בשיתוף המרכז הרפואי הדסה
9 צפייה בגלריה
קולאז
קולאז
נבחרי הדסה
(צילום: אבי חיון, דוברות הדסה)
מיזם 'רפואה עם נשמה' הראשון הגיע לסיומו המרגש, עם ההכרזה על אנשי הצוות המצטיינים של המרכז הרפואי הדסה. המיזם, אותו הגתה דליה איציק, יו"ר דירקטוריון של המרכז הרפואי הדסה, הזמין את הציבור הרחב לקבוע מי הם אנשי הצוות המצטיינים בתחומם – החל מהרופאים והרופאות, דרך האחים והאחיות, מומחי התזונה, מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים ועד לצוות הקבלה, הטכנאים והמאבטחים.
הרעיון מאחורי 'רפואה עם נשמה' התגבש בעקבות ההבנה של איציק כי מקצועיות, על אף שהיא חשובה ומשמעותית מאוד, היא רק נדבך אחד מתוך סל הכישורים הנדרשים מאיש צוות רפואי מצטיין. למרכיב האנושי יש משקל שווה במכלול, ויש לתת לו את המקום הראוי. "יש בבית החולים רופאים ורופאות, צוותי סיעוד ושירותי רפואה שנותנים הרבה מעבר, והבנו שצריך לעודד אותם ולהוקיר להם תודה. הדסה ידוע כמרכז רפואי מעולה בהיבט המקצועי, אך רצינו שיהיה פה ערך מוסף", אמרה איציק. "האוכלוסייה בהדסה מגוונת מאוד, אך הבריאות היא גורם מלכד".
9 צפייה בגלריה
דליה איציק
דליה איציק
דליה איציק
(צילום: דוברות הדסה)
מנהל המרכז הרפואי הדסה, פרופ' יורם וויס, הוסיף ואמר, כי "הציבור הוא זה שמקבל את השירות ואנחנו רוצים לשמוע מה הציבור חושב". לצד זאת, איציק אמרה כי "הוכרז כי הזוכים ייהנו מפרס כספי על מנת לעודד את המעורבות של הציבור בהצבעות".
אלו היו חברי ועדת הפרס: ד"ר יפעת בן חי שגב- סמנכ"לית שיווק, תקשורת וקשרי קהילה בהדסה, מר איציק לארי, מנכ"ל עיריית ירושלים, גב' עינת דיין, יועצת ומומחית לשיווק, דירקטורית במספר ארגונים וחברת מועצת הרשות השנייה, גב' רבקה פלוך- יועצת במשרד ראש הממשלה, ד"ר סוויד חנא, איש רוח בחברה הערבית וחבר כנסת לשעבר, פרופ' לאוניד אידלמן, נשיא ההסתדרות הרפואית העולמית, עו"ד ביאטריס שוורצנברג, היועצת המשפטית, המרכז הרפואי הדסה.
כעת, לאחר שיותר מ-15,000 מטופלים ובני משפחה אמרו את דברם, איציק זכתה להתקשר ולהודיע לאנשי הצוות המצטיינים על זכייתם במיזם. שוחחנו עם הזוכים הנרגשים על המשמעות של 'רפואה עם נשמה' ועל התחושות שלהם עם ההודעה על הזכייה במיזם. צפו:

"כשאני רואה אנשים שמרגישים טוב יותר, זו הרגשת הסיפוק בעבודה"

פרופ' חובב נחושתן, מנהל יחידת אונקולוגיה של הריאות במחלקת אונקולוגיה, עובד בהדסה משנת 1996, אומר כי "אני האדם שהמטופלים פוגשים, הצומת אליו הם מגיעים, ועבור המטופלים אני מייצג את כל הצוות שמטפל בסרטן הריאות בבית החולים. על מנת לעשות את העבודה, צריך להיות פתוח לאנשים. אני תמיד הולך עם הרגשה שיכולתי לעשות יותר עבורם".
באשר ליכולת שלו לעזור למטופלים, אומר פרופ' נחושתן כי "מתחום שבו המצב היה נראה נואש, היום אפשר לנסות ולעזור להרבה אנשים. כשאני רואה אנשים שמרגישים טוב יותר, זו הרגשת הסיפוק בעבודה".
ומה אמרו המטופלים ובני משפחותיהם על פרופ' נחושתן? "אין לתאר את הנתינה ואת הרצון וההרגשה שהמלאך הזה נותן לפציינט להרגיש, מלאך משמיים", "ברגעים הקשים ביותר של אדם, חובב נחושתן נמצא שם, מעניק מחוכמתו יוצאת הדופן אך גם תקווה, בטחון וחמלה", "אין רופאים כמוהו! גם כשכבר הרמתי ידיים מהקרובים אליי ביותר, הוא לא הרים ידיים ונלחם עד הרגע האחרון בשבילם! ודאג לשאול לשלום המשפחה תמיד".
9 צפייה בגלריה
פרופ' חובב נחושתן
פרופ' חובב נחושתן
פרופ' חובב נחושתן
(צילום: אבי חיון)

"המשמעות של הפרס עבורי היא לקבל חותמת והכרה לעבודה הקשה והטובה שאנו משתדלים לתת"

אירית בן דוד, מנהלת זימון תורים במרכז שירות וזימון תורים של המרכז הרפואי, אשר עובדת בהדסה משנת 2007, מספרת כי "כשהודיעו לי על הזכייה התרגשתי מאוד, הופתעתי שאנשים נחשפו ואכן הצביעו, גם אני הצבעתי וזה דרש השקעה. אני מודה מאוד לכל מי שטרח והצביע עבורי, ריגש אותי מאוד". עוד אמרה בן דוד כי "אני מאוד שמחה שנבחרנו, אני והצוות שלי. חלק גדול מהניהול שלי מושתת על שרות ברמה מקצועית עם המון נשמה ואכפתיות".
"המשמעות של הפרס עבורי היא לקבל חותמת והכרה לעבודה הקשה והטובה שאנו משתדלים לתת. בעבודה שלי ביום-יום ברמה האישית, אני מקבלת עשרות בקשות לעזרה מאנשים עם מקרים קשים מאוד כשהזמן הוא חשוב מאוד, אין להם את הזמן והיכולת להמתין. כאן מבחינתי נמדדת ההצלחה של המוקד שלי, שמצליח לעזור לאנשים".
המסר של בן דוד הוא "תמיד לחשוב שאם אנו היינו מעבר לקו וזקוקים דחוף לבדיקה/רופא, כמה חשוב לקבל אמפתיה מעבר לקו. הצוות שלי מקצועי מאוד ואמפטי מאוד, מדובר באנשים חולים, הם והמשפחות שלהם בחרדה. אני מרגישה שזו שליחות לכל דבר!".
ומה אמרו המטופלים ובני משפחותיהם על בן דוד? "מעניקה שירות אישי ותחושת ערך למטופל. משרה רוגע על המטופלים לאורך התהליך ולקראת הטיפול", "קשובה למטופלים ולעובדים תחתיה, דואגת לכולם בצורה יוצאת דופן, רואה הן את העובד והן את המטופל כראשון בסדרי העדיפות ותפעל ללא לאות למענם ובשבילם".
9 צפייה בגלריה
אירית בן דוד
אירית בן דוד
אירית בן דוד
(צילום: דוברות הדסה)

"רפואה עם נשמה ואהבת אדם הם ערך עליון"

עיסא מועלם, אח ראשי במחלקת אשפוז יום פנימי-סיעוד, עובד בהדסה משנת 1994, מספר כי "בתור מנהל המחלקה, אני מעורב בטיפול בחולים, מכיר את המטופלים שלי לעומק, את הבעיות הרפואיות, הטיפולים שהם מקבלים, וכל זה על מנת לשמור על מתן טיפול ברמה גבוהה ואיכותית. אני דואג לצוות שלי בכל הרמות, מכבד אותם, מאמין בהם מאוד ואנחנו מתנהלים כמו משפחה".
באשר לקבלת הפרס, מועלם אומר כי "קצת הופתעתי וקצת לא הופתעתי. הופתעתי כי בדרך כלל אנשים רואים שאלונים כאלו ומתעלמים, אבל הרבה מטופלים התקשרו מראש ואמרו שמילאו אותם בשמחה, גם כאלו שטיפלתי בהם בעבר. המטופלים אמרו את המילה שלהם, מה שהופך את הפרס לטהור ואמיתי".
עבור עיסא, "רפואה עם נשמה היא ערך, האדם ואהבת אדם הם ערך עליון. אנחנו מטפלים בכולם בכבוד, לא משנה מי הם ומה הם. לי באופן אישי אכפת מאוד מהמטופלים, כשאני רואה מטופל במצוקה, אני מתערב, משיג תורים לבדיקות. אני מעורב מכל הלב והנשמה בטיפול בחולים שלי. אנחנו מצפים גם מהמטופלים לכבד אותנו ולהיות סובלניים וסבלניים, אנחנו עובדים תחת לחצים אדירים לפעמים, אבל אצלנו אין סיכוי שחולים יחכו במשך שעות לטיפול". המסר של מועלם לצוות שלו "הוא שאנחנו לא בוחרים את המטופלים שלנו, אלא להיפך, המטופלים בוחרים בנו, ולכן יש לטפל בהם הכי טוב שיש, בכבוד ובאהבה".
ומה אמרו המטופלים ובני משפחותיהם על מועלם? "קיבל אותי מבוהלת, מפוחדת וכאובה. הרגיע, הסביר בשפה מובנת לי בסבלנות ואמפטיה, מה צפוי לי. הבטיח להיות איתי ובשבילי לאורך כל הדרך, נתן לי את הנייד הפרטי שלו, לכל שאלה ובקשה", "חולים מכל הארץ מגיעים במיוחד אליו שיכניס להם עירוי, אפילו ממחלקות שונות בבית החולים פונים אליו. בעל אינטליגנציה גבוהה, תמיד חוקר לעומקם של הדברים, חושב בראש ובראשונה על החולים ורווחתם".
9 צפייה בגלריה
עיסא מועלם
עיסא מועלם
עיסא מועלם
(צילום: אבי חיון)

"כשהעשייה היא מתוך תחושת שליחות ואמונה במשמעות ובחשיבות, הכל נראה אחרת"

יוטי דייטש, אחראית מעבדה ואיכות במעבדה לווירולוגיה קלינית, עובדת בהדסה משנת 2019, אומרת כי "רפואה עם נשמה היא לראות את הנבדק מאחורי המבחנה, לעשות תמיד משהו מעבר, את היותר, למרות שהרבה פעמים לא המטופל ולא הרופא ידעו על כך. כשהעשייה היא מתוך תחושת שליחות ואמונה במשמעות ובחשיבות, הכל נראה אחרת". דייטש מוסיפה ואומרת כי "הדבר החשוב הוא להעריך ולהוקיר טובה לכל מי שעסוק במלאכה, גם לעובדים שנמצאים מאחורי הקלעים. להכיר בחשיבות של כל אחד בתפקידו. אם כל אחד יחשוב על התרומה שלו, אם כל אחד ייתן קצת מליבו, נקבל עולם טוב יותר לכולנו".
ומה אמרו המטופלים, בני משפחותיהם ואנשי הצוות על דייטש? "העבודה הבלתי אפשרית של יוטי בקורונה, במשמרות רצופות ובמסירות בכל מצב. עובדי מעבדה נמצאים תמיד מאחורי הקלעים, זה הזמן להוציא את העבודה הקשה של יוטי לאור!", "היא מסורה ואכפתית בצורה בלתי רגילה. בתקופת הקורונה נכחתי בעבודה שלה במשמרות אין סופיות בלי לראות את המשפחה, הכל כדי לסייע למאמץ הרפואי, כל הכבוד!".
9 צפייה בגלריה
יוטי דייטש
יוטי דייטש
יוטי דייטש
(צילום: אבי חיון)

"הן בראש שלי כל הזמן, בסופי שבוע אני מתכתבת איתן. זה כמו לאמץ אותן"

יעל נוי כהן, אחות בהדסה במחלקה פסיכיאטרית, עובדת בהדסה משנת 1991, מספרת כי "התחלתי ללמוד סיעוד כדי להגיע לפסיכיאטריה. ב-15 שנים האחרונות אני אחראית מטעם הסיעוד על היחידה להפרעות אכילה, עם 10 מיטות תחת אחריותי". לדבריה, "מאוד ריגש אותי שזה פרס מהמטופלים עצמם ולא מההנהלה. פנו לבנות שהיו מאושפזות בהדסה, הן והמשפחות שלהן כתבו את המכתבים. היה מרגש לקבל מהן הכרה".
"מה שמחזיק אותי במשך השנים הוא שאני מאוד אוהבת את המטופלות ונקשרת אליהן. אנחנו מקבלים מקרים מאוד קשים ואני מאמינה שכל אחת יכולה לשפר את מצבה. אני תמיד אומרת להן בתחילת הדרך - מספיק תא אחד שרוצה לחיות ועליו נעבוד והתא הזה יתרבה". כהן נוי מספרת כי "קשר אישי מהווה חלק גדול מההצלחה. צריך באמת להכיר, לאהוב ולקבל את המטופלות. לעתים קרובות הן מגיעות ממקום שהמשפחה כבר לא יכולה להכיל אותן, או שאין משפחה בכלל".
עוד מספרת נוי כהן כי "אני נמצאת איתן בכל שלב באשפוז. כשהן אוכלות בפעם הראשונה, כשהולכים לקנות בגדים בפעם הראשונה, במעמד השקילה. עם רובן אני שומרת על קשר אחרי השחרור – אין להן מסגרת ממש מתאימה והן זקוקות לליווי, אנחנו מנסים לתת את זה למנוע אשפוזים חוזרים".
"הן בראש שלי כל הזמן, בסופי שבוע אני מתכתבת איתן", מספרת נוי כהן. "זה כמו לאמץ אותן, זה לא לגמור משמרת וללכת הביתה". מה שריגש אותה בפרס, אומרת נוי כהן, "היא העובדה שהחולים הפסיכיאטריים הם אוכלוסייה שקופה, וביניהם בנות עם הפרעות אכילה. הלוואי שקצת יותר יראו אותם כי באמת מגיע להם. חלק עברו חוויות קשות בחיים. מדובר בבנות שלא בחרו להיות חולות כדי למשוך תשומת לב, כמו שעלולים לחשוב. הלוואי שיהיה להן יותר מקום ויותר מקומות אשפוז, שיהיה מקום לשלוח אותן גם בחופשות וגם ליווי אחרי האשפוז".
ומה אמרו המטופלות ובני משפחותיהן על נוי כהן? "משקיעה בכל מטופל ובכל מטופלת מעל ומעבר. בתור אחת שהייתה מטופלת שלה במספר אשפוזים ארוכים, היא הגורם הכי משמעותי לטיפול שלי ולהתקדמות שלי", "מקדישה מזמנה באהבה גדולה ורגישות, מעבר לשעות העבודה שלה ולא רק פעם אחת. אני רוצה להודות בשמי ובשם כל בני משפחתי יעל היא הדמות של האחות אותה הייתי רוצה לפגוש בכל הזדמנות. תודה על הזכות".
9 צפייה בגלריה
יעל נוי
יעל נוי
יעל נוי כהן
(צילום: אבי חיון)

"אם נעזור לכל אחד ואחת, הטוב יחזור אלינו"

שני כהן, ראש דלפק עיניים, גנטיקה וכבד במחלקת קבלת חולים, עובדת בהדסה משנת 2017, אומרת כי "אני אוהבת להגיע לעבודה בכל בוקר. אני מרגישה שליחות לעזור לכל אדם, מכל מגזר באוכלוסייה. כשאדם נכנס אליי לבקש עזרה אני אעשה הכל כדי לתת לו את השירות הטוב ביותר עד שיצא עם חיוך והרגשה טובה".
עבור כהן, ההודעה על קבלת הפרס "היתה הפתעה גמורה עבורי. מעולם לא קבלתי פרסים על עבודתי, אני בכל יום עובדת כאילו רק עכשיו התחלתי לעבוד, מגייסת את כל הכוחות שבי כדי לתת מענה. מאוד התרגשתי לדעת שמעריכים אותי. התקשרתי להורים שלי, לאחים שלי ולחברותיי לספר על הטלפון מדליה איציק".
בכל הנוגע למסר שלה לגבי טיפול רפואי עם נשמה, כהן אומרת כי "ראשית יש לעזור לכל אחד ואחת שמרגישים אבודים, הטוב יחזור אליך. נסה לחשוב שאתה נמצא במקומו ואז תוכל לגייס כוחות כדי לעזור כמה שיותר. בית חולים הדסה הוא המקום לקבל רפואה אמתית וטובה. יש לנו כאן רופאים ואחיות בדרגה הכי משובחת ומקצועית".
ומה אמרו המטופלים ובני משפחותיהם על כהן? "אדיבה, מסבירה פנים, מלאת רצון לעזור ולסייע מעל ומעבר והכל באהבה גדולה וללא כל תמורה", "מהווה נכס לכל מקום עבודה שצריך לתת מענה ופתרונות לאוכלוסייה כואבת ונזקקת", "נכונה לעזור בעתות של מצוקה ומתח גדולים. אנושית ובעלת לב עצום".
9 צפייה בגלריה
שני כהן
שני כהן
שני כהן
(צילום: אבי חיון)

"ההקשבה והכבוד למטופלים הם חלק מהשליחות"

ציפי רקובסקי, טכנולוגית רפואית במכון ה-CT, עובדת בהדסה משנת 1982, מספרת כי "המחלקה עובדת 24 שעות 7 ימים בשבוע. מדובר בעבודה קשה פיזית וגם נפשית. אנחנו מתמודדים עם חולים שלא יכולים לעבור בעצמם ממיטה למיטה, מתמודדים עם ילדים חולים, פיגועים. יש כמה תמונות שלעולם לא אשכח. אני לוקחת את הדברים די קשה, לפעמים אני יוצאת מהחדר עם דמעות, במיוחד כשמדובר בילדים ואוכלוסייה מבוגרת".
לצד הקושי, רקובסקי מספרת כי "מדובר בעבודה עם סיפוק ונתינה. אנשים מודים לנו שעזרנו להם לעבור את הבדיקה יותר בקלות. להרבה מטופלים זה פעם ראשונה, רואים מכונה גדולה, מזריקים להם חומרים, זה זר להם, הרופא אומר להם שיש חשד כלשהו, גם ככה הם במצב לחוץ ורגיש. לפעמים הם יוצאים מה-CT ועולם מתהפך עליהם. כשאתה מקבל אותם יפה, מסביר להם על הבדיקה, ואם ישתפו פעולה הבדיקה תצא יותר טוב, זה מרגיע אנשים. כשאומרים לי תודה על ההסבר, זו ההגדרה של רפואה עם נשמה עבורי".
רקובסקי מעידה כי "אני הרבה שנים בתפקיד ועדיין לא נמאס לי. לא משנה מי המטופל, אני מתייחסת בהרבה כבוד, תמיד מקשיבה ומוכנה לקבל שאלות, אפילו שתמיד עמוס אצלנו. אני לא אאיץ בבן אדם אף פעם. אני בהחלט רואה בעבודה שלי בתור שליחות".
כאשר קיבלה את הטלפון שבישר על הזכייה מדליה איציק ופרופ' וייס, "מאוד הופתעתי. ידעתי שיש מיזם כזה, אבל לא התעמקתי בנושא. זה עושה טוב על הלב. ככל שאתה מתקדם עם הגיל זה עוד יותר מחמיא, זו כברת דרך שעשיתי, והשם הטוב נוצר עם השנים. זה חשוב יותר מהכל".
רקובסקי מספקת כי "כשדליה איציק סיפרה לי שזכיתי בפרס, נאלמתי דום, לא ידעתי מה לענות. לא תיארתי לעצמי שאני עומדת לקבל את הפרס. אחרי השיחה שיתפתי את המשפחה בבשורה המרגשת".
בשורה התחתונה, רקובסקי אומרת כי "רפואה עם נשמה היא העובדה שאני משתדלת לתת לכל אדם את היחס הטוב והנעים ביותר, שירגיש הכי טוב כשהוא נכנס ויוצא מבדיקה".
9 צפייה בגלריה
ציפי רקובסקי
ציפי רקובסקי
ציפי רקובסקי
(צילום: אבי חיון)
ומה אמרו המטופלים ובני משפחותיהם על רקובסקי? "אנושית, מקצועית, אמפתית. קשובה. בעלת לב ענק. עזרה למשפחתי בשעת מצוקה", "מעבר לכל תכונותיה המצויינות, סייעה לנו במהירות וביעילות, תרמה לשיפור הרגשת החולה שלנו באופן מובהק, נשמה טובה", "ציפי פשוט מקסימה! נותנת יחס יוצא מן הכלל במסירות, אנושיות ואדיבות!".
"הציבור הרחב התגייס בהמוניו לבחירתם של אנשי הדסה העושים רפואה עם נשמה - המיזם שהקים דירקטוריון הדסה״, סיכם מנכ״ל הדסה, פרופ׳ יורם וייס.
״קיבלנו אלפי שמות וזכינו להחשף להרבה סיפורים מרגשים ולרגעים יקרים מפז אותם תארו המטופלים ובני המשפחות שלהם, והתרגשנו מכל אחת ואחד. אנו יודעים שהדסה מציעה רפואה מעולה יחד עם אנושיות ומסירות יוצאות דופן, זהו החזון המלווה המרכז הרפואי הדסה למן הקמתו ועד ימינו אנו.
"אני מברך את הזוכים ואת כל מי שקיבלו את קולות הציבור ומודה לדירקטוריון הדסה ולעומדת בראשו, הגב׳ דליה איציק, על היוזמה הנפלאה שתהיה למסורת בהדסה״.
בשיתוף המרכז הרפואי הדסה