פרטים חדשים על החיסון המבטיח של אוקספורד נגד הקורונה: חברת אסטרהזניקה ואוניברסיטת אוקספורד פרסמו דו"ח ובו הפרטים המלאים על תוצאות השלב הראשון בחיסון הכפול שפיתחו נגד נגיף הקורונה. בדו"ח מופיעים נתונים על תופעות הלוואי ומשכן בקרב המתחסנים, השכיחות ביותר היו עייפות, כאבי ראש, כאבי שרירים וחולשה. הממצאים פורסמו בגיליון החדש של כתב העת הרפואי the Lancet.
המחקר הראשוני שפורסמו תוצאותיו, הוא הראשון בסדרה של שלושה שלבי הניסויים הקליניים בבני-אדם. בשלב זה נבדקת בעיקר בטיחותו של החיסון, כדי שניתן יהיה להמשיך לשלבי הניסוי הבאים על מספר גדול של נבדקים. במקביל, בשלב זה נבדקת באופן ראשוני יעילותו של החיסון.
2 צפייה בגלריה
 החיסון של אוניברסיטת אוקספורד וחברת אסטרהזינקה
 החיסון של אוניברסיטת אוקספורד וחברת אסטרהזינקה
החיסון של אוניברסיטת אוקספורד וחברת אסטרהזינקה
(צילום: AP, John Cairns, University of Oxford)
בניסוי, שהחל ב-23 באפריל והסתיים ב-21 במאי, השתתפו 1,077 נבדקים בריאים בגילאי 18 עד 55, שהתנדבו מרצונם לקבל את החיסון החדשני. כל הנבדקים עברו בדיקות דם בתחילת המחקר, לאחר 28 יום, וצפויים לעבור בדיקות דם נוספות לאחר שנה ממתן החיסון. חלק מנבדקי החיסון לקורונה, קיבלו מנה אחת של החיסון ואחרים קיבלו כעבור כחודש מנה נוספת.
מתוך הנבדקים שהשתתפו במחקר, 543 קיבלו את החיסון הקרוי ChAdOx1 nCoV-19, שנבנה על גבי חלקיקים מוירוס 'אדנו' התוקף שימפנזים (אך לא בני אדם). 543 הנותרים קיבלו את התרכיב MenACWY - הוא חיסון ותיק ומוכר נגד כמה זנים של החיידק האלים 'מנינגוקוקוק'. חיסון זה נבחר לשמש בקבוצת הבקרה, משום שהוא ידוע כרב עוצמה, וגורם בשבוע הראשון לתופעות לוואי משמעותיות שכוללות עליית חום גבוה וכאבי שרירים.
החוקרים מצאו שתופעות הלוואי כתוצאה מהחיסון החדש לקורונה, היו דומות לתופעות לוואי מוכרות מחיסונים קודמים. רוב תופעות הלוואי חלפו בתוך יומיים-שלושה והוגדרו כקלות. 70% מהנבדקים שקיבלו את החיסון התלוננו על עייפות, 68% על כאבי ראש, 60% על כאבי שרירים, 61% התלוננו על חולשה ו-2% סבלו מחום גבוה של 39 מעלות. בנוסף, 67% ממקבלי החיסון חוו כאב קל-בינוני באזור ההזרקה ו-83% דיווחו על רגישות קלה באזור זה.
בשתי קבוצות הנבדקים, יש לציין, כמה עשרות חולקו לקבוצת בקרה נוספת שקיבלה את התרופה אצטמינופן (פראצטמול בישראל) לפני החיסון, כדי לבדוק את ההשפעה על תופעות הלוואי האפשריות. החוקרים מצאו שאלה שקיבלו את התרופה לפני הזרקת החיסונים, התלוננו פחות על כאב במקום ההזרקה. בנוסף, נמצא כי חברי הקבוצה שקיבלו פראצטמול לפני ההזרקה התלוננו פחות על כאבי שרירים וחולשה, וחום גופם היה נמוך יותר.
ומה בנוגע להגנה מפני קורונה? נוגדנים נגד COVID-19 עלו ביממה ה-28 שלאחר החיסון ונותרו גבוהים עד היממה ה-56. אצל אלה שקיבלו מנה שנייה של החיסון, נצפתה קפיצה משמעותית של רמת הנוגדנים של פי 4-3 בהשוואה לאלה שקיבלו מנה אחת בלבד. העלייה בנוגדנים היתה אף גבוהה יותר מזו של חולי קורונה מאומתים, ומזו של צוותי בריאות שנחשפו לחולי קורונה.
2 צפייה בגלריה
 מתן החיסון נגד קורונה באוניברסיטת אוקספורד
 מתן החיסון נגד קורונה באוניברסיטת אוקספורד
מתן החיסון נגד קורונה באוניברסיטת אוקספורד
(צילום: AP, John Cairns, University of Oxford)
עם זאת, התוצאות המשמעותיות עוד יותר נוגעות להגנה הכפולה של החיסון החדש – שיוצר תאי זיכרון מסוג T, האמונים על חיסול ישיר של נגיף הקורונה ובעלי התפקיד המשמעותי ביותר במניעת ההדבקה ובהחלמה. חוקרי אוקספורד מצאו שתאי ה-T בגופם של המתחסנים עלו כבר כשבוע לאחר החיסון, והגיעו לשיא ביממה ה-14 לאחר החיסון. שיא זה נשמר גם ביממה ה-56 לאחר החיסון.
החוקרים סיכמו, שעל פי השלב הראשון בסדרת הניסויים, החיסון נמצא בטוח לשימוש, כולל תופעות לוואי מינימליות שחולפות ללא צורך בהתערבות או טיפול רפואי, ואף גורם להעלאת רמת הנוגדנים ותאי ה-T נגד ווירוס הקורונה. עם זאת הם ציינו כי מדובר במחקר ראשוני בלבד, שכלל מספר קטן יחסית של נבדקים, ונדרשים השלבים הנוספים של החיסון (שלב 2 שכבר התיים, ושלב 3 הסופי והנרחב) כדי לקבוע את יעילות החיסון ובטיחותו על מדגם של עשרות אלפי נבדקים.