בשיתוף PEACE NATURALS
"רגש, קנאביס, מודעות, פעילות גופנית ותזונה נכונה - אני חושבת שזה המפתח לכל מחלה באשר היא", אומרת נטע קובלסקי, מלווה ומנחה למטופלים המשתמשים בקנאביס רפואי, שמסייעת להם להתייחס לקנאביס ככלי שמטפל בכאב אך יעזור גם לרפא את הטראומה, שבעקבותיה מגיע הכאב.
היא בת 35, גרה בפרדס חנה, מטופלת בקנאביס קרוב לעשור. "אני מתמודדת עם פיברומיאלגיה, שזו מחלה עצבית, שמציינת שיבוש בהולכת הכאב והעיבוד שלו במערכת העצבים המרכזית", היא מספרת. "יש לי גם פוליונורפתיה, שזו בת הדודה של הפיברומיאלגיה, עם יותר היבטים נוירולוגיים, עצביים כמו שריפה ודקירות בכפות ידיים וברגליים ויש לי גם בלט דיסק צווארי".
גילוי מחלת הפיברומיאלגיה לקח שנים ארוכות, אבל אחרי שהגיעה הידיעה, היא ידעה בדיוק מה לעשות. קובלסקי ייסדה את עמותת "גוונים של סגול" לפיברומיאלגיה, עם שותפות. "ניהלתי בה בערך 5 שנים, את כל נושא הקנאביס - ועדות בכנסת, העלאת המודעות לפיברומיאלגיה, הבנה של מה זה בכלל המחלה הזו", היא מספרת.
מה זו פיברומיאלגיה?
"בגיל 13 התחלתי לסבול מכאבים. ההורים לקחו אותי לבדיקות ובאמת לא מצאו שום דבר, כבר אז. הרופאים אמרו שהכל תקין, הכל בסדר אולי יש רווח בין חוליה לחוליה מסוימות בגב, לא משהו שצריך להצביע על כל הכאבים האחרים, ופשוט המשכתי לחיות ככה", היא מספרת.
"בגיל 22 החבר הכי הכי טוב שלי בעולם כולו נפטר באופן מפתיע מאוד ושם הפיברומיאלגיה ממש התחזקה והתחלתי לסבול מכאבים יומיומיים, כל הזמן, בכל מקום. הריסים כאבו לי, הקרקפת שלי כאבה, הציפורניים, הקצוות, הכל שרף לי, הכל כאב לי", היא מספרת.
אחרי שהשתחררה מהצבא, טסה נטע להודו. "קצת לשחרר את האווירה הלחוצה הזאת שיש פה בארץ, וגם את כל הטראומה שעברתי עם החבר. הכרתי חברים שסיפרתי להם עם מה אני מתמודדת, עם הכאבים והם אמרו לי "את מכירה משהו בשם פיברומיאלגיה?". עניתי להם: "פיברו מה?", אז הם אמרו לי "פיברומיאלגיה, לכי תקראי כי זה נשמע באמת מה שאת מרגישה, מתאר את התחושות שלך".
נטע הגיעה לפרופסור שטיפל בה ושאלה אם יכול להיות שמה שיש לה זו פיברומיאלגיה. הוא ענה לי: "כן יכול להיות", שאלתי: "מה עושים?" והוא ענה לה שתחפש בגוגל וזה מה שעשתה. "הבנתי שהרבה מודעות אין. הבנתי שכדורים זה המענה היחיד שכמתמודדת עם פיברומיאלגיה אני יכולה לקבל מהרפואה הקונבנציונאלית ולא הסכמתי לזה, ממש לא הסכמתי לזה", היא מספרת.
היא התחילה לחקור ולהבין את המחלה ואספה סביבה אנשים נוספים "שגם הם לא הסכימו עם מה שקורה, עם החוסר מודעות, עם הכדורים שכל הזמן נותנים לנו, עם ההתוויה הפסיכיאטרית שאומרים לנו", היא מספרת.

קנאביס רפואי כאפשרות מקלה

"כיום העולם של הקאנביס הרפואי הולך יותר לכיוון היברידי, עושים הכלאות של כל מיני זנים עם כל מיני זנים ואז למעשה יש שילובים של זנים שהם יותר סאטיבה, זאת אומרת יכולים יותר לעורר בשילוב עם זנים שהם יותר אינדיקה, שהם יותר מרגיעים", מסבירה רוני כץ עמיחי, סמנכ"לית שיווק ומכירות Peace Naturals. "השילובים האלה מייצרים קטגוריה שהיא היברידית ואז למעשה זה זן שיכול להתאים למטופל בצריכה לאורך כל היום".
"החומרים הפעילים בקאנביס בכללותם משפיעים על כאב", מסבירה כץ עמיחי ואומרת, שאומנם על אריזות הקאנביס הרפואי נראה לרוב את ציון אחוז ה-PHC, ה-CBD, וה-CBN, "אבל אנחנו יודעים שיש בקאנביס הרפואי מאות רבות של חומרים פעילים שחלקם עוד לא התגלו ואנחנו יודעים גם שהם עובדים יחד, בסינרגיה, אז אי אפשר ממש להגיד שיש מולקולה אחת ספציפית שהיא משככת כאב, קאנביס רפואי בכללותו משכך כאב".
כץ עמיחי מסבירה שפיברומיאלגיה לא נמצאת ברשימת ההתוויות הרפואיות בנוהל 106, שבגינן ניתן לבקש טיפול באמצעות קאנביס רפואי. "אני מכירה לא מעט מטופלות שסובלות מפיברומיאלגיה אבל הגישו למעשה את הבקשה לרישיון בשימוש בקאנביס רפואי בגלל בעיה רפואית אחרת, שכן נמצאת בהתוויה, והן קיבלו את הרישיון והמרשם לקאנביס רפואי והשימוש בקאנביס היטיב מאוד עם הפיברומיאלגיה שלהן".

השינוי של נטע

"הקנאביס באמת אִפְשֵׁר", מספרת מניסיונה נטע. "אם כל היום היה לי כאבים – אלה יכולים להיות כאבי שרירים, עצמות, ראש, קשב וריכוז, הכל ביחד מאד מציף כל הזמן, אז הקנאביס פתאום הוריד, הוא פתאום נתן איזשהו מרווח לנשימה. נכון, הוא לא מעלים לחלוטין את הכאב אבל הוא מאפשר לנשום, מקהה את הכאב, ויוצר אפשרות לנוע בתוך הכאב הזה, פשוט לנוע, פשוט להמשיך לחיות רגע, בתוך כל הכאוס הזה שנמצא".
ב-2011 חל השינוי ונטע נכנסה לעולם הטיפולי. "התחלתי ללמוד טיפול בעזרת בעלי חיים. אז מצאתי את החיבור עם בעלי חיים ואנשים ושם התחיל המסע שלי באמת לריפוי. שם הבנתי את המהות גם של להיות מטופל וגם של להיות מטפל ושם התחלתי את המסע שלי. התחלתי לעזור לאנשים, גם עם הפיברומיאלגיה, גם עם הקנאביס. מאד מרגש לראות את התהליכים שהמטופלים עוברים פה. אני יודעת שאפשר להירפא, אפשר להרגיש טוב", היא אומרת באופטימיות.
"בסופו של דבר, אנחנו צריכים לשלב בין אלמנטים שונים פיזיים וגם לעשות המון עבודה רגשית, כי אנחנו מסתובבים עם הרבה טראומות בארץ שלנו ואנחנו צריכים קנאביס בשימוש נכון, מושכל - לדעת בדיוק את התרכובות שיכולות לעזור לנו, אם זה טרפנים שיכולים לעזור לנו יותר, אם דרכי צריכה מסוימות, 'סטייס אוף מיינד', תזונה נכונה, פעילות גופנית ולשלב את כל הדבר הזה בשביל לשנות את החיים שלנו", היא מסכמת בחיוך.
*המוצר אינו בגדר תרופה שנרשמה כדין, ואין לייחס לו סגולות מרפא; רכישתו וצריכתו מותרת רק באמצעות מרשם מרופא שהוסמך לכך; וכל שימוש אחר מנוגד לחוק הפלילי.
בשיתוף PEACE NATURALS