בשיתוף GSK, ללא מעורבות בתכנים
אנחנו הולכים לעבודה, אוכלים, מנהלים חיי משפחה, יוצאים לבילויים. וגם מקיימים יחסי מין. למרות המבוכה הרבה שרבים מאיתנו נקלעים אליה כאשר הנושא עולה בשיחה, יחסי מין הם חלק בלתי נפרד (בריא ומבורך) מהחיים שלנו. יחד עם הפעילות המינית, מגיע גם סיכון להידבקות בזיהומים ומחלות המועברות ביחסי מין, ובראשן HIV.
לפי נתוני משרד הבריאות הישראלי בארץ חיים אלפי אנשים עם נגיף ה-HIV, רובם צעירים בני 25-45. רבים נוספים נדבקים במחלות נוספות, המועברות במגע מיני.
כדי לדבר על האבחון, מניעת הדבקה ,החידושים הטיפוליים והחשיבות של העלאת המודעות, הזמנו לאולפן את ד"ר דוד ששה, מומחה למחלות זיהומיות, רופא מומחה במרפאת HIV באיכילוב מנהל המרפאה למחלות מין של קופ"ח מאוחדת ואתר הידע למחלות מין drinfection.co.il . ואת ד"ר גל וגנר קולסקו, מומחה לרפואת משפחה ומנהל המרפאה הגאה של כללית גן מאיר בתל אביב, צפו בוידיאו המלא>>
לדברי ד"ר וגנר-קולסקו, "מחלות מין הן מחלות הנגרמות ע"י חיידקים או וירוסים, ומועברות במגע מיני, בעקבות מגע של ריריות ושחלוף נוזלי גוף'".
לדברי ד"ר ששה, " כל אדם שמקיים יחסי מין הוא בסיכון להידבק בזיהום שכזה, ללא קשר לגיל ומגדר. הנתונים על נדבקים צעירים נכון ל-HIV, אך בשורה התחתונה הפקטור החשוב ביותר מבחינת הסיכון להדבקות הוא מספר הפרטנרים או פרטנריות שיש לאדם. מכיוון שלגברים המקיימים יחסי מין עם גברים יש יותר פרטנרים, הסיכון שלהם גבוה יותר".
"HIV זה כמו לחיות עם מחלה כרונית, עם כדור ביום או זריקה פעם בחודשיים"
לדברי ד"ר וגנר, "HIV זה כמו לחיות עם מחלה כרונית, כמו סוכרת או יתר לחץ דם. לשמחתנו יש היום טיפולים מעולים, הן בתרופות ובהן בזריקות, אפשר לקחת אותן ולחיות אורח חיים מלא". לדבריו, נשים יכולות לקבל טיפול ולהביא ילדים ללא חשש מהעברת הנגיף לילד, וגברים עם HIV יכולים לקיים יחסי מין והם לא מדבקים, בהנחה שהם מטופלים כראוי.
לדברי ד"ר ששה, תוחלת החיים של נשאים כמעט ומשתווה לאוכלוסייה הכללית. "הטיפול מאוד פשוט, רב הנשאים מטופלים בכדור אחד שנוטלים פעם ביום, ולתרופות בימינו יש פחות תופעות לוואי. אלו תרופות שלוקחים לטווח רחוק, ולכן חשוב שהן יהיו בטוחות".
לדבריו, "היום קשה לדמיין מצב של נשא חדש שלא נצליח להביא אותו תוך זמן קצר לדיכוי מוחלט של הווירוס ושמירה על חיים בריאים לגמרי, וכל זאת באמצעים קלים של כדור אחד פעם ביום". אצל מבוגרים עם מחלות רקע- גם אם הם מטופלים חדשים וגם כאלו שאובחנו לפני 10-15 שנה והתבגרו, צריך לקחת בחשבון את מחלות הרקע כמו סוכרת או מחלות לב. לנשאי HIV יש סיכון גדול יותר מהאוכלוסייה הכללית למחלות נוספות, ולכן חשוב לבחור את הטיפול הנכון ולהוריד את הסיכון".
במבט קדימה, אומר ד"ר ששה כי "הטיפול יעיל ופשוט, והוא רק נעשה יותר טוב, המחקר לא עוצר. היום אפשר לקבל את הטיפול בזריקה אחת לחודשיים, אפשרות חשובה עבור מי שמתעייף מלקחת כדור פעם ביום, חושש לפספס או מפחד שהסטטוס שלו יתגלה בעקבות זאת. לכן, טיפול של זריקה במרפאה אחת לחודשיים זו בשורה. בעתיד אולי נגיע למצב בו המטופל יכול להזריק את הטיפול לעצמו, אך זה חזון רחוק".
"HIV זו לא מחלה שעוברת בתורשה אך בהחלט עלולה לעבור מאישה בהריון לעובר או לילוד", אומר ד"ר וגנר-קולסקו, "עם זאת, הרפואה יודעת להתמודד עם זה מצוין ולכן יש היום המלצה בארץ ובכל העולם, לכל אישה בהריון, להיבדק ל-HIV ליתר ביטחון, על מנת שיהיה אפשר למנוע העברה שכזו במקרה של נשאות. מדובר בבדיקת דם פשוטה".
בכל הנוגע לרמת הסיכון של מחלות כמו HIV בימינו, לדברי ד"ר וגנר-קולסקו, מצב הרפואה מתקדם מאוד, ויש טיפולים מעולים. אלו שמאובחנים מוקדם, מטופלים כראוי ומתמידים בטיפול, יכולים לנהל אורח חיים מלא ושלם. מקרי מוות או מחלות מתקדמות הם סיבוכים שאנחנו רואים רק בקרב אנשים שלא נבדקו ל-HIV ואובחנו משום כך אחרי שנים רבות של נשאות ומחלה מתקדמת".
"הקושי הכי גדול הוא הסטיגמה של המחלה בקרב האנשים בסביבה"
לדברי ד"ר וגנר-קולסקו, "ההתמודדות הכי קשה היא עם הסטיגמה של המחלה. המטופלים חוששים ממה שיחשבו עליהם, מה זה אומר עליהם אנשים בסביבה נרתעים עדיין, מה שגורם למטופלים 'להישאר בארון' ולא לספר, מה שמקשה עליהם בהתמודדות".
לדבריו, "למרות הקידמה והעובדה שאפשר לחיות עם HIV כמחלה לא מדבקת, הקושי הגדול ביותר אצל מטופלים הוא הפחד מה יגידו ההורים, החברים, האם אי פעם מישהו יסכים להיות איתם בזוגיות. לעתים יש פחד ללכת לרופאיםאו לרופא שיניים מחשש שיסרבו לטפל בך (נדגיש כי סירוב שכזה מנוגד לחוק). מטופלים מדווחים על מצבי רוח ודיכאון בגלל החשש והיחס מהסביבה. המצב משתפר עם הזמן אבל יש פער בין המציאות לסטיגמה. המחלה הכי קשה של HIV היא הסטיגמה החברתית".
חלק מהמטופלים לוקחים את האבחון למקומות חיוביים, "הם אומרים שהבינו יותר את משמעות החיים, התחילו להקפיד בשמירה על הבריאות שלהם, מפסיקים לעשן, דואגים להיות בריאים יותר, מקפידים להתחסן למחלות ברות מניעה בחיסון. יש גם גורמי תמיכה ובינהם הוועד למלחמה באיידס, המספק תמיכה של עובדים סוציאליים בכל השלבים".
"יש סיבה להיות אופטימי - המצב רק משתפר, המחקר לא עוצר לרגע"
הרבה מעבר ל-HIV – חשוב להיבדק ולטפל בכלל המחלות המועברות ביחסי מין
בכל הנוגע למחלות נוספות מעבר ל-HIV, ד"ר ששה מבהיר כי "בקרב כל מי שפעיל מינית, ובעיקר מי שיש להם פרטנרים מרובים או חדשים אנו רואים בשנים האחרונות עליה חדה בשכיחות של מחלות כמו זיבה, כלמידיה או עגבת. עגבת היא אף מחלה שחשבנו לפני כעשור שנעלמה מהעולם, אבל שכיחותה בשנים האחרונות עלתה דרמטית. הטיפול בזיהומים אלו הוא באנטיביוטיקה והוא תלוי בזיהום הספציפי ושלב המחלה, יכולים להיות סיבוכים, בעיקר במקרים שלא אובחנו בזמן".
ד"ר וגנר-קולסקו מבהיר כי "המחלות לא מבדילות בין נטיות מיניות, אבל בהחלט רואים אצל גברים המקיימים יחסי מין עם גברים שכיחות יותר גבוהה של מחלות המועברות ב יחסי מין בגלל ריבוי של פרטנרים מזדמנים לסקס".
לכן, אומר ד"ר וגנר-קולסקו, "כל מי שפעיל מינית עם הרבה פרטנרים, אנחנו קוראים לו לעשות בדיקות כל 3 חודשים, מה שמאפשר להגיע לאבחנה מוקדם ולקטוע את שרשרת ההדבקה".
התסמינים להדבקה יכולים להיות צריבה במתן שתן או הפרשות חריגות מאיבר המין, פריחה, יבלות או פצעים, כאבים בפי הטבעת. "ואגיד שוב- גם אם אין תסמינים, כדאי להיבדק אם אתם פעילים מינית".
לטובת מניעת ההדבקה - , ד"ר ששה אומר כי "כמובן שימוש בקונדום, שמוריד את השכיחות של HIV וזיהומים אחרים, עוזר. חשוב לזכור שאפשר להידבק גם אם משתמשים בקונדום, במין אוראלי למשל, לכן חשוב לבדוק את כל האזורים הפוטנציאליים – איבר מין, גרון, פי הטבעת". לדבריו, "חשוב להיות מודעים לזה שלא צריך להיות יוצא דופן בהתנהגות כדי להידבק. לכן, חשוב מאוד להיות קשוב לגוף ולהבין האם יש סימנים, לדבר ולהיבדק אחת לתקופה בהתאם לחשיפה".
בנוסף, אם שני בני הזוג נבדקים, הסיכון להדבקה יורד, "והכי חשוב- להגיד הכל לרופא. כל סימפטום או גורם סיכון, כדי שיהיה אפשר לזהות, לאבחן ולבחור בטיפול הנכון".אחד הדברים החשובים, אם לא החשוב ביותר, "הוא להיות כנים וכנות עם הרופאים והרופאות שלכם. הרבה פעמים יש משהו אבל מתביישים ולא הולכים להיבדק. חדר הרופא צריך להיות מרחב בטוח, כך שכדאי לוודא שאתם מרגישים לגמרי חופשיים עם הרופא\ה שלכם".
ד"ר וגנר-קולסקו מוסיף כי "יש היום טיפול מונע להדבקה ב-HIV, PREP, עבור מי שנמצא בסיכון גבוה. בנוסף, חיסונים, שהם אמצעי מניעה נפלא".
בשורה התחתונה, ד"ר וגנר-קולסקו אומר כי "הכי חשוב זה לדבר. עם הפרטנרים\יות, עם הרופאים\ות, ולהיבדק. יחסי מין זה חלק מהחיים, אין סיבה להתבייש בכך".
בשיתוף GSK וללא מעורבות בתכנים