אכילת סופגניות מתחילה שבועות רבים לפני חג החנוכה ונמשכת לעיתים גם אחריו. סוגי הסופגניות הופכים מגוונים יותר ויותר, ולצד הסופגניה הרגילה והמוכרת, קיימות סופגניות שנראות כמו פרוסת עוגה עסיסית. בהתאם לכך גם ינוע הערך הקלורי של הסופגניות: החל ב-400 קלוריות לסופגניה פשוטה ועד ל-600 קלוריות ויותר לסופגניה בעלת תוספות.
אכילת הסופגניות המתפרשת על גבי שבועות יכולה "לחבל" במטרה השכיחה באוכלוסייה לרדת במשקל הגוף ולצמצם את אחוזי השומן. זאת עוד לפני שנגענו באכילת היתר שמתקיימת בתקופת הקורונה. ככלל, תקופה זו - על הנוכחות הרבה בבית והיושבנות האופיינית לה - משפיעה על הרגלי האכילה, בטח כשמדובר בחגים שבהם רוצים לשמוח ולהשתחרר קצת מלחצי היומיום.

איך נתמודד בצורה הטובה ביותר עם אכילת סופגניות בחג?

1. בחרו את הסופגניה הנכונה כשאתם כבר אוכלים סופגניות, העדיפו סופגניות עם מילוי ריבה ולא את אלו המשודרגות שערכן הקלורי גבוה יותר. בנוסף, העדיפו סופגניות אפויות ולא מטוגנות המכילות לרוב ערך קלורי נמוך יותר.
2. סופגניה היא לא ארוחה הימנעו מאכילת סופגנייה כשאתם רעבים. במצב כזה תיתכן אכילה מופרזת של סופגניות ובה עלולים לאכול יותר סופגניות ממה שתיכננו. כלומר, למרות אכילת הסופגניה וביתר הזמן, חשוב לשמור על מסגרת חיים בריאה הכוללת תפריט מאוזן. חשוב לשים לב לסך הקלוריות שצורכים ביום, וגם אם משלבים אכילת סופגניה, חשוב לקזז בדברי מזון אחרים במהלך היום כדי שלא נהיה בעודף קלורי.
3. הרבו בשתיית מים במקרים רבים, כמות הנוזלים ביום שהאדם הממוצע שותה אינה מספקת ובמיוחד בימים קרים. שתיית מים במהלך היום חשובה מבחינות רבות ומשפיעה על תחושת הרעב. הדבר חשוב בעיקר בימים אלה, בהם צריכת סופגניות מעלה את הערך הקלורי היומי.
1 צפייה בגלריה
העדיפו את הסופגנייה הפשוטה עם הריבה
העדיפו את הסופגנייה הפשוטה עם הריבה
העדיפו את הסופגנייה הפשוטה עם הריבה
(צילום: ינאי יחיאל)
4. הגבירו את הפעילות הגופנית היומית בתקופה זו, בה הנטייה לצרוך יותר קלוריות בשל מאכלי החנוכה המיוחדים, חשובה תשומת הלב לפעילות גופנית. מדובר למעשה בהגברת מספר הצעדים היומי ל-10,000 ויותר. עידוד הליכה רגלית, רכיבה על אופניים לכל בני המשפחה ועוד.
עם זאת, פעילות גופנית לא יכולה "להוריד" את הסופגניה. הליכה של שעה, כרוכה בהוצאה קלורית זניחה: 250-300 קלוריות, תלוי במשקל האדם, קצב ההליכה וכדומה. כך שאכילת סופגניה היא בכל מקרה בעודף של 150-200 קלוריות לעומת ההליכה . כשמדובר על אימוני כוח, ההוצאה הקלורית נמוכה יותר לעומת פעילות אירובית.
5. העדיפו שמן איכותי במידה שמכינים סופגניות בבית - חשוב לעשות שימוש בשמן איכותי כגון שמן קנולה.
6. צמצמו את כמות השמן צמצמו ככל הניתן את כמות השומן בסופגניה שקונים או מכינים: במידה שלא מדובר בסופגניות אפויות, ניתן לספוג את השמן ככל שניתן עם נייר סופג וכך לצמצם במידה מסוימת את הערך הקלורי הרב שבסופגניה.
7. בחרו בסופגניות קטנות ישנן סופגניות מיני וללא ספק מומלץ לאכול אותן מאשר את הגדולות. הערך הקלורי של סופגניות המיני נמוך יותר מהותית. הדבר חשוב במיוחד כשמדובר בילדים ובני נוער.
8. הגבילו את כמות הסופגניות היומית הגבלה קלורית היא המפתח החשוב ביותר לשמירה על משקל גוף תקין, ולכן חשוב להגדיר כמה סופגניות אתם "מתירים" לעצמכם בשבוע. זאת במיוחד עם ילדים ובני נוער שלא תמיד מודעים לנושא הבריאות והערך הקלורי.
ד"ר (PhD) איתי זיו הוא מנהל מקצועי של קורסי הכשרה מתקדמים לאנשי מקצוע במכללה האקדמית וינגייט