לחצו לצפייה בפודקאסט המצולם:
20% עד כ-50% בקרב בני 60 ומעלה יפתחו במהלך חייהם שלבקת חוגרת (Herpes Zoster). מדובר במחלה ויראלית שנגרמת על ידי נגיף ממשפחת ההרפס, המהווה גם את הסיבה לאבעבועות רוח. לאחר שחלינו בה בילדות, הנגיף אינו נעלם לחלוטין ונשאר במצב רדום על פני תאי העצב אשר בחוט השדרה. בפעם הראשונה שחולים בה, היא תיקרא אבעבועות רוח ובפעם השנייה שחולים בה, היא תיקרא שלבקת חוגרת.
ניתן להקל מאוד על התסמינים על ידי אבחנה מוקדמת, שניתן לבצע אותה על ידי לקיחת סיפור מלא מהמטופל, האם הכאב הוא בצורת חגורה, האם הכאב הוא בצורה של נימול או בצורה של עקצוץ, מה היא עוצמת הכאב, האם יש פריחה והאם אנחנו רואים שלפוחיות. ד"ר עדי נוסרטי , מתארחת בפודקאסט ומסבירה על המחלה שמפחידה את כולנו.
משחקי בריאות
שלבקת חוגרת: למה חשוב לאבחן בזמן - ומה הטיפול היעיל ?
24:17

שלבקת חוגרת נקראת כך כי זה כמו חגורה, באיזה מקומות היא יכולה להופיע? זה יכול להופיע בכל מקום בגוף, אבל האזור הכי שכיח הוא אזור החזה, מותן והגב, אבל גם באזור הפני, ואז זה מאוד בעייתי כי גם לפעמים קשה לאבחן. כי יכול להגיע מטופל שאומר "יש לי כאב בצד שמאל חד חזק", אז הוא מקבל באמת טיפול משככי כאבים והולך הביתה ורק כשפורצות השלפוחיות אנחנו מבינים שזה באמת הייתה שלבקת חוגרת.
האם בזמן שהופיעו השלפוחיות איחרנו את המועד מבחינת התגובה לטיפול התרופתי? לא וזאת נקודה מאוד חשובה. גם כשמופיעות השלפוחיות ולמרות שזאת מחלה שחולפת לבד כעבור שבוע או 10 ימים, חשוב מאוד לטפל. הכאב נשאר הרבה זמן אחרי. אפילו כשיש שלפוחיות חשוב לתת את הטיפול, הטיפול הזה יכול לעשות שינוי דרמטי במצבו של המטופל.
1 צפייה בגלריה
שלפוחיות של שלבקת חוגרת. לטפל בכל מצב
שלפוחיות של שלבקת חוגרת. לטפל בכל מצב
שלפוחיות של שלבקת חוגרת. לטפל בכל מצב
(צילום: shutterstock)
למה זה מתפרץ? ככל שמערכת החיסון חלשה יותר, ככה הווירוס הזה יתפרץ. ככל שהגיל עולה, מערכת החיסון נחלשת אז אנחנו רואים את זה במבוגרים יותר, לכן החיסון מאוד קריטי בגילאים המבוגרים יותר, היום בארץ נותנים את החיסון מעל גיל 60. בנוסף, זה יכול להיות קשור למצבים של לחץ נפשי וסטרס.
מדי שבוע אנו מפרסמים כאן כמה פרקים בפודקאסט "משחקי בריאות" בנושאים מגוונים שנוגעים לחיים של כולנו. אנחנו מארחים את מיטב המומחים - ומספקים לכם מידע עדכני וטיפים מעשיים לחיים בריאים.