לחצו לצפייה בפודקאסט המצולם

פודקאסט חדש "משחקי בריאות" יוצא לדרך ב-ynet: במשך כחצי שעה שוחחנו על דום לב עם פרופ' חיים לוטן, מנהל חדשנות רפואית בהדסה ומנהל לשעבר של מערך הלב בבית החולים הדסה, אבל דבר לא הכין אותנו לדרמה שהתרחשה באולפן בסוף ההקלטה, כאשר דנה חשה ברע. פרופ' איתמר רז חש לעזרתה, מדד דופק והפנה אותה לבדיקות נוספות. החדשות הטובות: דנה רון ופרופ' איתמר רז כאן כדי להישאר.

משחקי בריאות
דיברנו על דום לב בפודקאסט החדש "משחקי בריאות", ואז קרה דבר מדהים
27:11

מה זה דום לב? דום לב הוא מצב שבו הלב מפסיק לעבוד. הסיבות לכך יכולות להיות שונות. החל מכך, שאין מעבר חשמל, או כתוצאה מזה שיש מעבר יתר של חשמל. ישנם כמובן גם דברים נוספים, כמו למשל: שסתום כמעט סגור, ואז פתאום לא יגיע דם למוח והלב יפסיק לעבוד. התוצאה תהיה אחת - הלב יפסיק לעבוד.
מה ההבדל בין דום לב להתקף לב? במצב של התקף לב, יש סתימה של עורק מסוים שמזרים דם ללב, ומתחיל להיווצר נזק. אחר כך יש מוות של חלק מהלב, לרוב, כתוצאה מזה יכולה להיות גם הפרעת קצב, שעלולה להוביל להתקף.
האם יש סימנים מקדימים לדום לב? יכולים להיות סימנים מקדימים, כמו למשל: צרבת יוצאת דופן, או כאבים בחזה שהם קצת שונים מכאבים רגילים, בפרט אם זה מלווה בזיעה או בכאב גם ביד שמאל, בבחילה או ברצון להקאה.
1 צפייה בגלריה
משחקי בריאות
משחקי בריאות
דנה רון ופרופ' איתמר רז. משחקי בריאות
( צילום: יובל חן)
האם יש מה לעשות בזמן שאדם לוקה בדום לב? צריך לעשות לו החייאה, ומהר. שכן אם במשך ארבע דקות לא מגיע חמצן למוח, המוח נפגע אנושות.
אם אדם מרגיש שהוא בעיצומו של התקף לב או אפילו לא מרגיש טוב, מה עליו לעשות? להזעיק עזרה. זו יכולה להיות אפילו עזרה של שכן קרוב שיידע לעשות החייאה ויביא איתו דפיברילטור. אלה דברים מצילי חיים.
פרופסור חיים לוטן: למעשה, אין הרבה מה לעשות במצב כזה, למעט כמו שנאמר כבר, לבקש עזרה מיידית או להזעיק את כוחות ההצלה. יש הבדל גדול בין כאבים ובין דום לב. בכאבים צריך להתנהג כמו בכאבים, אדם מכיר את עצמו, ואם יש כאב שהוא חריג, שמלווה בבחילה, הזעה, כאב בחזה וכן הלאה, אז בהחלט צריך לבקש עזרה. דום לב זה כבר סיפור שונה לחלוטין. אין לנו הרבה מאוד זמן, כי בדרך כלל אדם מאבד את ההכרה בתוך שניות, ואז אין זרימת דם למוח.
חשוב לחדד ולומר שדום לב, במרבית המקרים, מתרחש במצב של פרפור חדרים, כלומר במצב שבו יש כאוס חשמלי בלב, אין התכווצות מסודרת ולכן אין זרימת דם ולא מגיע דם למוח. וכאמור, אם לא מגיע דם למוח, אחרי פחות מדקה מאבדים את ההכרה ואחרי כמה דקות מתחיל נזק בלתי הפיך למוח.
פרופ' חיים לוטןפרופ' חיים לוטן
האם עישון סיגריה אלקטרונית עלול לגרום לפגיעה בכלי דם גדולים, מה שמגביר את הסיכון להתקף לב? הנזק מסיגריה אלקטרונית קרוב לוודאי דומה לנזק מסיגריה רגילה, אז מי שחושב שהוא פותר את עצמו מסיכון כשהוא מעשן סיגריה אלקטרונית, טועה.
ישנן היום טכנולוגיות שמאפשרות לנו לראות את מצב הלב, כך שניתן לפעול למניעה של מצבים בריאותיים קשים? בהחלט. כך למשל, אנשים שנמצאים בדרגת סיכון בינונית ומעלה, ניתן לבדוק אם יש להם הסתיידויות או חסימות בעורקים של הלב, באמצעות מכשירי CT חדשים, שמאפשרים לראות את מצב הלב כמו במצלמה. זו בדיקה טובה מאוד, והיא הצילה הרבה מאוד חולים.
ומה קורה לגבי שעונים חכמים, ידוע שהם הצילו לא מעט אנשים. בהחלט. אני חושב שהדור הבא יהיה אפילו יותר מתוחכם, כי אם הם יזהו התקף לב או פרפור פרוזדורים, הם יוכלו אוטומטית להזעיק את כוחות ההצלה. אין ספק שדברים לבישים בעתיד יעזרו לנו מאוד, אבל חלק גדול מהאחריות הוא בידיים שלנו.
מדי שבוע נפרסם כאן כמה פרקים בפודקאסט "משחקי בריאות" בנושאים מגוונים שנוגעים לחיים של כולנו. נארח את מיטב המומחים - ונספק לכם מידע עדכני וטיפים מעשיים לחיים בריאים