אלמנתו של תושב טבריה, שנפטר זמן קצר לאחר שעבר בדיקת קולונוסקופיה בבית החולים אלישע בחיפה, תובעת את בית החולים. בתביעה נטען כי ב-14 השנים שקדמו לפטירתו בגיל 68, עבר המנוח תשע בדיקות גסטרוסקופיה ושמונה בדיקות קולונוסקופיה - שרובן המוחלט היה מיותר. מותו, לטענת התובעת, נגרם בשל זיהום שנבע מנקב במעי בבדיקה האחרונה שנערכה לו.
התביעה הוגשה לבית המשפט השלום בתל אביב על ידי עו"ד בנו גליקמן, המייצג את האלמנה.
מכתב התביעה עולה כי המנוח הופנה לבדיקה קולונוסקופית וגסטרוסקופית על ידי רופא המשפחה, אך בהפניה לא צוינה סיבת ההפניה. ב-28 בדצמבר 2018 הוא הגיע עם אשתו לבית החולים אלישע בחיפה, שם עבר את שתי הבדיקות. "לאחר ביצוע הבדיקות הועבר המנוח למחלקת התאוששות והושאר שם במשך שעתיים, כשהוא קשור ומקבל עירוי נוזלים לווריד", מתואר בתביעה. "המנוח הרגיש גרוע, סבל מסחרחורות, מקושי בנשימה, מקושי בדיבור ומכאבי בטן עזים. התובעת התלוננה בפני הצוות הרפואי, ובתשובה נמסר לה כי תופעות אלו נובעות מהאוויר שהוחדר למעי בזמן הבדיקה לצורך ניפוח חלל הבטן".
2 צפייה בגלריה
בדיקה קולונוסקופית. "המנוח הרגיש גרוע, סבל מסחרחורות, מקושי בנשימה, מקושי בדיבור ומכאבי בטן עזים"
בדיקה קולונוסקופית. "המנוח הרגיש גרוע, סבל מסחרחורות, מקושי בנשימה, מקושי בדיבור ומכאבי בטן עזים"
בדיקה קולונוסקופית. "המנוח הרגיש גרוע, סבל מסחרחורות, מקושי בנשימה, מקושי בדיבור ומכאבי בטן עזים"
(צילום: shutterstock)
בתביעה נטען כי למרות הרגשתו הרעה והכאבים העזים, שוחרר המנוח לביתו. בהמשך היום הוא נלקח למוקד רפואי, ושם קיבל מרשם למשככי כאבים. "בשעות הערב, לאחר שהמנוח שב לביתו, התובעת פנתה אליו בבקשה שישתה, ואז ראתה כי הוא הפסיק לנשום", מתואר בתביעה. צוות מד"א הוזעק למקום, ולאחר החייאה של קרוב לשעה, נקבע מותו.
לבקשת המשפחה נערכה נתיחה לגופת המנוח, ובה התגלה כי במהלך הבדיקה הקולונוסקופית נוצר נקב במעי שגרם לזיהום ולמוות.
2 צפייה בגלריה
עו"ד בנו גליקמן
עו"ד בנו גליקמן
עו"ד בנו גליקמן
(צילום: ליהי אדל)
בחוות דעת מומחה שצורפה לתביעה, צוין כי רבות מהבדיקות הפולשניות שעבר המנוח בשנותיו האחרונות, היו מיותרות. המומחה גם מציין כי הנקב במעי לא אובחן למרות תלונות של המנוח על הרגשה רעה. "באם הייתה התייחסות נכונה (ובכלל) לתלונות, להרגשתו הרעה ולחוסר השקט של המנוח לאחר סיום הבדיקה", נטען בתביעה, "בוודאי כאשר מדובר באדם שעבר מספר לא מבוטל של בדיקות שכאלו בעבר, והפנייתו לחדר מיון במקום שחרורו לביתו - היו מאפשרים אבחנה מוקדמת של ההתנקבות במעי הגס, ומאפשרים טיפול ניתוחי מציל חיים במועד, ומאפשרים למנוח ליהנות מאריכות ימים לה הוא לא זכה".
מבית החולים אלישע נמסר בתגובה: "בית החולים לומד את פרטי המקרה, והוא יתייחס לטענות התביעה לגופו של עניין במסגרת ההליך המשפטי, כמקובל".