לידה דרמטית אתמול (ד') בבית החולים "איכילוב" בתל־אביב: עובר שסבל מגידול נדיר בצוואר, שעלול היה לחנוק אותו מיד עם צאתו לאוויר העולם, עבר פרוצדורה רפואית לפתיחת דרכי האוויר שלו - כשרוב גופו עדיין ברחם.
התינוק הוצא מבטן אימו בפלג גופו העליון בלבד. כך, כשהוא מורדם לחלוטין ומקבל חמצן דרך השליה, יכלו הרופאים להכניס צינור לקנה הנשימה שלו ולהבטיח שיוכל לנשום בחופשיות כאשר נולד.
2 צפייה בגלריה
ניתוח נדיר בתינוק באיכילוב
ניתוח נדיר בתינוק באיכילוב
ניתוח נדיר. הוצא מבטן אימו בפלג גופו העליון בלבד
(צילום: מירי גטניו)
התינוק סבל מגידול בצוואר שהפעיל לחץ על קנה הנשימה שלו, כך שהיה חשש שברגע שיצא לאוויר העולם לא יוכל לנשום. במצב כזה, הרופאים צריכים להכניס צינור שיבטיח את אספקת האוויר לתוך קנה הנשימה שלו, אולם מדובר בהליך שאם התינוק אינו מסוגל לנשום במהלכו עלול להסתיים באסון.
"זה גידול שפיר שלא היה מסכן אותו, אבל המיקום שלו חסם את מעבר האוויר שלו", הסביר ד"ר ארי דירוא, מנהל יחידת אף־אוזן־גרון ילדים באיכילוב. "ברחם הוא לא נושם ולכן זה לא הפריע, אבל ברגע הלידה הוא היה פשוט נחנק".
צפו: ניתוח התינוק באיכילוב

"ביצוע הליך כזה לאחר הלידה עלול לארוך דקות ארוכות שבהן התינוק לא נושם, מה שעלול לגרום לנזק מוחי או למוות", סיפר פרופ' אריאל מני, מנהל חדרי הלידה והמיון באיכילוב. "לכן החלטנו לבצע פרוצדורה מאוד לא שכיחה שמבוצעת במרכזים רפואיים בודדים בעולם".
בהליך, המכונה EXIT, מורדמת האם בהרדמה כללית, וחומרי ההרדמה מגיעים לעובר בעודו ברחם ומרדימים גם אותו. אז מבצעים הרופאים חתך ברחם, כמו בניתוח קיסרי רגיל, ושולפים החוצה רק את ראשו של התינוק ואת הכתפיים שלו. שאר הגוף נותר בתוך הרחם ובתוך מי השפיר, וכך הוא ממשיך לקבל את אספקת החמצן מהאם באמצעות השליה, בזמן שהרופאים מטפלים בו על מנת להבטיח שנתיב האוויר שלו יישאר פתוח גם כשייוולד לגמרי. רק לאחר שמובטח כי התינוק יוכל לנשום - מיילדים אותו, מנתקים את חבל הטבור שלו ומעבירים אותו להמשך טיפול בפגייה.
"בדרך כלל אנחנו נותנים ליולדות הרדמה מינימלית, כדי לא להשפיע על העובר, כי אנחנו רוצים שיצא חיוני ומוכן להמשך חייו, שיוכל לאכול ולהכיר את אמא שלו", אומרת פרופ' קרוליין וייניגר, מנהלת היחידה להרדמה מיילדותית בבית החולים.
2 צפייה בגלריה
ניתוח נדיר בתינוק באיכילוב
ניתוח נדיר בתינוק באיכילוב
מרגש. ניתוח נדיר
(צילום: מירי גטניו)
"במקרה הזה עשינו כל שביכולתנו לוודא שהמצב בדיוק הפוך: שהעובר לא ייצא כולו מהרחם, ושיהיה מורדם לחלוטין ולא יעשה שום מאמצי נשימה, כדי שהצוות יוכל לטפל בו. זה חייב מתן הרדמה חזקה מאוד לאם, שתגיע גם לעובר. לאורך כל ההליך האם סיפקה למעשה לעובר שלה את הסביבה תומכת החיים כמו ברחם, למרות שהראש ופלג הגוף העליון שלו כבר היו בחוץ". עשרות אנשי צוות רפואי בהם בתחום הגינקולוגיה, הרדמה ומומחי אף־אוזן־גרון, שהתכוננו לאירוע הרפואי הנדיר במשך שבועות, טיפלו בתינוק בעודו מורדם וכמעט כולו ברחם אימו.
"היה צריך לדאוג שהתינוק יהיה מורדם, שהרחם לא יתכווץ ושהשליה, שהבטיחה את אספקת החמצן שלו במהלך הטיפול, תמשיך לתפקד", הסביר פרופ' מני. "תוך כדי שהוא מקבל חמצן מהאם, כמו במכונת לב־ריאה, התחלנו בפעולות להחדרת צינור ההנשמה".
ברגע שהובטח כי הוא מסוגל לנשום דרכו, נשלף התינוק מהרחם, חובר למכונת הנשמה שתסייע לו לנשום והועבר ישן לפגייה. מצבו מוגדר טוב, ובימים הקרובים יוחלט כיצד לטפל בגידול עצמו. על פי הצפי, הוא יבריא לגמרי. "לראות את העובר הזה מקבל טיפול שיציל את חייו בעודו מורדם לחלוטין, כשחצי מגופו עדיין ברחם, היה רגע מרגש מאין כמותו לכולנו", סיכם פרופ' מני.