בסרטון בפתח הכתבה: נבחרת ישראל בשחייה מלמדת אתכם איך יוצאים ממים סוערים
החופש הגדול כבר כאן ומספר מקרי הטביעה בחופים עולה. כמעט מדי יום מדווחות טביעות, כמה מהן נגמרו במוות. כולם יודעים שלא רוחצים בחוף לא מוכרז וללא מציל. רצוי מאוד לא להיכנס למים אם אינכם יודעים לשחות. אם נקלעתם בכל זאת למצוקה, חשוב להקפיד על כמה כללים חשובים, שריכזנו בשבילכם:
הסכנות מטביעה מוחשיות וקיימות. אף אחד אינו חסין מטביעה. לפעמים מספיקה שנייה אחת של חוסר תשומת לב כדי לגרום לאסון.
9 צפייה בגלריה
טביעה
טביעה
בהלה היא יועץ רע. נסו לשמור על קור רוח, צופו באיטיות והשתמשו בגלים ככלי עזר להגעה לחוף
(צילום: shutterstock)

כיצד ניתן להפוך את הבילוי בים, בבריכה ובמקורות המים השונים לבטוח יותר? "התקופה שבה אנו נמצאים מאופיינת בהכי הרבה טביעות", אומר אורי סלע, בעלים של רשת מרכזי עולם המים ועוזר מאמן נבחרת ישראל במים פתוחים. "בתקופה זו הגלים אינם גבוהים ויש שינויים תכופים של רוחות מכיוונים שונים המשטיחים את הגלים. הדבר גורם לים לא יציב ולא צפוי וליצירת מערבולות. זה מבלבל. ישנם הרבה מקרים שבהם אנשים נכנסים לאזור צדדי שבו הם רואים שהים הוא לא גבוה ואז נסחפים. באופן כללי, שעות הצהריים הן יותר בעייתיות. כדאי לשחות בשעות הבוקר כשהרוח פחות חזקה והים פחות מבולגן".
9 צפייה בגלריה
לא נכנסים לחוף לא מוכרז. הרחצה ללא שירותי הצלה מסכנת חיים
לא נכנסים לחוף לא מוכרז. הרחצה ללא שירותי הצלה מסכנת חיים
לא נכנסים לחוף לא מוכרז. הרחצה ללא שירותי הצלה מסכנת חיים
(צילום: רענן בן צור)
כיצד ניתן לזהות אזורים מסוכנים? "יש לא מעט שיטות, אחת מהן היא ספירת התדירות בין גל לגל. כשהים נוח, לרוב הזמן בין גל לגל עומד על 6 שניות. אם אתם לא מצליחים לספור 6 שניות בין גל לגל בצורה ברורה – זהו לא אזור להיכנס בו.
קראו עוד:
"שיטה נוספת היא להיכנס לאזור הכי רדוד שיש, ממש 40-30 ס"מ עומק, לצוף כמו כוכב בשכיבה על הבטן עם ידיים ורגליים פרושות לצדדים והראש בתוך המים, ולראות אחרי 10 שניות לאן נסחפתם. יש מצבים מסוימים שהים ממש סוחף ומרגישים את זה בשניה הראשונה. אם נסחפתם 20 מטרים תוך 10 שניות, הים מאוד מסוכן.
"אם הים מסוכן אך אתם שחיינים מיומנים ובכל זאת החלטתם להיכנס ולשחות, ההמלצה היא לשחות נגד הזרם בהלוך ועם כיוון הזרם בחזור, וזאת מפני ששחייה נגד הזרם במצב של עייפות היא דבר מסוכן".
9 צפייה בגלריה
אורי סלע מחזיק מצוף מים פתוחים
אורי סלע מחזיק מצוף מים פתוחים
אביזר פשוט שיכול להציל חיים: מצוף מים פתוחים

דבר ראשון, שומרים על קור רוח

טביעה היא אירוע מלחיץ, אין ספק. אך עם זאת, אם נקלעתם למצב כזה, ממהר להדגיש סלע שקור רוח הכרחי על מנת שתוכלו לעבור את המצב מסכן החיים הזה בשלום.
"הרבה אנשים נכנסים למערבולת או מתחילים להיסחף ומתהפכים על הגב. כשאנחנו על הגב אנחנו מגבירים את הלחץ שבו אנו נתונים. במצבים כאלה ניתן להיעזר בטכניקה מאוד פשוטה: שוכבים על הבטן, ממש מול הגלים, שמים את הראש במים, ועוצרים את הנשימה ל-6 שניות. כשמרגישים שהגל עולה מעל הראש עולים לנשימה או שתיים, וכשגל נוסף מתקרב חוזרים לתוך המים, וחוזר חלילה. השיטה הזו יכולה להציל חיים".
מדוע השיטה כה חשובה? "יש דבר שנקרא בלשון הגולשים 'מעלית'. זהו מצב שבו גלים מגיעים משני הצדדים. המים צריכים לחזור איכשהו אז הם יוצרים חריץ ברצפה ויורדים לעומק. אם אתה נמצא בקו הזה, אתה מקבל זרם נגדי שאתה לא יכול להתמודד איתו. גם מייקל פלפס או כל שחיין מיומן אחר לא יוכל להתמודד עם מעלית. מתישהו גם הוא יתעייף – וזו הסכנה.
9 צפייה בגלריה
טביעה
טביעה
נסו לצוף באיטיות בצורת כוכב לכיוון החוף
(צילום: shutterstock)
9 צפייה בגלריה
טביעה
טביעה
אל תשחו על הגב, כך תבזבזו יותר אנרגיה ותתישו את עצמכם
(צילום: shutterstock)
"במקרים כאלה, אם ניסיתם לשחות לחוף וראיתם שאתם לא מתקדמים, גם כאן ניתן לצוף בצורת כוכב במשך 15 שניות ובכל פעם להרים את הראש. תוך מספר שניות תצאו מחוץ למעלית ותוכלו לחזור בבטחה אל החוף".
ומה לגבי מקרים של סחף? גם כאן מנסה סלע לספק פתרון. "במקרים כאלה, הרבה פעמים המאבק של הבנאדם הוא לשחות לאותה נקודה. מה שצריך לעשות זה לשחות בצורה מאוד איטית ורגועה לכיוון החוף. גם אם נגררתם מהנקודה שממנה נכנסתם, מתישהו יהיה גל שיחזיר אתכם לחוף".
ויש כמובן טיפ שאולי לרובכם יישמע מובן מאליו. "אל תיכנסו לים אם אתם לא יודעים לשחות. יותר מדי אנשים מגיעים לים מבלי שלמדו שחייה. זה דבר בסיסי".
לא מורידים את העיניים מהילדים, גם לא לרגע! החופש הגדול הוא זמן מצוין לבלות עם הילדים בים או בבריכה. עם זאת, כפי שהמציאות כבר לימדה אותנו, יש לזכור גם לא להיות שאננים מדי. על פי נתוני ארגון בטרם לבטיחות ילדים, מתחילת שנת 2023 טבעו למוות 7 ילדים. עוד עולה מהנתונים כי בחמש השנים האחרונות (2023-2018) טבעו למוות 107 ילדים ובני נוער. מתוכם 30 ילדים טבעו בבריכה.
"טביעה היא גורם התמותה השני בתאונות ילדים ונוער, כאשר בשנים האחרונות עיקר העלייה בטביעות היא דווקא בבריכות ביתיות ובצימרים", אומרת אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם.
9 צפייה בגלריה
טביעה
טביעה
לא מורידים את העיניים מהילדים
(צילום: shutterstock)
"חשוב לדעת שטביעה עלולה להתרחש גם בעומק סנטימטרים בודדים, במהירות ובדממה. בשל מבנה גופם של ילדים צעירים, הם נוטים ליפול למים עם הראש קדימה. ברגע שהפה והאף שלהם מכוסים במים, הם במצב של טביעה, לא יכולים לקום עצמאית, לבכות או לקרוא לעזרה. לכן אני קוראת להורים, במיוחד בפתחה של חופשת הקיץ, אל תגידו לי זה לא יקרה - בסביבת המים לא משאירים ילדים לבד, אפילו לא לרגע. הקפדה על הנחיות הבטיחות יכולה להציל חיים ולמנוע את האסון הבא".
על פי ארגון בטרם, על מנת ליהנות מבילוי בטוח בבריכה, בסביבת מים יש להשגיח על ילדים מתחת לגיל 5 במרחק נגיעה ובקשר עין קבוע. זאת ניתן לעשות על ידי מינוי מבוגר אחראי שתפקידו להשגיח על הילדים ללא הסחות דעת. מצופים מומלצים לשימוש אך אינם מהווים תחליף להשגחה. לעומת זאת, גלגלי ים מסוכנים לשימוש מהכיוון שהילד יכול להתהפך ולהיכלא מתחת לגלגל".
9 צפייה בגלריה
ילד ואמא בבריכה
ילד ואמא בבריכה
זכרו: בסביבת מים, לא משאירים ילדים לבד
(shutterstock)
כאשר מדובר על רחצה בבריכה בבית, יש לרוקן בריכות קטנות מיד בתום השימוש. בריכות ביתיות אשר לא ניתנות לריקון, מגדרים עם שער הננעל אוטומטית למניעת כניסת ילדים ללא השגחה. בהתאם - מזמינים נופש רק לאחר וידוא כי במקום בריכה מגודרת ומותקן בה שער עם נעילה אוטומטית. חשוב לזכור שלימודי שחייה מצילים חיים - מומלץ להתחיל החל מגיל 4 ובהתאם ליכולות הילד.
לילדים בגיל 10 אשר יודעים לשחות, ניתן לאפשר לשחות עצמאית באופן הדרגתי רק לאחר שהוכיחו שליטה במים: כניסה לבד למים, שחייה עצמאית של לפחות 25 מטרים, צלילה לבד, גלגול במים ויציאה לבד מהמים. לאחר שווידאנו שהילד שוחה היטב, מפגין שליטה במים ונוהג בצורה אחראית, ניתן לאפשר להיכנס לבד לבריכה.
בפעמים הראשונות מומלץ כי ההורים יהיו נוכחים ויצפו בהתנהגות הילד במים כשהוא בסביבה עם חברים. כמובן שיש לשוחח עם הילדים על גבולות התנהגות בסביבת מים, לחץ חברתי וקבלת החלטות בצורה אחראית. עבור בני הנוער, חשוב להדגיש ששימוש בחומרים אסורים כמו סמים ואלכוהול מסוכנים במיוחד בקרבת מים.
9 צפייה בגלריה
ילדה ליד בריכה
ילדה ליד בריכה
לימודי שחייה יכולים להציל חיים
(shutterstock)
באשר לרחצה בים עם ילדים, גם אורי סלע תומך בדברים. "אני אתחיל עם משהו מאוד פשוט, אבל סופר חשוב: כשאתם נמצאים עם ילדים בים, הניחו את הטלפונים. צילמתם את מה שרציתם? שימו את הטלפון עמוק בתיק, אל תיגעו בו. חשוב להבין שגם להורים יש בעיות קשב, הם נמצאים בתוך מיליון ואחד דברים: מדברים איתם, שואלים אותם, הם מסיטים את המבט. מאוד קל לילד להיסחף, ודרושה רק שנייה אחת של חוסר תשומת לב לשם כך.
"אתם נמצאים בים עם הילדים? עזבו הכל ותיהנו מהחוויה של לבלות איתם בים. זה כיף, זה משחרר. חפרו איתם בחול, בנו איתם ארמונות, שחקו איתם בכדור או אפילו כנסו איתם למים – אך רק באזור רדוד ועם מצילים. כנסו עד לקו הברכיים ואל תיתנו להם לעבור אתכם".
אבל בשביל זה יש מציל, לא? "זה שיש מציל לא אומר כלום. גם אם יש מציל, ההורה חייב לשמור על הילד שלו. במצבים שבהם הילד נסחף, אני יודע שהאינסטינקט ההורי הראשוני הוא לקפוץ אחריו, אך חייבים להודיע, לצעוק למישהו להזעיק עזרה ורק אז להיכנס למים.
"התופעה המסוכנת ביותר היא מצב שבו מישהו בא לחלץ אדם שטובע. הוא נאבק בזרם ובגלים ובנוסף צריך להרים מישהו מעל לפני המים. בסופו של דבר הוא מגיע לאפיסת כוחות וטובע. אם לא תגידו לאף אחד שאתם שם, אף אחד לא יוכל להציל אתכם. למצילים יש אופנועים, הם מאוד מהירים, ויכולים להגיע במהירות למיקום שלכם".
יוסי אריאל, מציל ומנהל תחנה בחוף הסטודנטים בחיפה, עם טיפים לרחצה בטוחה:
ומה קורה עם רחצה בחופים שאינם מוכרזים, שבהם אין מציל אשר יכול לעזור במקרים של סכנה? הרי זה לא סוד שישראלים רבים בוחרים להתעלם מהאזהרות ופוקדים חופים כאלה באופן שבועי. לדברי סלע, הדבר מסוכן, אך אם כבר עשיתם את זה, לפחות נקטו במשנה זהירות. תוכלו לעשות זאת על ידי שימוש באביזר פשוט למדי שרבים כלל אינם מודעים אליו.
"ישנו מצוף מים פתוחים שמהווה כלי עזר מאוד חשוב, ברחצה בים בכלל וברחצה בחופים לא מוכרזים בפרט. המצוף הזה יכול לשמור מעל פני המים מספר גדול של אנשים והוא מסייע בסימון השחיינים"
"ישנו מצוף מים פתוחים שמהווה כלי עזר מאוד חשוב, ברחצה בים בכלל וברחצה בחופים לא מוכרזים בפרט. המצוף הזה יכול לשמור מעל פני המים מספר גדול של אנשים והוא מסייע בסימון השחיינים", מסביר סלע.
"למה זה כל כך חשוב? כי אם יש לך אביזר כזה, במיוחד אם אתה הולך לחוף לא מוכרז, וקרה מקרה שבו מישהו טובע, אתה מחבר אותו למותניים, נכנס ופשוט שוחה לכיוון אותו בנאדם. משם אפשר פשוט להיסחף איתו יחד עד שהגל יוציא אתכם החוצה, אף לפחות אתם לא נמצאים מתחת למים.
"כל משפחה יכולה להרשות את זה. הרי ממילא אנחנו לוקחים איתנו חצי בית לים. הוא מתגלגל לגודל של אגרוף ואינו תופס מקום. זה בהרבה יותר חשוב מדלי ואת חפירה, למשל".
שיהיה לנו קיץ שמח ובטוח.