בשיתוף שיבא
ההתקדמות העצומה במחקר ובפיתוח טיפולים חדשניים במחלת הסרטן, הפכו אותה למחלה שבחלק מהמקרים ניתן לגבור עליה או לשמור על איכות חיים גבוהה לצידה. במרכז לרפואת הסרטן במרכז הרפואי שיבא-תל השומר, שיהפוך בקרוב לבית חולים למחלות הסרטן ע"ש חוסידמן. המרכז כולל מחלקות ומרפאות אונקולוגיות, מערך המטואונקולוגיה, מכון אלה לאימונו-אונקולוגיה, מלנומה וסרטן העור, מערך טיפול תומך ומכון המופיליה וקרישת דם, שמעניקים למטופלים מגוון טיפולים ותמיכה רגשית ונפשית.
4 צפייה בגלריה
טיפולים במחלת הסרטן
טיפולים במחלת הסרטן
טיפולים במחלת הסרטן
(צילום: shutterstock)

'לחנך מחדש' את התאים בגוף שיילחמו בסרטן

אחד מסוגי הטיפולים החדשניים המיושמים במרכז הוא טיפול תאי-אימונותרפי אשר מאפשר הוצאת תאים ממערכת החיסון, הינדוס שלהם במעבדה והחזרתם לגוף למאבק נגד הגידול הממאיר. היתרון העצום בטיפול אשר משתמש בתאים של המטופל עצמו הוא הפחתת הצורך בכימותרפיה.
ד"ר אביגדור אברהם, מנהל שותף של המערך ההמטולוגי במרכז הסרטן, מסביר: כי "במערכת החיסונית יש לימפוציטים מסוג T, אשר יודעים להילחם בתאי הסרטן. אצל חולי סרטן, תאי הסרטן חומקים מתאי ה-T וכך נוצר גידול. אנחנו יודעים היום 'לחנך מחדש' את תאי ה-T של המטופל, כדי שיזהו את הגידול ויוכלו להרוג את תאי הסרטן".
איך עושים את זה? לוקחים דם מהמטופל, מוציאים את החלק הכולל את תאי ה-T ומשתילים בהם, בשיטות של הנדסה גנטית, גנים חדשים שעוזרים ביצירת מנגנון יעיל במאבק בתאי סרטן. התאים החדשים נקראים CAR-T. "כאשר מחזירים את התאים לגוף של המטופל, הם מובלים כמו ב-WAZE אל התאים הסרטניים, ולאחר שהם מתרבים מספיק, הם עוזרים להרוג את הגידול", מסביר ד"ר אביגדור.
ניתן לייצר במעבדה בשיבא שני סוגי תאי CAR-T: כאלה המכוונים נגד לימפומות ולוקמיות מסוג B, וכאלה המכוונים נגד מיאלומה נפוצה. הזמן שלוקח עד להחזרת הדם למטופל הוא כ-10 ימים בלבד.
4 צפייה בגלריה
אביגדור 2
אביגדור 2
ד"א אביגדור אברהם
(צילום: דוברות שיבא)

ניסויים המאפשרים למטופלים לקבל טיפולים חדשניים

במכון אלה למלבאום לאימונו-אונקולוגיה ומלנומה מייצרים, כאמור, את תאי ה-T לטיפולי ה-CAR וכן לטיפול בגידולים נוספים. לאחר הסרה ניתוחית של גרורת מלנומה מבודדים מתוכה את תאי מערכת החיסון ומשפרים את יכולת הפעילות של התאים לטובת מאבק בגידולים סרטניים. הטיפול הזה הוכח במלנומה גרורתית (סרטן העור האלים) ונבחן גם במחלות אחרות. היכולת המתקדמת במעבדות מכון אלה מובילה כעת לפיתוח טכנולוגיות לשיפור של תאי ה T שהופקו מגרורות הסרטן כדי שיהיו אפקטיביים יותר בפעילותם כנגד תאי הסרטן.
ד"ר רוני שפירא, מנהלת מכון אלה: "אנחנו יוצרים שיתופי פעולה עם חוקרים, מעבדות וחברות תרופות, כדי להביא ולאמץ רעיונות חדשים לניסוי וטיפולים חדשים, בין היתר למצבים המאתגרים ביותר כמו פיזור גרורתי למוח ולמלנומות נדירות, כמו מלנומה של העין. רק בשנה האחרונה טיפלנו בשני מטופלים צעירים עם מחלה מתקדמת בפרוטוקול טיפול תאי, לאחר שמיצינו כל אפשרות סטנדרטית וראינו נסיגה יפה", היא אומרת.
4 צפייה בגלריה
רוני שפירא
רוני שפירא
ד"ר רוני שפירא
(צילום: דוברות שיבא)
מרכז הסרטן משתתף גם במחקרים קליניים בפאזה ראשונה, שבהם מנסים לראשונה תרופה חדשה. "מחקרים מסוג זה דורשים מהרופאים שלנו להתמודד עם תרופות חדשות ולתת מענה לתופעות לוואי חדשות", מספר פרופ' רענן ברגר, מנהל מרכז הסרטן של שיבא, ומוסיף כי כ-7,500 מטופלים מגיעים בכל שנה למרכז, אשר עובר כעת הרחבה ושדרוג. הוא מוסיף כי "אחת היוזמות שאנחנו כרגע ממש בעיצומה היא הקמה של מרכז לרפואה גנומית, בראשות פרופ' גידי רכבי, מנהל המרכז לחקר הסרטן וחתן פרס ישראל. במרכז יינתנו טיפולים אונקולוגיים מבוססי גנום ומותאמים אישית למטופל ולמחלה שלו".
4 צפייה בגלריה
ד"ר רענן ברגר
ד"ר רענן ברגר
פרופ' רענן ברגר
(צילום: דוברות שיבא)

אבחון מהיר יותר ותמיכה בבני המשפחה

במהלך העשור האחרון הוקם מערך מקיף של טיפול תומך מקצועי, עם רופאים, אחיות, פסיכולוגיות, עובדות סוציאליות, תזונאיות ועוד. המערך כולל את מרכז טל לאונקולוגיה אינטגרטיבית ע"ש טל יעקובסון, יחידה לכאב אונקולוגי, שירות פסיכו-סוציאלי, שירות תזונה ומרפאת מחלימים, בה שמים דגש על סיום המסע וחזרה של המטופל לתפקוד מלא בקהילה, כולל שיקום לו ולמשפחתו. "אנחנו לא מפסיקים לפתח את מערך הטיפול התומך ומסע המטופל, על מנת לספק תהליך מסונכרן והומוגני, בו המערכת עובדת בשביל המטופל", אומר פרופ' ברגר.
כחלק מהשירות, פועלת במרכז יחידה לאבחון מהיר הפועלת כבר מספר שנים. "הרבה מטופלים הולכים לאיבוד בשלב האבחון, עוד לפני ההגעה למכון האונקולוגיה", אומר פרופ' ברגר. "לכן, יש לנו מערכת המזרזת את התהליך ומביאה לאבחון ראשוני מהיר יותר של המחלה".
היבט נוסף של שיפור חוויית המטופל נובע מתהליך של טרנספורמציה דיגיטלית משמעותית, המפחיתה את כמות הניירת ומייעלת את החוויה. "המטופלים מפסיקים להיות הבלדרים שמעבירים טפסים ממקום למקום", אומר פרופ' ברגר. "אנחנו בשלבים מתקדמים של אוטומציה של כלל התהליכים, ביניהם טופס 17, בדיקות דם ועוד. כל הפעולות נובעות מתוך אג'נדה של מתן חוויה חלקה יותר למטופלים.
"המערכת החדשה מאפשרת למטופלים לבצע ניטור מרחוק, מה שמשפר את היכולת של אנשי הצוות לעקוב ולהגיב בזמן", אומר פרופ' ברגר. "בנוסף, יהיה גם הרבה מחקר שיהיה אפשר ליישם, משום שדאטה דיגיטלי הרבה יותר פשוט לאיסוף ולניתוח".
לפרטים נוספים על הפעילות, המחקרים, הטיפולים והשירות התומך של מרכז לרפואת סרטן במרכז הרפואי שיבא - היכנסו לכאן
בשיתוף שיבא