפקו השראה לחולי סרטן אחרים, בסוף השבוע ארי הרגיש לא טוב והוריו פינו אותו באמבולנס למיון, משם הרופאים הכניסו אותו לטיפול נמרץ, ובמהלך הלילה נפטר.

"לימדת את כולנו לחייך, לא משנה מה"

שנתיים אחרי שנפגשנו לראשונה ברשתות החברתיות ומשם במסדרונות איכילוב, הוריו של ארי העלו את הפוסט האחרון בעמוד האינסטגרם שלו עם המילים "התמונה האחרונה של ארי, אהוב שלנו, אתה איתנו בלב לתמיד". במהלך הדרך כבש אלפי לבבות של עוקבים, ושל מפורסמים שהעריצו אותו. סטטיק, שאותו ארי אהב מאוד וניפגש איתו כמה פעמים, כתב: "ילד קסום שכמוך. כמה חזק אתה. כמה לימדת את כולנו לחייך, לא משנה מה. כמה עשית טוב בעולם הזה. תודה על כל שיעור באופטימיות שנתת. תנחומיי למשפחה".
הראפר והזמר איזי הוסיף: "יהי זכרו ברוך ילד גיבור שנתן הראה ושיתף באומץ כל דבר. אזכור אותך, ילד נדיר".
סטטיק: "ילד קסום שכמוך. כמה חזק אתה. כמה לימדת את כולנו לחייך, לא משנה מה. כמה עשית טוב בעולם הזה. תודה על כל שיעור באופטימיות שנתת. תנחומיי למשפחה"
הזמר אבי אבורומי ספד: "ארי, השארת בעולם הזה כל כך הרבה שמחה ואופטמיות, נתת השראה לכולנו ובעיקר לכל מי שמתמודד עם החיים בצורה יותר מאתגרת. עוד כשנפגשנו בפעם הראשונה היה קשה לפספס איזה מיוחד היית, שנון, חכם, עם עיניים שאומרות הכול".

"אם לא נצחק, נבכה"

כך סיפר ארי לפני שנתיים בריאיון שפרסמנו ב-ynet: "ביום ההולדת שלי אבא קנה לי נינטנדו סוויץ', מפנק מאוד. הלכתי לחנות שבה הוא קנה כדי שיסבירו לי משהו. פתאום קיבלתי כאב ראש חזק וכאבי בטן. לא יכולתי לעשות כלום. אפילו לא לעמוד. התקשרתי לאבא ואמרתי לו לבוא לאסוף אותי. הוא לקח אותי לבית החולים. חיכינו לתוצאות ואז ראו שיש משהו בדם. אחרי כמה שעות עלינו לטיפול נמרץ. זהו, הבנו שיש לי סרטן. 90% מהתאים שלי היו סרטניים". אביו שי הוסיף: "בהתחלה אמרו לנו מחלה ממארת, אבל הבנו מיד שזה קיצור לסרטן. אחרי יומיים-שלושה סיפרנו לארי. הוא היה גיבור וקיבל את זה יפה".
5 צפייה בגלריה
ארי שטרית
ארי שטרית
אהוב במשפחתו, השראה לגולשים. ארי שטרית
(צילום: אינסטגרם)
באותו ריאיון, סיפר ארי על שורת הטיפולים שעבר: "בהתחלה היה טיפול מאוד אינטנסיבי ואגרסיבי. לי הכימותרפיה הייתה מאוד קשה, כי הסרטן התפשט בכל הדם. עכשיו שוב קיבלתי ארבעה סוגי כימותרפיה, כולם קשים. אני לא סובל את הטיפולים האלה. הטעם בפה ממש משתנה. אבא קנה פיצה במקום ממש טוב והיה לה טעם מגעיל ממש. כתבתי להם מכתב: 'איך אתם מעזים להגיש פיצה כזו'? אבל למחרת הזמנו המבורגר, וגם לו היה טעם לא טוב. אז הבנו שהבעיה בחוש הטעם שלי".
"ככה גילינו שהדלקת בתוספתן הייתה החלק הקל בעלילה. התחיל המסע שלי עם מר קראב. המטרה: להשמיד אותו ולחזור לחיים נורמליים. הדרך: אני מעדיף לסבול כמה שפחות. אז אם לא נצחק, נבכה"
7 באפריל 2020: "הגילוי, יום לפני ליל הסדר. אחרי כמה ימים עם כאבי בטן וחום, נסענו לבדיקת רופא. החשד: דלקת בתוספתן. הרופא במוקד הפנה לאולטרסאונד בטן בבית החולים. נאלצתי להסכים שיבדקו גם את הדם שלי. ככה גילינו שהדלקת בתוספתן הייתה החלק הקל בעלילה. התחיל המסע שלי עם מר קראב. המטרה: להשמיד אותו ולחזור לחיים נורמליים. הדרך: אני מעדיף לסבול כמה שפחות. אז אם לא נצחק, נבכה. עדיף לצחוק ולנסות ליהנות כמה שיותר. תהיו איתנו".
ב-2 ביולי 2020, כתב: "כן, אני עצוב, אני לא מרגיש טוב בכלל. עלה לי חום עוד פעם וממש כואבות לי הבטן והרגל. וכל זה בנוסף לזיהום בדם. אין שום דבר קל אצל מר קראב המנוול. ואתם יודעים מה הכי גרוע... שאין לי תיאבון. לא אכלתי כלום כל היום. עשו לי סי־טי שוב. ושוב שתיתי את הנוזל ניגוד הדוחה! מזל שאור, האח שאני ממש אוהב, אמר שמותר להפסיק בשתי כוסות ולא נאלצתי לשתות עוד כוס. להפתעתי, לפחות המעי בסדר. גם משהו".
5 צפייה בגלריה
ארי שטרית
ארי שטרית
לא נכנע לקשיים. ארי שטרית
(צילום: אינסטגרם)
ב-2 באוגוסט 2021 נמצאה לארי תורמת מח עצם והוא נכנס לתהליך השתלה. כך כתב ב-5 באוגוסט 2021: "היי חברים, סיימתי עכשיו שלושה ימים של הקרנות לכל הגוף. זה אומר לעמוד שבע דקות, פעמיים ביום, בלי לזוז. זה לא היה כואב, אבל מאוד מעייף. עכשיו כואב הראש, אבל אני מצליח לשחק במחשב החדש והכי סוס בארץ. מחר אקבל קצת כימו לקינוח וביום שני הבא – ההשתלה. אני מרגיש בודד ורוצה הביתה כבר. יאללה אוהב אתכם קראבים, נתראה בעוד כמה חודשים.
לפני ארבעה שבועות, שיתף ארי את הגולשים: "ב-21.7 זה שנתיים מאז שדורית, התורמת האהובה שלי, תרמה את מח העצם בשבילי. הרבה לא יודעים, אבל הרישום למאגר זה בסך הכול לתת דגימת רוק והתרומה זה תרומת דם ארוכה וחמישה ימים של זריקות לפני זה. וזהו. אפשר להציל חיים". הוא שיתף בשיר שכתבה עבורו תורמת מח העצם:
אַתָּה כָּאן יֶלֶד / דורית קורי מליח
טִפָּה מִצְטָרֶפֶת לְטִפָּה
הַשַּׂקִּית מִתְמַלֵּאת
חַיִּים
אֵיפֹה אַתָּה יֶלֶד?
הַאִם בַּחֶדֶר לְיַד?
אוֹ בְּקוֹמָה מֵעַל?
וּמִי אַתָּה שֶׁנַּפְשׁוֹתֵינוּ נִקְשְׁרוּ בְּעָבוֹת?
כְּאִלּוּ מִבֶּטֶן אִמָּא

"צָרִיךְ סַבְלָנוּת" אָמְרוּ לִי
זֶה לוֹקֵחַ זְמַן
שָׁנָה לְפָחוֹת
וְהַסְּטָטִיסְטִיקוֹת
הֵן לְכָאן וּלְכָאן
מָה אִתְּךָ יֶלֶד?
שָׁלַח אֵיזֶה סִימָן
הַאִם סְפִינָתְךָ הַקְּטַנָּה רוֹעֶדֶת
אוֹ שֶׁהֵרִימָה אֶת מִפָּרָשָׁה אֵיתָן
אֲנִי בּוֹעֶרֶת כָּאן

16 חֳדָשִׁים
חִכִּיתִי
לְרֶגַע הַזֶּה
הַצִּפִּיָּה לִרְאוֹתְךָ
וְהִנֵּה
זְרִיחָה

טִפָּה מִצְטָרֶפֶת לְטִפָּה
בְּזָוִיּוֹת הָעַיִן
וַאֲנִי אוֹמֶרֶת בְּבִטְחָה
שׁוּב וָשׁוּב
אַתָּה כָּאן יֶלֶד
אַתָּה כָּאן
ארי רצה לחיות, ונלחם לחיות את החיים במלואם. הוריו אולי ושי נהגו לקחת אותו לחופשות, לטיולים בארץ ולמסעדות הכי טובות - בכל פעם שרק יכול היה להשתחרר לכמה ימים מבית החולים. רק לפני שבועיים שיחרר את הצינורות שהיו מחוברים אליו שלוש שנים, שאותם כל כך שנא, שהכאיבו לו, ויחד עם כרמית תורג'מן "מגשימת החלומות" של המחלקה האונקולוגית ילדים באיכילוב, הפריח את הצינורות בעזרת בלונים לשמיים, התפלל שלא יראה אותם לעולם יותר.
5 צפייה בגלריה
ארי שטרית
ארי שטרית
בילה בטיולים בארץ ובעולם. ארי שטרית
(צילום: אינסטגרם)
ארי היה מודל לחיקוי, לילדים בריאים וחולים יחד, רק בן 15 עם נשמה ענקית שאיחד את כולם סביב תקווה אחת, וגרם לכולם לחייך כמוהו, גם כשהכי קשה. הוא השאיר אחריו שלוש אחיות שמאוד אהבו אותו והורים שהוא היה כל עולמם. יהי זכרו ברוך.
  • לאחר מותו, פנתה אמו של ארי לגולשים בבקשה לתרומות: "תקופת מחלתו של ארי היתה קשה לנו בכל תחום. כדי לעזור לנו לקבור אותו בכבוד ולצלוח את התקופה הקרובה, נודה לתרומות באמצעות פייבוקס בקישור הבא או בביט למספר 052-8799047".