בשיתוף ד"ר ליאורה אברמוב ואינפומד

גיל המעבר (המנופאוזה) הוא תקופה של שינויים פיזיולוגיים רבים אשר גורמים לשלל תופעות לוואי. אחת השכיחות ביותר, עליה נשים רבות אינן מרבות לדבר, היא ירידה בחשק המיני. ככל שהאישה מתבגרת הסיכוי לפגיעה בחשק המיני עולה, ולמעשה שיעור הנשים לאחר גיל המעבר הסובלות מהבעיה יכול להגיע ליותר מ-50%. יחסי מין וקיום חשק מיני חיוניים לבריאות הנפש וליציבות הקשר הזוגי.
צפו ברופאה מסבירה

מה גורם לירידה בחשק המיני?
הגורמים לבעיה רבים ומגוונים: אחת מהסיבות הנפוצות ביותר היא הסיבה הזוגית. עם הגיל נערמים קשיים זוגיים, כמו כעסים על בן הזוג, תסכולים, מריבות ומבחינה מינית תחושת השחיקה והשגרה הופכת משמעותית יותר. קיימים גם שינויים בצרכים המיניים של כל אחד מהצדדים שלא תמיד מדוברים וכן גם עולה הצורך של האישה בחיזור ובפיתוי. גורמים אלה כולם עלולים להוביל לפגיעה בחשק המיני.
מחסור באסטרוגן מהווה גם הוא גורם נפוץ לבעיה בקרב נשים בגיל המנופאוזה. המחסור בהורמון גורם לירידה בגירוי המיני, ברטיבות, לקשיי אורגזמה ועוד.
בנוסף, עלול להופיע קושי להגיע לאורגזמה גם מסיבות נוספות, כמו ירידה במוליכות העצבית, פגיעה בכלי הדם האזוריים, חולשת שרירי רצפת האגן ועוד.
סיבה מרכזית נוספת לבעיה היא קיום של מחלה כרונית: אישה הסובלת ממצב רפואי מתמשך לרוב מגייסת את כל כוחותיה להתמודדות אתו, דבר אשר גורם פעמים רבות להיעדר רצון לאינטימיות. מחלות כמו סוכרת, יתר לחץ דם, סרטן, הפרעות הורמונאליות שונות ואפילו תרופות לטיפול במחלות אלו, גורמים אלה כולם יכולים להוביל לירידה בתדירות יחסי המין ולפגיעה בחשק המיני. סיבה שכיחה לירידה בחשק המיני בנשים היא מצב של דכאון או דכדוך של האישה.
חוסר חשק מיני בנשים עלול להשפיע באופן ניכר על איכות החיים של האישה ואף לפגום במארג הזוגי, החדשות הטובות הן כי ישנן פתרונות לתופעה. אמנם אין טיפול קסם להעלאת החשק המיני בנשים, אך קיימים מגוון של טיפולים כמו טיפול מיני זוגי, טיפול מיני פרטני, טיפול הורמונלי ותרופתי ,טיפול מקומי לשיפור התגובה המינית בנרתיק, טיפול רגשי וטיפול רפואי במחלות רקע. ברור מקיף על הסיבות האפשריות וטיפול מתאים יעלו את החשק של האישה וישפרו את החיי המין של בני הזוג.

בשיתוף ד"ר ליאורה אברמוב ואינפומד