טיפול אלטרנטיבי לפצועים: שיטת "דיקור בשדה הקרב", שפותחה על ידי צבא ארה"ב, מבוצעת במרכז הרפואי בני ציון וכבר סייעה לקצין צה"ל שנפצע בעזה. הדיקור באוזן הצליח להפחית באופן משמעותי כאבים שמהם הוא סבל, לאחר שנפצע במהלך פעילות מבצעית בעזה בעת חשיפת פירים.
השיטה פותחה על ידי הצבא האמריקני בשנות ה-2000 בצל מגפת התמותה מתרופות ממשפחת המורפיום, כדי להפחית את השימוש בתרופות אלו בקרב חיילים פצועים.
1 צפייה בגלריה
דיקור בשטח
דיקור בשטח
הדיקור נעשה בעזרת מחט מיוחדת שנשארת באוזן בין חמישה ימים לשבוע ונופלת לבד. שיטת "דיקור בשדה הקרב"
הקצין בן 33 מחיפה, נפצע ברגלו עם פגיעה מפרקית וגרמית נרחבת אשר גרמה לכאבים עזים במיוחד. הוא פונה מעזה לטיפול ראשוני בבית החולים סורוקה, ואושפז בהמשך במחלקה האורטופדית במרכז הרפואי בני ציון בשל הכאבים העזים בברכו.
הוא טופל במשככי כאבים בעירוי דרך הווריד אולם הכאבים לא פחתו. ד"ר שירה גינסברג, רופאה בכירה בפנימית ב' במרכז הרפואי בני ציון, ומומחית בראומטולוגיה הציעה לקצין טיפול בדיקור באוזן בשיטה הזו. "רמת הכאב של הקצין לפני הדיקור הייתה 8 מתוך 10", סיפרה ד"ר גינסברג ."הוא לא הצליח לתפקד, ולא ישן בלילה. לא מצא תנוחה שאפשרה אפילו הקלה מינימלית. כבר לאחר שעתיים מקבלת הטיפול, הקצין דיווח על ירידה משמעותית ברמת הכאב לדרגה 2 מתוך 10 ואחרי יומיים הכאב ירד ל-1. הוא הצליח לישון והדבר המדהים ביותר היה שהוא לא נזקק למשככי כאבים ונגמל מהם לחלוטין".
הקצין עצמו סיפר כי ההשפעה של הדיקור הייתה כמעט מיידית: "כמו קסם הכאב פחת עד שנעלם כמעט לחלוטין", הוא אמר והוסיף, "לפעמים בלילה אני לוקח כדור אקמול אם יש לי קצת כאבים, אבל זה ממש נדיר".
שגיא גבריאלי, מרכז תחום רפואה סינית במרכז הרפואי בני ציון: "מחקרים הראו כי הדיקור בשיטה זו מפחית את רמת הכאב ומסייע להחלמה מהירה יותר. הדיקור באוזן הוא טיפול בטוח ויעיל לטיפול בכאב. הוא אינו גורם לתופעות לוואי ויכול לסייע בהפחתת השימוש בתרופות נרקוטיות. הדיקור נעשה בעזרת מחט מיוחדת שנשארת באוזן בין חמישה ימים לשבוע ונופלת לבד".