בשיתוף קבוצת בזלת
פרקינסון היא מחלה ניוונית של מערכת העצבים הגורמת לפגיעה הדרגתית בתנועות הגוף. היא אמנם חשוכת מרפא, אולם קיימים מספר טיפולים המסייעים לשלוט בתסמיני המחלה ולשמר עד כמה שניתן את איכות החיים של החולים.
קנאביס רפואי הוא אחד הטיפולים המוצעים כיום לחולי פרקינסון, אך הוא שמור רק למי שאינו מגיב לטיפולים האחרים, אשר חלק מהם עלולים לייצר תופעות לוואי קשות וסיכון גבוה יותר להתמכרות.
באולפן מתארחים ד"ר סער אניס, נוירולוג ומומחה להפרעות תנועה במכון להפרעות תנועה בתל השומר ואלכסיי לויטס, חולה בפרקינסון, שמשלב את הטיפול בקנאביס רפואי עם שאר התרופות למחלה. צפו בווידאו בתחילת הכתבה
ד"ר אניס, מהם היקפי התופעה, כמה חולים במחלה בישראל? "בארץ, אנחנו מדברים על סדר גודל של 30-35 אלף חולים במחלה. למרות שזה נראה לנו כאילו שזו מחלה של הגיל המבוגר, זו פעמים רבות מחלה של הגיל הצעיר. אנחנו יודעים שחמישים, שישים זה צעיר, והממוצע של האבחנה הוא בסדר גודל הזה. זה מפתיע שיש פתאום הרבה מטופלים צעירים בגילי 20, 30, ו-40 לחייהם".
אנחנו יודעים שאין ממש תרופות למחלה, אלא בעצם לתסמינים. "יש המון המון כלים טיפוליים לפרקינסון. תרופות בכדורים, תרופות שניתנות דרך הווריד, טיפולים מתקדמים נוספים, ניתוחיים ולא ניתוחיים. בכל מקרה, חשוב להבין שאנחנו לא מרפאים את המחלה, אלא חיים איתה בצורה כרונית".
1 צפייה בגלריה
יעילות הקנאביס הרפואי בטיפול מחלת הפרקינסון. מסייע לפן הרגשי
יעילות הקנאביס הרפואי בטיפול מחלת הפרקינסון. מסייע לפן הרגשי
יעילות הקנאביס הרפואי בטיפול מחלת הפרקינסון. מסייע לפן הרגשי
(צילום: shutterstock)
מתי קנאביס רפואי החל להיות חלק מהטיפולים לפרקינסון? "קנאביס רפואי מאושר בישראל כבר עשור בערך. אבל השימוש בקנאביס רפואי בעולם, התחיל עוד לפני. כך שלמעשה יש לנו, לרופאים שעוסקים במחלה, ניסיון רב בטיפול, כך שאנחנו פחות או יותר מצליחים להבין, לאיזה מהמטופלים כדאי להמליץ על הטיפול בקנאביס".
אלכסיי, מתי אובחנת עם המחלה ואיך הקנאביס משפיע על התפקוד שלך? "אובחנתי בשנת 2016, כשהסימנים למחלה היו פשוטים למדי, רעד ביד שמאל וגרירית רגל שמאל. המחלה התפתחה אחרי תאונת דרכים שעברתי עם האופנוע בשנת 2015. התחלתי בטיפול תרופתי רק לפני שנה, ולפני חצי שנה התחלתי לשלב את זה עם טיפול בקנאביס רפואי, שבהחלט עושה שיפור בהשפעת תרופות. כך למשל, סבלתי מדיכאונות מאוד חזקים, לפני שהתחלתי טיפול בקנאביס, ועכשיו זה כמעט עבר".
ד"ר אניס, זה משהו שאתם רואים גם בחולים אחרים במחקרים? "אנחנו יודעים שקנאביס, ככל הנראה, עוזר לכאב ולשינה, לאו דווקא לחולי פרקינסון. אני יכול לומר מניסיוני, שאני רואה השפעות שונות על מטופלים שונים, יש מטופלים שמרגישים שזה נורא עוזר להם לרעד, כי כל מעגל הרעד ומנגנון הרעד קשור גם בסטרס. אז בהחלט ניתן לראות השפעה.
"אבל הדבר החשוב מאוד, הוא הטיפול בנושא הרגשי. אנחנו יודעים שמחלת פרקינסון מלווה בקושי רגשי אדיר, והקנאביס בהחלט משפיע על הרגש, וזה המסר שאני רוצה להעביר. אבל חשוב מאוד שטיפול בקנאביס רפואי לפרקינסון יהיה מלווה על ידי נוירולוג מטפל, פסיכיאטר אם צריך. הליווי המקצועי חשוב מאוד". צפו בווידאו בראש הכתבה
בשיתוף קבוצת בזלת