בדיקת ממוגרפיה, אולטרסאונד או MRI שד? כמו בתחום הטיפולים בסרטן, גם בבדיקות לגילוי המוקדם שלו נעשים כל הזמן שיפורים וטכנולוגיות חדשות נכנסות לשימוש.
קראו עוד:

ממוגרפיה

ממוגרפיה היא למעשה צילום רנטגן של השדיים. כל שד מצולם פעמיים, בשתי תנוחות שונות, ורופא רדיולוג מומחה מחפש בצילום עדויות לקיומם של גושים סרטניים. הבדיקה מבוצעת בשגרה בנשים בריאות מעל גיל 50, או כבר מעל גיל 40 אם קיימים גורמי סיכון, והיא משמשת גם כבדיקה אבחנתית בנשים שסובלות מתסמינים שעלולים להצביע על אפשרות לסרטן השד. ממוגרפיה הוכחה כמפחיתה את התמותה מסרטן שד בכ-40-30 אחוז בזכות הגילוי המוקדם של והטיפול המהיר במחלה.
אולם הבדיקה אינה מושלמת, ואחת הבעיות הגדולות של בדיקת הממוגרפיה היא פספוס גידולים אצל נשים בעלות מבנה שד סמיך או צפוף. המונח "שד סמיך"' או "שד צפוף" מתייחס למצב בו רוב רקמת השד עשויה בעיקר מרקמת חיבור ורקמה בלוטית ומעט רקמת שומן. בעוד שהרקמה הבלוטית נראית לבנה בצילום הממוגרפיה, השומנית נראית שחורה. סרטן שד, שנראה כגוש לבן בממוגרפיה, יבלוט על רקע הרקמה השומנית השחורה, ועלול להיות מוסתר על ידי הכתמים הלבנים של הרקמה הבלוטית.
לכ-40% מהנשים מעל גיל 40 יש שדיים סמיכים בדרגה C ו-D. יכולת האבחון של גוש סרטני בבדיקת ממוגרפיה בשד שמרביתו שומני, עומדת על כ-95-90 אחוז ואילו בשד סמיך, היא עלולה לרדת לכ-40-30 אחוז. בנוסף לירידה ברגישות הבדיקה, נשים עם מבנה שד סמיך נמצאות בסיכון מוגבר פי ארבעה לחלות בסרטן השד.
בפענוח הממוגרפיה, סמיכות השד מצוינת בראש הפענוח, וכאשר השד סמיך, הרדיולוג המפענח יציע בדיקות נוספות כדי לשפר את יכולת הגילוי.
2 צפייה בגלריה
לאשה
לאשה
בדיקת ממוגרפיה. בנוסף לירידה ברגישות הבדיקה, נשים עם מבנה שד סמיך נמצאות בסיכון מוגבר פי ארבעה לחלות בסרטן השד
(צילום: Shutterstock)
קיימות היום טכנולוגיות שמשפרות את יכולת האבחון של הממוגרפיה ומורידות את שיעור הפענוחים הכוזבים, והן חשובות במיוחד בשד סמיך. בדיקות אלו כוללות טומוסינתזיס - ממוגרפיה בתלת-ממד; תוכנות שעוזרות לרדיולוג המפענח, מבוססות בינה מלאכותית; ממוגרפיה עם חומר ניגוד; אולטרסאונד ו-MRI שד.

ממוגרפיה בתלת-ממד - טומוסינתזיס

טומוסינתזיס היא טכנולוגיה שיוצרת מבנה שד תלת-ממדי מתוך מספר צילומי ממוגרפיה שמבוצעים בזוויות שונות, בקרינה נמוכה. את הצילום המשוחזר התלת-ממדי פורסים לפרוסות בעובי של 1 מ"מ, שמאפשרות להתגבר על המיסוך שיוצרת הרקמה הבלוטית, ומשפרות את יכולת האבחון של הבדיקה. התמונות הדו-ממדיות הסטנדרטיות משוחזרות גם הן מתוך השחזור התלת-ממדי, כך שבדיקה מלאה מבוצעת באותה רמת קרינה כמו ממוגרפיה דיגיטלית רגילה. התוכנה המשחזרת גם מבליטה ממצאים חשודים כמו הסתיידות, סמיכות ועיוותים במבנה השד.

תוכנת פענוח ממוגרפיה מבוססת בינה מלאכותית

תוכנות בינה מלאכותית נמצאות בחזית הפיתוחים הטכנולוגיים בתחום הדימות בכלל. תוכנות פענוח CAD - COMPUTED AIDED DETECTION מבוססות בינה קיימות גם לממוגרפיה וגם לממוגרפיה תלת-ממדית. הן משמשות כ"קורא שני", ועוזרות לרדיולוג המפענח, בכך שהן מבצעות סריקה נוספת של הבדיקה במטרה לאתר נגעים חשודים.

ממוגרפיה עם חומר ניגוד

חומרי ניגוד נמצאים בשימוש שגרתי בבדיקות דימות כמו CT ו-MRI. הזרקת חומר ניגוד לווריד תצבע את הגידול הסרטני בשל שינויים אופיניים בכלי הדם המזינים אותו, כך שיבלוט ויהיה קל לאבחון.
במהלך הבדיקה, חומר ניגוד מבוסס יוד ניתן בהזרקה לווריד ולאחר מכן מבוצעת הממוגרפיה. התמונות המתקבלות מהבדיקה יכללו תמונות של הממצאים שנצבעו על ידי חומר הניגוד, תמונות ממוגרפיה דו-ממדית רגילות ואף תמונות ממוגרפיה תלת-ממדית.
יכולות הבדיקה גבוהות מאוד ונמצאו דומות לזו של בדיקת MRI. מכיוון שהבדיקה כוללת חשיפה לרמת קרינה גבוהה יותר מממוגרפיה והזרקת חומר ניגוד, פעולה אשר עלולות להיות לה תופעות אלרגיות (ונדרש עבורה תפקוד כלייתי תקין), הבדיקה אינה מוצעת לכלל הנשים כבדיקת סקר בשגרה. מקובל להציע אותה במקרים הבאים: שד סמיך, בירור ממצאים בבדיקות שגרה, לצורך אבחון היקף מחלה לאחר אבחנת סרטן שד ומעקב טיפול טרום ניתוחי.
בנוסף לממוגרפיה על סוגיה השונים, ישנן גם בדיקות הדמיה:

בדיקת אולטרסאונד

במרבית המקרים של פענוח ממוגרפיה עם שד סמיך, הרדיולוג המפענח ימליץ להשלים את הבדיקה עם אולטרסאונד. יתרונות הבדיקה היא היעדר חשיפה לקרינה מיננת, והיותה נגישה וזולה. מצד שני, בבדיקת אולטרסאונד שכיח למצוא ממצאים שפירים, שאינם ממאירים, אך בשל החפיפה במאפיינים ביניהם לבין גידולים ממאירים, גילויים מחייב המשך בירור או מעקב. כמו כן, קיימת תלות גבוהה בין איכות הבדיקה ומיומנות הבודק לכן הבדיקה לא משמשת כבדיקת סריקה לגילוי מוקדם של סרטן השד, אלא רק כבדיקה משלימה לממוגרפיה.

MRI בדיקת

זו הבדיקה הרגישה ביותר לגילוי ואבחון סרטן שד. ה-MRI (דימות תהודה מגנטית) רגישה משמעותית יותר ממוגרפיה ואולטרסאונד, וגם אינה כוללת חשיפה לקרינה. חסרונותיה העיקרים הם העלות הגבוהה שלה, וכן רגישות גבוהה שגורמת לתוצאות כוזבות חיוביות בשיעור גבוה יחסית, שגורר אחריו בדיקות ובירורים נוספים. לכן ה-MRI שמורה כבדיקת סקר לנשים שנמצאות בסיכון יתר לחלות בסרטן שד, כמו נשאיות גנטיות, או נשים שסרגל החישוב הממוחשב מראה שהסיכון שלהן לחלות בסרטן שד עולה על 20% במהלך חייהן.

מה חשוב שתדעי על בדיקת ממוגרפיה

  1. ממוגרפיה היא הבדיקה החשובה ביותר לגילוי מוקדם של סרטן שד, ובשל הגילוי המוקדם היא מצילה חיים.
  2. מבנה השד שלך יופיע בראש פענוח הממוגרפיה.
  3. אם מבנה השד שלך סמיך - דרגה C ו-D, טכנולוגיות חדשות ובדיקות נוספות יכולות לשפר את יכולת הגילוי של הממוגרפיה.
  4. בסוף פענוח הבדיקה, לאחר סיכום הממצאים, הרדיולוג המפענח יפרט את הצורך בבדיקה נוספת בהתאם לסמיכות השד.
  5. ניתן לבדוק במכון הממוגרפיה בו ביצעת את הבדיקה או להתייעץ עם הרופא המטפל כדי לדעת האם הבדיקה בוצעה בטכנולוגיות החדשות והאם יש צורך בבדיקות נוספות.
ד"ר אהובה גרובשטיין היא מנהלת יחידת דימות שד, בית חולים בילינסון