רק אחת מכל שלוש מיטות במחלקות הגריאטריות ממוגנת, והמצב חמור בהרבה בדרום (רק 13% מהמיטות ממוגנות) ובאזור חיפה (רק 19%). נתונים אלו, שאנחנו מפרסמים הבוקר (יום ב') לראשונה נאספו במרכז המידע והמחקר של הכנסת לקראת דיון שיתקיים בוועדת הבריאות. נתונים נוספים מעלים גם תמונת מצב קשה גם לגבי בתי החולים הכללים. כך למשל, במרכז הרפואי זיו בצפת רק 182 מתוך 480 המיטות ממוגנות.
מהנתונים, שאותם ביקשה ח"כ טטיאנה מזרסקי (יש עתיד), עולה כי מתוך 259 מוסדות שנמצאים תחת אחריות המשרד, המשרד העביר נתונים אודות 16 בלבד מהם. רק 30 אחוזים מהמיטות במוסדות ובמחלקות הגריאטריות ממוגנות באופן תקני. יש לציין כי מאז החלה הלחימה פונו מוסדות סיעודיים רבים, אך מצב המיגון בהם מעיד על מוכנותם ללחימה עתידית.
1 צפייה בגלריה
בית בלב בת ים מוסד רפואי שיקומי שיקום מוסד גריאטרי קשישים זקנים גיל שלישי קורונה צוות סיעודי סיעוד כוח עזר אחיות אחים
בית בלב בת ים מוסד רפואי שיקומי שיקום מוסד גריאטרי קשישים זקנים גיל שלישי קורונה צוות סיעודי סיעוד כוח עזר אחיות אחים
מוסדות סיעודיים לא ממוגנים. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
"רק כשליש מהמיטות בתקן במוסדות אלה הן במיגון תקני, כלומר ברמת המיגון הגבוהה ביותר לפי הגדרת פיקוד העורף, בעוד שכשני שלישים אינם במרחב מוגן תקני", צוין בדוח. "נציין כי מבין המיטות שאינן במיגון תקני יכולות להיות מיטות שהן ברמה מסוימת של מיגון (למשל מתחת לשתי תקרות בטון) וכן יכולות להיות מיטות שאינן ממוגנות כלל, אולם מהנתונים שהעביר לידינו משרד הבריאות לא ניתן ללמוד בצורה טובה על רמות המיגון של מיטות אלה".
מתוך 100 מוסדות שבאחריות משרד הרווחה – 42 במיגון חלקי או ללא מיגון כלל. יש לציין כי מאז החלה המלחמה השקיע משרד הבריאות במיגון מלא או ארעי לחלק מהמחלקות, אך מרחבים רבים ובהם פגיות ומכוני דיאליזה עדיין נותרו ללא מיגון.
ח"כ טטיאנה מזרסקיח"כ טטיאנה מזרסקיצילום: Luba Ternavskaya
ח"כ מזרסקי הוסיפה: "המסמך הזה הוא מסמך שמעיד על ממשלה שלא דואגת לביטחון של אזרחיה. מתוך 259 מוסדות סיעודיים רק 16 מוסדות - 6% מהם - פועלים באחריות של משרד הבריאות. מתוך אותם 16% רק שליש ממיטות האשפוז מוגנות באופן תקני המותאם לשעת חירום. ברוב המוסדות כלל לא נערכו סקרי מיגון. מי יודע מה מצב המוגנות שם? מי יודע כמה מתוך אלפי מיטות אשפוז עלולות להיות מושבתות תחת מתקפת טילים? המסמך הזה מראה את המחדל, הליקויים והכישלון של הממשלה בזמן המלחמה ולפניה, בכל הקשור למוגנות העורף והמוכנות האזרחית למלחמה".
עוד אמרה: "זימנתי את המסמך הזה לא על מנת לתקוף אלא על מנת להציף את בעיית המיגון של המוסדות הרפואיים ולהעלות אותה לסדר היום הציבורי. זה מתווסף לבקשה ששלחתי בשבוע שעבר לשר הבריאות בבקשה לתיעדוף המיגון של חדרי צנתור המוח. מיגון המוסדות הרפואיים במדינת ישראל חייב להיות אינטרס לאומי והממשלה חייבת להעלות הילוך בטיפול בנושא הזה".
מתוך נייר עמדה על מצוקת כוח האדם במוסדות הסיעודיים: "המחסור בכוח האדם הינו עמוק ומתמשך ונוגע לכלל התחומים הנדרשים כיום במסגרת המכרז הקיים –פיזיותרפיה, עבודה סוציאלית, ריפוי בעיסוק ועוד. אין מספיק אנשי ונשות טיפול ובעקבות המלחמה, המחסור רק מעמיק"

מצוקה חריפה בכוח האדם במוסדות הסיעודיים

בתוך כך, וברקע האפשרות להתרחבות הלחימה בצפון, יוצגו למשרדי הממשלה ולגורמים בצבא נתונים מטרידים במיוחד על אודות היקף המיגון בבתי החולים בכלל ובצפון בפרט. על פי הנתונים, בחלק מבתי החולים בצפון ובעיקר באלו שאינם באזור חיפה ובקרבת הגבול – כמות המיטות הממוגנות שבפועל יהיה ניתן לטפל ולאשפז בהן חולים ופצועים נמוכה במיוחד.
כך למשל, מתוך 480 מיטות במרכז הרפואי זיו בצפת, רק 182 מהן ממוגנות. במרכז הרפואי הגליל בנהריה 405 מיטות ממוגנות מתוך 693 מיטות. במרכז הרפואי לצפון (פוריה) 280 מיטות ממוגנות מתוך 459 מיטות. בחלק מבתי החולים יהיה קשה לשמור על רציפות תפקודית. כך למשל בפוריה המטבח אינו ממוגן ובזיו הוא ממוגן באופן חלקי בלבד. בשורת בתי חולים צוין כי "מיגון התשתיות הוא מינימלי".
לקראת הדיון היום, שוגר גם נייר עמדה מצד האיגוד לקידום קהילות דיור למבוגרים בישראל ליו"ר ועדת הבריאות ח"כ יונתן משריקי (ש"ס), בעניין מצוקת כוח האדם במוסדות הסיעודיים חריפה. על פי נייר העמדה, "המחסור בכוח האדם הינו עמוק ומתמשך ונוגע לכלל התחומים הנדרשים כיום במסגרת המכרז הקיים –פיזיותרפיה, עבודה סוציאלית, ריפוי בעיסוק ועוד. אין מספיק אנשי ונשות טיפול ובעקבות המלחמה, המחסור רק מעמיק. מוסדות רבים נשחקים כלכלית מהעלות הגבוהה שאינה תואמת את התשלום המתומחר, ואלו שאינם מסוגלים לעמוד בדרישות התקן נפגעים מכך בהורדת דירוגם, שמביא להפחתת גובה התעריף המשולם להם ולהעמקת השחיקה".
עוד צוין לגבי המערך הגריאטרי, כי "מאז פרצה מלחמת חרבות ברזל, עובד כל הענף בעצימות גבוהה ומתמודד עם פינויים של מוסדות, הוצאות חירום מוגברות (שמירה, שעות נוספות, היסעי עובדים וכו'), מחסור חמור בעובדים וקליטת יתר של מטופלים רבים שהטיפול בהם חוסך מיטות אשפוז בבתי החולים הכלליים ומונע עומס על המערכת. על אף ההוצאות המשמעותיות והעובדה כי הענף מתוקצב בחסר גם בשגרה, טרם הוענק שיפוי למוסדות או פורסמו מבחני תמיכה רלוונטיים".