בשיתוף נובו נורדיסק
נתון מדהים שעולה מבדיקות בקרב חיילי צה"ל מצביע על כך, שכ-70% מהחיילים והחיילות חווים עליה במשקל במהלך השירות הצבאי.
נושא ההשמנה בצבא הוא בעיה מוכרת, שהשלכותיה הפוטנציאליות על המוכנות המבצעית של צה"ל מצביע על כך שיש לצבא אינטרס מובהק להיאבק בהשמנת החיילים והחיילות.
כדי להבין מה גודל הבעיה ואת הדרכים למלחמה באותה השמנה, זימנו דנה רון ופרופ' איתמר רז, את פרופ' אבי מויאל, ראש התמחות ספורט בקריה האקדמית אונו כדי לדון איתו בנתונים ובתוכניות אופרטיביות למלחמה באותה השמנה.
פרופ' מויאל שירת בצה"ל כ-40 שנה. הוא החל את שירותו בסיירת גולני, אחר כך שרת בסיירת שלד"ג וכ-20 שנה בסיירת מטכ"ל.
"בתפקיד האחרון שלי הייתי ראש מחלקת כושר קרבי של צה"ל, מי שמופקד על כל נושא הכושר הגופני, וההשמנה של אנשי הקבע, וכמובן עם נגיעה גם בתזונה", מסביר פרופ' מויאל ומספר, שעבד בשיתוף פעולה עם חיל הרפואה.
"המבט שלי הוא מראייה של הרבה מאוד שנים את התחום הזה בשטח, והכרות עם החיילים", הוא אומר.
על תרבות ההמתנה בצבא: "כשלא עושים כמעט כלום רק רוצים לאכול"
צה"ל נמצא עכשיו בפעילות אינטנסיבית ביותר אבל בצה"ל, רוב החיילים, רוב הזמן, נמצאים במצב של המתנה.
"כשלא עושים כמעט כלום אז רק רוצים לאכול וכשאין בחינוך, בתרבות, את הנוהג לצאת בבוקר לאימון גופני ולשפר את כל נושא התזונה, אז יש לכך תוצאה אחת - עולים במשקל ואחר כך משלמים את המחיר", מסביר פרופ' מויאל.
החיילים היום מגיעים עם משקל יתר לצבא, עם תרבות התנהגותית שאינה כוללת פעילות גופנית והרגלי אכילה לא נכונים. מי שאינו חייל קרבי עלול לסבול מכך מאד.
פרויקט המלחמה בהשמנה בצה"ל: דחיית שירות לצורך ירידה במשקל
במסגרת פרויקט מחקר שמויאל עושה עם ילדים בהשמנה, התבקש על ידי קצין בכיר לקחת תחת חסותו אוכלוסייה מאד יוצאת דופן שהפכה לתופעה בעת הגיוס לצה"ל – מלש"בים שהתקבלו להיות חיילים קרביים אך עד הגיוס העלו במשקלם כך, שה-BMI שלהם עבר את ה-33, והם אינם יכולים עוד להיות לוחמים.
הצבא גילה שזו תופעה של ממש והוציא את אותם נערים ונערות, לדחיית שירות של מספר חודשים כדי שינסו להוריד בה ממשקלם ולהתגייס שוב כחיילים קרביים.
את השינוי ההתנהגותי, התזונתי והפעילות הגופנית, מנסה מויאל להנחיל באותם מלש"בים כפיילוט ואלה בדיוק אותן דרכים בהם עזר לעשות שינוי – והצליח – עם אישי ציבור, חלקם קציני צה"ל הבכירים ביותר.
"פטור מצה"ל הוא בעצם פטור מהחברה"
צריך להבין מה משמעותו של משקל גבוה מאד על מתגייסים.
"מגיעים בני נוער, בנים ובנות, לצו ראשון ועושים להם בדיקת BMI. כל מי שיש לו BMI מעל 40 מקבל במקום פטור מצה"ל ופטור מצה"ל זה בעצם פטור מהחברה".
לדבריו, "אלה ילדים שהופכים להיות שקופים ואולי לא נעים להגיד אבל אף אחד לא מתייחס אליהם חוץ מההורים, כשהם נמצאים בתוך המערכה הזאת", מסביר פרופ' מויאל את הבעיה.
ומה קורה אצל המילואימניקים ואנשי הקבע, שכולנו מכירים מהחודשים האחרונים את חשיבותם הקריטית למערכת הצבאית?
"מי שהיה ביחידה מיוחדת וזה חלק מהתרבות שלו, ממשיך להתאמן באוניברסיטה, בבית, אחרי החתונה אבל מרבית אנשי המילואים לא שם, ולכן חייבים להקים לייצר גם עבורם תכניות שישמרו עבורם על כושר", הוא אומר.
דווקא המועמדים לקרבי הם לא בבעיה, הם אלו שמשקיעים באימונים טרום צבאיים
מויאל מספר גם על ארגון "חמש אצבעות", ארגון של אימונים טרום צבאיים, שמלווה את בוגריו. "אבל חיילים קרביים אינם הבעיה האמתית אלא דווקא החיילים הלא קרביים".
"בתוך הצבא היום אין מענה. מה שצריך, זה ליצור מסגרות שייקחו את החבר'ה האלה ויצרו תרבות פעילות שתעשה שינוי באורח החיים שלהם", הוא מוסיף.
לדבריו, "בסוף אנחנו צריכים את שר הבריאות, את שר החינוך ושר הספורט, לשבת עם כולם ולצאת בקריאה לשינוי כולל".
בשיתוף נובו נורדיסק