לחצו לצפייה בפודקאסט המצולם:
סוכרת היריון מתגלה בכעשירית מהנשים ההרות, ומאובחנת לרוב בין השבוע ה-24 ל-28, כשעושים בדיקה שנקראת העמסת סוכר. האם התופעה מסוכנת ומה חשוב לדעת ברגע האבחון?
פרופ' אורח אלחלל, מומחה להיריון בסיכון גבוה, מסביר: "רוב הנשים שמאובחנות בסוכרת היריון זקוקות לטיפול בדיאטה בלבד ופעילות גופנית מתונה, ודיאטה בפיקוח של דיאטנית.
"ב-70% מהמקרים אפילו 75% מהמקרים אפשר להגיע לאיזון מצוין ללא צורך בשום טיפול תרופתי, ואז למעשה ההיריון שלהן לא שונה מהיריון רגיל".
משחקי בריאות
סוכרת היא אחד מסיבוכי ההריון השכיחים ביותר. מהם הסימנים, איך מאבחנים ומהן דרכי הטיפול?
30:18

האם הימנעות מפחמימות באופן מוחלט מומלצת? הגבלת הפחמימות בצורה משמעותית בהחלט יכולה לשפר מאוד את האיזון. יחד עם זאת, נשים מאוד נבהלות כשאומרים להן להגביל את התזונה שלהן, אבל הגבלת פחמימות היא היא לא כזאת מסובכת, להפחית קצת את העוגות, את השוקולד וזהו. לא מדובר על הימנעות מוחלטת.
האם ניתן לזהות את התופעה גם ללא בדיקת סוכר? בהחלט. יש לנו כלים אחרים לזיהוי התופעה, כמו למשל, אולטרסאונד שאם הסוכרת לא מאוזנת, נראה בדרך כלל היקף בטן יותר גדול של התינוק וריבוי מי שפיר. אם אנחנו רואים עובר שהמשקל שלו בתחום הנורמה במהלך ההיריון וכמות מי השפיר שלו תקינה, ומה שאנחנו רואים זה רק ערכים מעט גבוהים של סוכר בצום, אז זה לא משמעותי.
גם נשים רזות יכולות לפתח סוכרת היריון? ללא ספק. בדרך כלל לאותן נשים יש רקע משפחתי של סוכרת מסוג שתיים או הפרעות אחרות שגרמו לזה שהלבלב שלהן לא מגיב טוב מספיק לפחמימות אבל יש קורלציה בין השמנת יתר לבין סוכרת.
1 צפייה בגלריה
סוכרת הריון
סוכרת הריון
סוכרת היריון. לשמור על איזון
(ShutterStock)
האם יש קשר בין סוכרת היריון לרעלת היריון? לנשים עם סוכרת היריון יש יותר מקרים של רעלת היריון, בערך פי שלוש מהריונות רגילים. אם היחס באוכלוסייה הכללית יש כ-3%, אז בנשים שסובלות מסוכרת זה יכול לעלות ל-8%. בנוסף, הן סובלות יותר מלידות מוקדמות, מיתר לחץ דם, ולכן איזון טוב מפחית בצורה משמעותית גם את רעלת ההיריון, גם את הניתוחים הקיסריים, את הלידות המוקדמות וגם את הלידות הטראומטיות.
מה מרגישה אישה כשהיא בתהליך של רעלת היריון? ברעלת היריון, ישנה בעיה כלל גופית שלא קשורה רק להיריון עצמו, שיכולה לגרום לעלייה בלחץ דם, הופעה של חלבון בשתן, עם בצקות קשות מאוד גם בגפיים גם בפנים גם בידיים, עלייה מאוד מהירה במשקל.
באיזה מצבים של רעלת היריון יש צורך בזירוז לידה? באופן עקרוני ישנם פרמטרים שאנחנו עוקבים אחריהם, שיכולים להצביע על הצורך הזה, כמו למשל, לחץ דם מאוד גבוה, מעל 160 על 110, או טשטוש ראייה, כאבי ראש הזויים, כאבים ברום הבטן, או לחילופין האטה בגדילה של העובר, שכם היא תופעת לוואי של רעלת ההיריון.
האם סוכרת היריון עלולה להשפיע על העובר? בגלל שהוא היה חשוף לרמות מאוד מאוד גבוהות של סוכר, הוא עלול לפתח רמה גבוהה של אינסולין, ובלידה הרמות יורדות ואז זה עלול להזיק לו.
בכל מקרה, אישה ששומרת על אורח חיים בריא, עושה את הפעילות הגופנית הנדרשת, שומרת על משקל גוף כמה שיותר אידיאלי לצרכים שלה, כל הדברים האלה יכולים להפחית את התחלואה ב-50% או יותר או למנוע לחלוטין את הסוכרת.
מדי שבוע נפרסם כאן כמה פרקים בפודקאסט "משחקי בריאות" בנושאים מגוונים שנוגעים לחיים של כולנו. נארח את מיטב המומחים - ונספק לכם מידע עדכני וטיפים מעשיים לחיים בריאים.
הפודקאסט נעשה באופן בלתי תלוי וללא השפעה על התכנים כשירות לציבור על ידי חברת נובו נורדיסק