השיטה שעשויה להציל את חיי הילדים שלכם במקרה של חנק: ישראל וינגרטן, מדריך ראשי בבית ספר לפרמדיקים של מד"א, הסביר באולפן ynet מהן הפעולות החשובות שיצילו את הילדים מחנק במקרה הצורך. זאת בעקבות המקרה האחרון שבו אושפז במצב קשה מאוד ילד בן שש לאחר שנחנק מסוכריית ג'לי. עוברי אורח הזעיקו צוות מד"א שביצע בילד פעולות החייאה, אך לא הצליח להוציא העצם הזר. הרופאים באסותא אשדוד העריכו שהוא היה במצב חנק במשך כ-15 דקות.
"חנק זה גורם מאוד מאוד פתיר ברוב המצבים אם אנחנו יודעים לבצע כמה פעולות בסיסיות", מסביר וינגרטן, "הפעולה הבסיסית הראשונה שאנחנו מדברים עליה היא להתקשר 101. זה נשמע לנו מוזר אבל בצד השני של הטלפון לא יושבים אנשי לוגיסטיקה אלא אנשים מקצועיים שלמדו והוכשרו ויכולים לתדרך מה לעשות ברגעים הראשונים. הדבר השני שצריך לזכור זה שחנק יכול להימנע ברוב המצבים. כלומר, להקפיד לא לתת לילדים קטנים לא סוכריות, לא גולות ולא חרוזים. אלה רוב המקרים שאנחנו רואים", הסביר.
קראו עוד:
אז מה צריך צריך לעשות, אם בכל זאת הילד נחנק? "בראש ובראשונה אמרנו בוא נקרא לעזרה. הפעולה השנייה היא לראות אם הילד, איתנו, אם הוא איתנו לא לתת לו לשתות או לדחוף דברים לפה. הוא יכול להשתעל אז שישתעל. למה? כי בריאות שלנו תמיד יש אוויר "ספייר", שאם נשמש אותו לשיעול זה כמו לחץ שיגרום לאותו גוף זר לצאת. צריך לקחת את הילד, לשים אותו על היד שלנו, להכניס שתי אצבעות לתוך הלחיים ולהפוך.
"חשוב לתפוס את הפה, כי אנחנו לא רוצים שהראש יבצע צניחה פנימה ואז נתיב האוויר ייחסם שוב. אז אנחנו משאירים נתיב אוויר פתוח כלפי מעלה הגוף, ובלי לפחד לוקחים את כף היד נותנים מכות בין השכמות של התינוק במשך חמש פעמים. אנחנו רוצים לעודד את הילד להשתעל, בתינוק אנחנו רוצים לבצע את אותה פעולה, רק שאנחנו עוזרים לו להשתעל. סיימנו את זה, אנחנו מניחים אותו על מצע קשיח, שולחן או כיסא, עם שתי אצבעות, האגודלים, במרכז בית החזה והידיים מחזיקות את בית החזה כי אנחנו לא רוצים שבית החזה ישתטח אלא שהאוויר שבפנים יעזור לנו לדחוק את הגוף הזר החוצה ולוחצים עוד פעם, חמש פעמים.
"גם אם אתה מכאיב לו זה בסדר. זו פעולה מצילת חיים באותם רגעים. עשינו חמש פעמים הסתכלנו לחלל הפה. ראינו את הגוף הזר, לקחנו את הילד, הפכנו אותו או בזהירות לקחת את הזרת ולהוציא את החפץ הזר".
מה חשוב לא לעשות? "לא לדחוף אצבעות פנימה ולנסות לחטט, כי מה שיקרה, אנחנו נעשה את הפעולה ההפוכה ונגרום לילד להחמרה במצב".
איך אנחנו יודעים שילד או תינוק נחנק? "הפעולה הבסיסית של תינוק היא בכי, כלומר כשמשהו מציק לו. אנחנו רואים אותו משתנק ולא רק בוכה אלא מאדים ומתכווץ, אלה הסימנים הקלאסיים שעלול להיות פה חנק".
ומה קורה אם זה ילד יותר גדול? "ילד זה מגיל שנה ומעלה עד להופעת סימני בגרות מה שמוגדר כגיל 10-8 לפעמים קצת יותר, זה אותו סיפור בדיוק. הילד משתעל, נעודד אותו להשתעל שוב ושוב ושוב. לא מצליח? כל מה שצריך לעשות הוא להצמיד את הילד אלינו אל הרגל, אצבע לרום הבטן, אנחנו רוצים את הנקודה הזאת במדויק מתחת לכלוב הצלעות ולחיצות. כמה לחיצות? עד שהגוף הזר יוצא או עד שהילד מאבד הכרה.
"אם חס וחלילה המצב הידרדר, והפעולה לא עזרה אנחנו בעצם נעבור לפעולות החייאה בסיסיות שהמטרה העיקרית היא עיסויי חזה. מתי נפסיק? או כשהגיע צוות רפואי או שכמובן אנחנו רואים אותו לוקח את הנשימה הראשונה. בכל מקרה, אם השיניים נעולות, והוא סוגר את הפה בכוח, לא לנסות לדחוף שום דבר, שלא נפצע אותו בחלל הפה ונזיק לו יותר".

לסיכום

  1. הזעיקו עזרה ראשונה בטלפון 101. מסרו את שמכם, כתובתכם ואת מספר הטלפון שלכם.
  2. הפכו את התינוק על האמה (חלק היד שתחום על ידי המרפק ושורש כף היד) ושמרו עליו מפני נפילה.
  3. בצעו שלוש טפיחות מתונות על שכמותיו.
  4. אם הגוף הזר לא סולק, הפכו את התינוק והניחו שני אגודלים על בטנו מעל אזור הטבור. בצעו לחיצות עדינות כלפי מעלה.
  5. חזרו על הטפיחות עד להוצאת הגוף הזר.
  6. אם הגוף הזר לא חולץ, והתינוק אינו נושם ואינו מגיב, יש להתחיל בהחייאה.