בשיתוף אלי לילי
תארו לכם מצב בו אתם או אדם קרוב אליכם זקוקים לתרופה מצילה חיים או טיפול יקר שלא נמצא בסל הבריאות. עמותת 'חברים לרפואה' מאפשרת לרבים ולרבות שמתקשים לממן את התרופות, לקבל אותן בכל זאת. רק בשנה אחרונה, פנו לעמותה 250 חולות סרטן השד הזקוקות לטיפולים אונקולוגיים, בבקשה לקבל טיפולים שהוכחו יעילים במניעת חזרת המחלה.
שוחחנו באולפן עם ברוך ליברמן, מנכ"ל ומייסד עמותת 'חברים לרפואה' ועם ז'נה גרצבליט, מחלימה בסרטן השד הנמצאת בסיכון גבוה לחזרת המחלה, אשר זוכה כבר שנתיים לקבל תרופה המונעת את חזרת המחלה ולא נמצאת בכיסוי הביטוחי שלה.
"אנחנו מטפלים כבר למעלה מ-20 שנה ביותר מ-7000 איש, במציאת תרופות, מהפשוטות ביותר ועד היקרות ביותר", אומר ליברמן. "אנחנו אומרים לכל אדם - יצאת מהרופא – התקשר לעמותה ונדריך אותך. אנחנו נבדוק אם התרופה בסל או לא, האם היא מגיעה לך דרך הביטוח, האם הוגשה בקשה לוועדת חריגים, האם נכון להגיש בכלל, ולבסוף, האם יש לנו את התרופה".
"בישראל נזרקות בכל שנה תרופות בשווי של 600-700 מיליון שקלים, זה יותר מהתוספת המקוצצת לסל התרופות. אנחנו הופכים את העולם בשביל לטפל במי שפונה אלינו. במקרים רבים, אנחנו האופציה אולי היחידה שקיימת עבורו", הוא מוסיף. "עומד מולך מישהו שאם תענה לו נכון, תקשיב ותעזור לו, תוכל להציל לו את החיים".
"גיליתי שנפלתי בין הכיסאות - 'חברים לרפואה' היו שם בשבילי"
גרצבליט היא מחלימה מסרטן השד שעברה כימותרפיות והקרנות, "ולאחריהם המליצו לי על תרופה ביולוגית שלא נמצאת בסל", היא אומרת. "פניתי לביטוח הבריאות וגיליתי שאין לי את הכיסוי. היום כבר יש ואני לא יכולה להשתמש בו בשביל התרופה הזו".
לאחר שקיבלה סירוב מקופת החולים, בנה ובתה של גרצבליט החלו לעשות טלפונים ולברר. "הבן שלי איכשהו הגיע ל'חברים לרפואה'. הגשנו טפסים ולמזלי הרב קיבלתי את התרופה. בהתחלה אמרו שיש להם לחצי שנה, ובהמשך קיבלתי עוד חודש ועוד חודש - באפריל הקרוב אני מסיימת ומרגישה מצוין".
לדבריה, "הבדיקות הראו כי יש סיכוי של 50% לכך שהמחלה יכולה לחזור, נתון גבוה מאוד. אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה אם לא הייתי מקבלת את התרופה, ואני מאוד שמחה שהעמותה עזרה לי בזה".
2 צפייה בגלריה
ז'נה גרצבליט
ז'נה גרצבליט
ז'נה גרצבליט
(באדיבות המצולמת)
"חלק גדול מהרפואה זו התקווה"
ליברמן מציין כי אדם צריך לדעת שיש לו תקווה להחלים, לתת לו להרגיש שיש לו סיכוי. "עצם זה שהוא מקבל את התרופה, נותן לו עוצמה. זה לא יאומן", הוא אומר בהתרגשות. "לפעמים אנחנו פוגשים חולה שבקושי יכול לקום מהכיסא, ולאחר שמספרים לו שיש את התרופה שהוא צריך, הוא כאילו מקבל את החיים שלו חזרה במתנה".
2 צפייה בגלריה
ברוך ליברמן
ברוך ליברמן
ברוך ליברמן
(צילום: באדיבות חברים לרפואה)
על מנת לעזור לעמותה, ליברמן אומר כי "ראשית, אל תזרקו תרופות, הוסיפו אותן למלאי של העמותה. שנית, אם אתם צריכים תרופה שלא בסל, אל תהססו להתקשר".
לסיום, גרצבליט קוראת לכל החולות להיבדק בזמן כדי לאבחן את המחלה בשלב מוקדם ככל האפשר. "הייתי בטוחה שלי זה לא יקרה, לאף אחד במשפחה שלי לא היה את זה, ובסוף זה הגיע".
בשיתוף אלי לילי