בשנים האחרונות נרשמת עלייה במספר האנשים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, כאשר בתוך אוכלוסייה זו נמצאים גם הסטודנטים, שלא תמיד יודעים איך להתמודד עם העומס האקדמי. לקראת תקופת המבחנים, שלושה סטודנטים המתמודדים עם ההפרעה משתפים בטיפים שלהם כיצד לצלוח את האתגר.
קראו עוד:

"זה אילץ אותי להכיר את עצמי מחדש"

נופר אקסלרוד, לומדת תואר ראשון בפסיכולוגיה באוני' הפתוחה, קואצ'רית ומאסטרית בתחום ה-NLP
"אובחנתי בהפרעות קשב פעמיים בחיי. לראשונה, בגיל 13, שם התגלו אצלי הפרעות קשב בדרגה קלה ולכן לא חוויתי אותן כמגבילות במיוחד. בגיל 24, עשרה ימים לפני פתיחת שנת הלימודים האקדמית, התגלתה אצלי מחלת האפילפסיה. כחלק מאיזון המחלה נטלתי כדורים למניעת ההתקפים ואלו הגבירו את הפרעות הקשב והריכוז.
"בסמסטר הראשון לא הייתי זכאית להקלות. לאחר שנכשלתי באותו קורס מספר פעמים, הבנתי מהר מאוד שאני חייבת לעזור לעצמי ומתוך המקום הזה התחברתי לאנשים הנכונים שסייעו לי, כמו דפנה, מנהלת מדור לקויי למידה שלקחה אותי תחת חסותה. כאן הבנתי מהי הדרך נכונה להתמודד עם הדרישות: קודם כול, לפנות לגורמים הרלוונטיים ולבקש את עזרתם.
2 צפייה בגלריה
הפרעות קשב וריכוז
הפרעות קשב וריכוז
"הבנתי מהי הדרך נכונה להתמודד עם הדרישות: קודם כול, לפנות לגורמים הרלוונטיים ולבקש את עזרתם"
(צילום: shutterstock)
"הלכתי למורה שעוזרת בהתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז, היא הסבירה לי איך להתמודד עם חומרי קריאה, לחלק את הימים בצורה הנכונה לפני מבחן ועוד. דבר שני, היה להתחבר לאנשים בשיעור שמקשיבים ומסכמים – 'אם רוצים לעוף גבוה, צריך לעוף בסביבה הנכונה'. אותם חברים עזרו לי מאוד בהמשך התואר. אבל החלק המרכזי והחשוב ביותר היה להפסיק עם ההסבר שאני נתלית בו חזק: 'יש לי הפרעת קשב וריכוז', ולהתחיל להרים לעצמי על כל הצלחה ואפילו קטנה, כדי שאצליח להאמין בעצמי למרות ובזכות כל מה שעברתי.
"אני מודה שזה לא קל. זה אילץ אותי להכיר את עצמי מחדש. הכדורים שאני נוטלת כדי להתרכז הם פקטור קריטי, למרות שהייתי מעדיפה לא להיות תלויה במשהו כימי. הפעם הראשונה שבה אני הרגשתי שהצלחתי להתגבר על הפרעות הקשב הייתה בסמסטר השני. נרשמתי לקורס שנקרא "פסיכולוגיה חברתית", שדרש לזכור כמויות עצומות של חומר בעל פה, וזיכרון היה נקודת חולשה אצלי. כשסוף סוף הבנתי איך ללמוד ועם מי, הצלחתי להתמודד עם הנכשלים מהסמסטר הקודם ולקבל בקורס את הציון 96".
הטיפ של נופר:
קשה מאוד שלא להישאב לקושי, לכן ההמלצה שלי היא להקיף את עצמכם בסטודנטים שאתם רוצה להיות ברמה שלהם, זה מושך מאוד למעלה ונותן כוח. מתוך החברויות האלה תכירו חברים חדשים אבל בעיקר תכירו את הכוח שלכם להתמודד מחדש, כשתראו למה אתם מסוגלים.

"ברגע שהגיעה תקופת המבחנים הייתי נושר מהלימודים"

אחמד תיתי, בן 24 מהכפר בענה שבגליל, סטודנט בחוג "חינוך וקהילה" במכללה האקדמית כנרת
"לפני שהגעתי למכללת כנרת החלפתי חמישה מוסדות אקדמיים. הייתי מתחיל תואר, וברגע שהגיעה תקופת המבחנים - הייתי נושר מהלימודים. הרגשתי שאני לא מסוגל לעמוד בלחץ בכל פעם מחדש, ושנה אחרי כבר התחלתי לימודים במקום אחר. התחלתי את המסע לתואר הראשון ב-2015 ורק השנה הצלחתי להגיע לשנה ב'.
"תקופת המבחנים אצלי הייתה מלווה בתחושה של לחץ ומחנק. בכל פעם שהייתי נלחץ קצת, הדופק שלי עלה במהירות והתקשיתי לנשום. פעם אחת זה אפילו הגיע למצב של אשפוז בבית חולים. חשבתי שיש לי בעיה רפואית בלב, עברתי הרבה בדיקות רפואיות, הרגשתי שאני חייב להבין מה יש לי.
"לפני כשנה החלטתי ללמוד לתואר במכללת כנרת, אבל לא עמדתי בתנאי הסף לקבלה. כל חיי עבדתי עם נוער בסיכון, ובגלל הרקע שלי בתחום הסכימו לקבל אותי על תנאי - שאסיים את שנה א' עם ממוצע מסוים, מה שהגביר את הלחץ לעמוד בסטנדרט שהציבו לי. הבנתי שאני חייב לקחת את עצמי בידיים והתייעצתי עם הצוות המקצועי במכללה שהמליצו לי ללכת לאבחון. לבסוף ולאחר בדיקות מקיפות, רק בגיל 23 אובחנתי עם הפרעות קשב וריכוז המלווה בהתקפי חרדה ופאניקה. קיבלתי הרבה תמיכה מסגל המכללה ואת כל ההתאמות שעזרו לי להצליח.
"כשקיבלתי את הציון של המבחן הזה בכיתי מהתרגשות, קיבלתי נקודה אחת יותר ממה שהייתי צריך. לאחר חמישה ניסיונות בחמישה מוסדות אקדמיים - זו הפעם הראשונה שסיימתי שנה א'"
"כל מבחן מחדש אני מזיז את הרגל, מסתכל על הדלת ולא יכול להתרכז בנקודה אחת, אבל למדתי שאני חייב להתמודד עם זה. כשאני מבין שאני נכנס לחרדה אני לוקח כמה דקות הפסקה, גם בזמן מבחן, יוצא החוצה לנשום אוויר ומנסה להירגע ולהשתחרר. אני חושב מחשבות טובות ומנסה להאמין בעצמי, אני אומר לעצמי שאני יכול ושזה יעבור.
"הפעם האחרונה שבה חוויתי התקף חרדה ממבחן הייתה לפני חצי שנה. זה היה המבחן האחרון של השנה והייתי חייב את הציון כדי לעבור את השנה ולעמוד בתנאי שהציבו לי. ידעתי שאם אני עובר את שנה א' - התואר בכיס שלי. כשקיבלתי את הציון של המבחן הזה בכיתי מהתרגשות, קיבלתי נקודה אחת יותר ממה שהייתי צריך. לאחר חמישה ניסיונות בחמישה מוסדות אקדמיים - זו הפעם הראשונה שסיימתי שנה א'".
הטיפים של אחמד:
  • להפחית במספר הקורסים: הארכתי את התואר שלי לפחות בסמסטר כדי שיהיה לי מספיק זמן ללמוד לפני כל מבחן. זה עוזר לי להתמודד עם הלחץ.
  • להתחיל ללמוד למבחן מספיק זמן לפני - כשאני יודע שיש לי זמן ושאני יכול לנהל אותו נכון, אני מגיע הרבה יותר בטוח בעצמי.
  • להאמין בעצמך - לדעת שזה רק מבחן ושאני מסוגל להתמודד איתו. למצוא את הדרכים שעוזרות לך להירגע או להתרכז. לי עוזר לנשום עמוק ולחשוב מחשבות חיוביות, לכל אחד יש את השיטה המתאימה לו, אם זה לקחת תרופה או לעשות יוגה, העיקר - לדעת שזה רק מבחן ושאני מסוגל להתמודד איתו.
  • לקבל טיפול תרופתי במקרה הצורך.

"פרויקט פר"ח של האוניברסיטה הציל אותי"

שחר בן חיים, סטודנט לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה
"אני מאובחן עם הפרעת קשב והיפראקטיביות עוד מהגן. הייתי מעופף, לא שקט והיו לי עוד כל מיני תסמינים של אנשים עם הפרעות קשב. בכיתה ב' כבר קיבלתי אבחנה נוירולוגית רשמית ובכיתה ג' התחלתי להיות מטופל בטיפול תרופתי.
"בחטיבה לא ידעו איך להתמודד איתי אבל בתיכון, בעזרת הוראה מתקנת, התחלתי להתמודד בהצלחה עם ההפרעה. כשהגעתי לשנה א' באוניברסיטת חיפה הכלים להתמודדות נשכחו בגלל הצבא, הדבר שהציל אותי היה פרויקט פר"ח של האוניברסיטה, שהעניק לי אסטרטגיות למידה מאפס".
הטיפים של שחר:
  • לסכם בעצמך: לאדם עם לקות למידה קשה להבין למה אחרים התכוונו ולכן כדאי שהסיכום יהיה בשפה שלך. בנוסף, לאחר הסיכום כדאי לסדר את החומר בתיקיות על פי הסדר שנוח לך.
  • שיטת הכרטיסיות: שיטה בה מסכמים את החומר בראשי פרקים על גבי כרטיסיות. בשיטה זו אתה לא רק תדע את החומר אתה גם תדע לדבר את השפה. זה סוג של מבחן עצמי, עד כמה אתה שוחה בחומר ואיפה אתה עומד.