עשרות אלפי ישראלים נמצאים בבידוד ביתי, בהוראת משרד הבריאות. בתוך כך, במשרד החינוך ציינו כי 3,628 תלמידים ו-250 עובדי הוראה נמצאים בבידוד גם הם. נראה שבישראל פוקחים עיניים בחשש לעבר מדינות כמו איטליה, בהן למעלה מ-200 מתים ומספר גבוה של חולים - ועושה כל שביכולתה למנוע הדבקה המונית בנגיף הקורונה. האם הצעדים הננקטים ראויים, או שמא מתרחשת בהלה וכוננות-יתר שלא לצורך?
"הטיפול של משרד הבריאות מבוסס אך ורק על שיקולים מקצועיים של בריאות הציבור וחיי אדם", מסביר מנכ"ל קופת חולים כללית, פרופ' אהוד דודסון, שהתראיין כחלק מפאנל מומחים שהתכנס הבוקר (א') באולפן ynet. "אני חושב שהטיפול של משרד הבריאות הוא מצוין ומקצועי מאוד, ואנחנו נותנים לו גיבוי מלא".
עם זאת, טוען יו"ר ההסתדרות הרפואית לשעבר, פרופ' ליאוניד אידלמן, יש לקחת את התפרצות הקורונה בישראל בפרופורציות. "מדובר במחלה מידבקת שיש בה תוצאות פחות טובות משפעת רגילה, 85 אחוז מהנדבקים לא חולים או חולים במחלה קלה ביותר". לדבריו של פרופ' אידלמן, המאמץ המניעתי של משרד הבריאות צריך להיות ממוקד בקבוצות הסיכון, ביניהן קשישים ומבוגרים מעל גיל 60. עוד הוא טוען כי הבהלה מנגיף הקורונה תגרום נזק גדול יותר מהנגיף עצמו.
ד"ר ענת אנגל, מנהלת בית החולים וולפסון, מתנגדת לדבריו של אידלמן, וטוענת כי לא מדובר בבהלה שלא לצורך. "הבידוד וההכלה של האירוע הזה מאפשרים לנו להיערך כראוי".
2 צפייה בגלריה
בית חולים בווהאן, מוקד התפרצות נגיף הקורונה
בית חולים בווהאן, מוקד התפרצות נגיף הקורונה
המקרה הקיצוני: התפרצות המונית בווהאן, סין
(צילום: AFP)
עד כה 25 אזרחים ישראלים חולים בנגיף הקורונה, אחד מהם במצב קריטי, ונראה שהסיבה העיקרית לנקיטת הצעדים של משרד הבריאות היא מערכת הבריאות שאינה ערוכה להתמודדות עם מספר רב של חולים במצבים קשים. "מצבה של מערכת הבריאות הוא כזה בו יש חוסר במיטות, חוסר ברופאים ואחיות. זה מה שיש", מסביר פרופ' אידלמן, וטוען כי יש לטפל באוכלוסיה שאינה בסיכון בקהילה, ולא בבתי החולים.
"המצב יילך וידרדר. לא הייתה אפשרות למנוע את כניסת הקורונה למדינת ישראל, ולפני שתהיה פה ירידה תהיה עלייה. צריך להימנע מפאניקה, להשאיר חולים קלים בבתים, וזו החלטה שהייתה צריכה להתקבל לפני חודש. יש לחנך לשמור על הגיינה, לשמור על מרחק מאנשים אחרים".
2 צפייה בגלריה
צוות מד"א מגיע לאסוף אדם חולה
צוות מד"א מגיע לאסוף אדם חולה
צוות מד"א מגיע לאסוף אדם חולה
(צילום: שאול גולן)
למרות החשש מקריסת מערכת הבריאות במצב של ריבוי אשפוזים, נשאים וחולים בווירוס קורונה הנמצאים בבידוד עשויים לייצר את אותה הדבקה המונית ממנה חוששים: "יש 60 אלף איש בבידוד, ורבים רוצים לצאת. ואיך משכנעים אנשים להישאר בבתים? אפשר להפחיד אותם עם משטרה ואפשר להסביר להם שמדובר במאמץ לאומי שכולם צריכים להתגייס אליו", מסביר הפסיכולוג ד"ר שי חן-גל. "במקביל חשוב להסביר שהבידוד הוא רפואי, לא חברתי, ולכן חשוב לשמור על שגרה, לקום בבוקר, לעבוד מול המחשב ולשמור על יחסים חברתיים בצורה מקוונת ברשתות החברתיות ובטלפונים".
כרגע, מסביר פרופ' דודסון, קיימת היערכות להתפרצות בקרב עשרות אלפי חולים. "8 מתוך 14 בתי החולים בארץ הם של כללית, וכל אחד מהם הכין לפחות מחלקה אחת לטיפול בחולי קורונה. כל היתר זה אחריות של כל אזרח. אם יישמעו להוראות, זו הדרך לעצור ככל האפשר את בואה של המגפה".