לאחר שמרוקו דחתה את מרבית הסיוע הבינלאומי בעקבות רעידת האדמה ההרסנית שגבתה את חייהם של קרוב ל-3,000 בני אדם - הוזמן לאחת הוועידות המרכזיות בתחום הרפואה באפריקה מומחה ישראלי, ששוחח עם בכירי מערכת הבריאות ביבשת על טיפול בפציעות השכיחות.
פרופ' אבי ריבקינד, פרופסור לכירורגיה ומומחה לטראומה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, שביום העצמאות האחרון אף השיא משואה בטקס המרכזי בהר הרצל, הוזמן למרוקו כדי להעביר הרצאה מיוחדת בנושא פגיעות המעיכה, שנחשבות לשכיחות מאוד בקרב שורדי רעידות האדמה הקשות.
2 צפייה בגלריה
פרופ' ריבקינד בכנס במרוקו
פרופ' ריבקינד בכנס במרוקו
פרופ' ריבקינד (משמאל למעלה) בכנס במרוקו
(צילום: פרופ' ר. ראבי (R.Rabii))
"בעקבות רעידת האדמה הוסיפו פאנל מיוחד על רעידות אדמה ואסונות טבע", מספר פרופ' ריבקינד. "הם מיד באו עם המסקנות שלהם ורצו לשמוע עמדות ממומחים אחרים. בפאנל הייתי הרופא היחידי ודיברתי על אספקטים לא כל כך שכיחים כמו הטיפול בפגיעות מעיכה ותסחיף שומני כתוצאה משברים בעצמות ארוכות ברגליים או באגן".
לדבריו, "דיברתי גם על הנחיצות של הגעה מהירה לזירות האסון תוך כדי זה שלוקחים בחשבון את הבטיחות הן של המחולצים וגם של המחלצים. התגובות היו יוצאות מן הכלל ואחר כך לקחתי את ההרצאה הזו והרחבתי אותה בקזבלנקה, שם הרציתי בפני רופאים, אחיות ופרמדיקים".
פרופ' ריבקינד מציין כי המרוקאים לא רצו משלות סיוע בינלאומיות, "והם אמרו בפירוש שהם לא חשבו שהם זקוקים לעזרה או שהקהילה הבינלאומית צריכה לעזור לנו. עושה רושם שהם השתלטו על זה. הם הבינו די מהר שהם מסתדרים ודחו את העזרה לא רק שלנו, אלא של כל הקהילה הבינלאומיות. לא התרשמתי שהם מתחרטים על זה".
2 צפייה בגלריה
פרופ' ריבקינד בכנס במרוקו
פרופ' ריבקינד בכנס במרוקו
פרופ' ריבקינד בכנס במרוקו. "התגובות היו יוצאות מן הכלל"
(צילום: פרופ' ר. ראבי (R.Rabii))
בכנס המיוחד, שהתקיים בשבוע שעבר במרקש תחת חסותה הרשמית המדינה, השתתפו נציגים מכל היבשת – וגם מארה"ב וממדינות אירופה. הוא התמקד בעיקר בנושא המים ובטיחות האוכל, אך בעקבות האסון הורחב העיסוק גם בנושאים נוספים. בין המשתתפים הישראלים הנוספים: המשנה למנכ"ל שיבא פרופ' ארנון אפק ופרופ' אייל לשם, מנהל המכון לרפואת מטיילים ומחלות טרופיות בשיבא.
הכנס התקיים שבועו בודדים לאחר האסון הכבד שפקד את המדינה בחודש שעבר. בתחילה הודיעו במשרד החוץ ובמשרד הבריאות כי בכוונתם לשלוח למרוקו משלחת סיוע גדולה בהיקפה לצורך חילוץ וטיפול רפואי – אך תוך זמן קצר התברר כי המרוקאים ככלל דחו את כלל הבקשות לסיוע בינלאומי והתמודדו עם האירוע, כמו גם עם פינוי הגופות והטיפול הרפואי בפצועים באופן עצמאי וללא עזרה חיצונית.