בעולם המוסלמי מכירים את התופעה: נערות רבות בולעות בטעות את סיכת החיג'אב שלהן, וזה עלול לגרום לסיבוכים רפואיים חמורים. כדי למנוע את הבעיה ולהציל חיים חברו יחד המרכז הרפואי שערי צדק והאקדמיה לאמנות ולעיצוב בצלאל ויצרו עיצוב חדש של הסיכה שנועד למנוע אפשרות של בליעתה. ד"ר רננה שפיגלר אופן, מנהלת הרשות למחקר ופיתוח בשערי צדק, ואייל פריד, מנהל מעבדה 212 בבצלאל, חשפו אותו השבוע באולפן ynet.
קראו עוד:
"התופעה של בליעת הסיכות מתרחשת כשנערות צעירות לומדות לעטות את החיג'אב", מסבירה ד"ר שפיגלר אופן. "המטרה של הפרויקט היא למצוא פתרון למניעת מקרים כאלו. זה הגיע כצורך שעלה מהמכון לגסטרו-ילדים אצלנו, שבו נאספו כ-200 מקרים של בליעות סיכות. התברר שזו בעיה אמיתית: כשלומדים לעטות את החיג'אב בפעם הראשונה, מחזיקים את הסיכות בפה, ובחוסר זהירות הן נבלעות בדרך. אפשר למנוע את הבעיה הזאת מכל מיני כיוונים, ואנחנו חברנו לבצלאל כדי לחשוב על פתרונות יצירתיים".
כך למשל, במקרה שארע לפני כשלוש שנים, נאלצו רופאי בית החולים בילינסון לנתח תחת הרדמה מלאה מטופלת ששאפה סיכת חיג'אב לריאותיה. הסיכה חדרה עד לעומק הריאה וגרמה שם לשטף דם פנימי, דבר שהצריך את פתיחת החזה של האישה כדי לשלוף את העצם הזר.
במקרה אחר, שטופל בבית החולים סורוקה בבאר שבע, הובאה נערה בת 13 למיון לאחר שהתלוננה על כאבי בטן. בצילום הרנטגן נראתה סיכת הראש מהחיג'אב כשהיא נעוצה בקיבתה. היא הועברה בדחיפות לחדר הניתוח, שם נשלפה הסיכה.
2 צפייה בגלריה
סיכות חיג'אב בצלאל שערי צדק
סיכות חיג'אב בצלאל שערי צדק
סיכת חיג'אב שנבלעה בטעות. "היוזמה הזו היא חלק מפרויקט רחב יותר, שנקרא 'לבריאות'"
"היוזמה הזאת היא חלק מפרויקט רחב יותר המשותף לבצלאל ולשערי צדק ושנקרא 'לבריאות', ובמסגרתו עובדים על פיתוחים נוספים שקשורים למחלקות של בית החולים, בהן חדר המיון והמחלקה ההמטולוגית", אומר אייל פריד, מנהל מעבדה 212 בבצלאל. "פרויקט החיג'אב הוא מאוד מעניין משום שלפני שהוא נוגע בייצור ובבריאות - הוא נוגע בתרבות. הדבר האחרון שרצינו לעשות זה לשנות הרגלים ומסורות בתרבות המוסלמית, ובכל זאת- רצינו להתמודד עם הבעיה.
ד"ר רננה שפיגלר אופן: "המטרה של הפרויקט היא למצוא פתרון למניעת מקרים כאלו. זה הגיע כצורך שעלה מהמכון לגסטרו ילדים אצלנו, שבו נאספו כ-200 מקרים של בליעות סיכות. זו בעיה אמיתית"
"הדבר הראשון שעשינו היה מחקר שדה. יצאנו לשטח ודיברנו עם נערות, נשים, מנהיגי קהילה, נציגים מקופות החולים, סטודנטים וסטודנטיות. למדנו את הבעיה ורק אחר כך ניסינו למצוא פתרון. כיוון אחד היה לשנות את עיצוב הסיכה ובכך להפוך אותה לפחות מסוכנת במקרה שהיא אכן נבלעת. הכיוון השני היה להפוך את הסיכה מאובייקט בודד לסוג של שרשרת, כך שהיא תהיה מחוברת למשהו אחר, אולי לסיכות נוספות, ואז הסיכוי לבליעה הוא קטן יותר. הכיוון השלישי הוא שימוש בחומרים מסוימים שיקטינו את הסיכון שהסיכה יכולה לגרום במקרה של בליעה".
2 צפייה בגלריה
אישה עם חיג'אב שמחה ומופתעת
אישה עם חיג'אב שמחה ומופתעת
צעירה עם חיג'אב. "הדבר האחרון שרצינו לעשות זה לשנות הרגלים ומסורות בתרבות המוסלמית", אומר אייל פריד
(Shutterstock)
לשאלה אם הם נתקלו בקשיים מבחינה הלכתית, השיב פריד: "זה פרויקט תרבותי, דתי אפילו, ובמהלכו שוחחנו עם אימאם באזור ירושלים. אנחנו רוצים להפוך את ההרגל לבטוח יותר, גם אם יש רגישויות שקשורות לחיג'אב כאביזר שהוא גם שימושי פונקציונלי, גם אופנתי וגם בעל מאפיינים דתיים ומסורתיים. לא רצינו לשנות את ההרגל, אלא פשוט להפוך אותו לבטוח יותר".