לאחרונה התפרסם מחקר סקירה עדכני, שבדק ואסף 19 מחקרים בתחום התפקוד המיני בקרב אנשים הסובלים מהפרעת קשב (ADHD). תוצאותיו נחשבות מהימנות מאוד, מעצם היותו סיכום של 19 מחקרים שונים ולא מחקר אחד בפני עצמו. המחקרים האלה פורסמו מ-2005 עד 2022, ונדגמו בהם בסך הכול 62,556 אנשים עם הפרעת קשב מול 3,169,682 ללא הפרעה.
קראו עוד:
אחד הנתונים המטרידים במחקר עוסק במידת הסיפוק של הנחקרים מיחסי המין שלהם: מתברר ש-68% מהגברים עם הפרעת קשב חשים חוסר סיפוק לעומת 27% מהגברים ללא הפרעת קשב, וש-65% מהנשים עם הפרעת קשב חשות חוסר סיפוק, לעומת 35% מהנשים ללא הפרעה. המחקר מצא שהתפקוד המיני של "אנשי הקשב" ירוד יותר ומאופיין בחוסר שביעות רצון, בהתנהגויות מיניות מסוכנות ובתחושת קורבנות. נראה שזה בולט יותר אצל נשים. אז מה יש בהפרעת הקשב שפוגע בסקס?
1 צפייה בגלריה
הפרעת קשב וריכוז ADHD
הפרעת קשב וריכוז ADHD
בין הסימפטומים העיקריים של הפרעת הקשב: אימפולסיביות, משיכה לריגושים או לסיכונים וחוסר ויסות רגשי
(צילום: Shutterstock)

קשה להם להתרכז

הפרעת קשב מופיעה בקרב 10-5% מהאוכלוסייה ומלווה את האדם לאורך כל החיים, משלב הילדות, דרך בית הספר ועד האקדמיה, הקריירה – וגם הסקס. הסימפטומים העיקריים שלה הם חוסר קשב, אימפולסיביות, משיכה לריגושים או לסיכונים וחוסר ויסות רגשי.
אנשים הסובלים מההפרעה מספרים על קושי להתרכז במהלך האקט המיני. המחשבות שלהם נודדות אל משימות הבית והעבודה ומוסחות מכל גירוי קטן, מה שיוצר קושי להגיע לאורגזמה. המחשבות הנודדות פוגעות גם בהנאה ובסיפוק. מכיוון שלעיתים הם גם מתקשים בארגון זמן, "אנשי הקשב" נמצאים בלחץ של משימות ועשייה ומתקשים למצוא זמן או פניות רגשית ליחסי מין.
המחקר מצא שהתפקוד המיני של "אנשי הקשב" ירוד יותר ומאופיין בחוסר שביעות רצון, בהתנהגויות מיניות מסוכנות ובתחושת קורבנות. נראה שזה בולט יותר אצל נשים
גם הקשיים בוויסות החושי משפיעים על המיניות. חלק מאנשי הקשב סובלים מרגישות יתר ורגישים לכל מגע, ריח או קול. אחרים דווקא סובלים מרגישות חסר, ועל כן יזדקקו למגע חזק ולעוררות גבוהה שלא תמיד מסתדרים עם הצרכים של בני זוגם. המצב הזה בהחלט לא מקל על יחסי המין. מכיוון שאנשי הקשב גם רגישים יותר לביקורת או מתקשים להביע את עצמם, הם פחות מדברים על כך, ונוצרת קרקע פורייה לאי-הבנות בין בני הזוג.
האימפולסיביות האופיינית לאנשי הקשב קשורה גם היא לקשיים ביחסי המין: היא עלולה לגרום לנטייה להעדיף סיפוק מיידי, בלי להתחשב בהשלכות, לקיים יחסים לא מוגנים ולהביא להריונות לא רצויים או להידבקות במחלות מין.
ד"ר שירלי הרשקוד"ר שירלי הרשקוצילום: אינגה אבשלום שיליאן
התוצאה של כל זה היא פגיעה חמורה בחשק המיני, שהרי אם אדם צריך להתאמץ ולפנות לזה זמן, וקשה לו להתרכז וליהנות, זה פוגע באופן ישיר ברמת החשק שלו. המחקר הוכיח שחוסר חשק מיני בקרב גברים עם הפרעת קשב קיים בשכיחות של 12%, לעומת 1% בלבד אצל גברים ללא הפרעה, ואילו אצל נשים עם הפרעת קשב נמצא חוסר החשק המיני בשכיחות של 15%, לעומת 4% בקרב נשים ללא הפרעת קשב.

איך מטפלים?

לפני הכול, יש צורך באבחון מדויק. אבחון של הפרעת קשב חייב לכלול גם רופא מומחה. לאחר מכן מתאימים טיפול עם ליווי צמוד, המשלב טיפול תרופתי והתנהגותי. טיפול שכזה הוא בגדר מהלך משנה חיים.
במחקר החדש הוכח שטיפול תרופתי בהפרעת קשב משפר את התפקוד ביחסי המין ומונע סיכון להיריון בגיל צעיר.
הכותבת מומחית בתחום הקשב, מרצה באוניברסיטה העברית ובעלת מכון לאבחון ולטיפול. פרסמה ארבעה ספרים, בהם "אנשי הקשב"