מוצרי חלב טובים לבריאות או פוגעים בה? כבר שנים שניטשים ויכוחים בסוגיה, ולכל צד יש טיעונים שנשמעים משכנעים, כך שאם גם אתם מבולבלים, אתם כנראה בחברה טובה. מה שברור הוא שיותר ויותר משפחות משלבות היום תחליפי חלב מהצומח בתפריט, במקום או בנוסף למוצרי החלב הרגילים, וזאת מסיבות בריאותית או בשל דאגה לסביבה. יחד עם זאת, ובמיוחד לנוכח ההיצע ההולך וגדל של התחליפים -לא תמיד ברור מה באמת בריא לנו.
קראו עוד:
הנה שלוש עובדות פחות מוכרות על אודות תכולתם ואיכותם של מוצרי חלב ותחליפי חלב מהצומח:

עובדה 1: מאכילת מוצרי חלב מקבלים יותר שומן רווי ממה שנדמה לנו

מכיוון ששומן רווי נוטה להעלות את רמות הכולסטרול בדם, ושומן החלב הוא ברובו שומן רווי, מומלץ לצרוך מוצרי חלב בעלי אחוזי שומן נמוכים. אבל האם זה באמת מוריד משמעותית את כמות השומן הרווי בתפריט היומי? לא בטוח.
2 צפייה בגלריה
גם בקוטג' 5% יש הרבה שומן
גם בקוטג' 5% יש הרבה שומן
גם בקוטג' 5% יש הרבה שומן
(צילום: shutterstock)
והנה ההסבר: אנשים רבים יכולים לאכול קופסת קוטג׳ שלמה בארוחה, כלומר 250 גרם קוטג׳ 5% שומן. חשבון פשוט מראה לנו שבמנה כזו יש למעשה 12.5 גרם שומן, כלומר סדר גודל של כף חמאה. כך, גם אם נשתמש בשמנת מתוקה 15% שומן ״בלבד״ במקום שמנת 38% להכנת פשטידה או רוטב לפסטה, באריזה של 250 מ״ל נקבל 37.5 גרם שומן נקי, כלומר יותר משליש חבילת חמאה!
אז מה כדאי לעשות? כדי לצמצם את כמויות השומן הרווי והמזיק בתפריט, הקפידו לצרוך מוצרי חלב באחוזי שומן נמוכים ככל האפשר, ובעיקר לאכול מהם בכמות מוגבלת. אל דאגה, המיתוס כי באכילת מוצרי חלב דלי שומן אין די ספיגה של הסידן – כבר הוכח כלא נכון.

עובדה 2: גבינה צהובה טבעונית היא מזון אולטרה-מעובד

אם חשבתם להחליף את הגבינה הצהובה הרגילה בטבעונית, כדאי שתחשבו שוב. כשבודקים מה מכילים תחליפי הגבינה הצהובה מגלים שהם רחוקים מרחק רב ממזון בריא ולמעשה נחשבים על פי ההגדרות החדשות של משרד הבריאות כ״מזון אולטרה-מעובד״, כלומר מזון שהכנתו דורשת טכניקה מתוחכמת במפעל וכוללת תוספים תעשייתיים למיניהם.
2 צפייה בגלריה
לפחות יש בה הרבה חלבון
לפחות יש בה הרבה חלבון
לפחות יש בה הרבה חלבון
(צילום shutterstock)
חלק מהגבינות הצהובות הטבעוניות מבוססות על שמן קוקוס, עמילנים מעובדים, מייצבים ועוד. חשוב לדעת שמחקרים מהשנים האחרונות מעידים על כך שתוספים אלה עלולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול, לפגוע באוכלוסיית החיידקים הידידותיים ואף לגרום או להחמיר מחלות מעיים שונות.
בנוסף, כשבוחנים את ההרכב התזונתי של הגבינות הצהובות הטבעוניות מגלים שכמות החלבון בהן נעה בין אפס לארבעה גרם ל-100 גרם גבינה. זוהי כמות אפסית בהשוואה לגבינה צהובה מחלב פרה, המכילה כ-24 גרם חלבון ל-100 גרם.
אז מה כדאי לעשות? ראשית, חשוב לדעת שאין הרכב אחיד לשלל תחליפי הגבינה ומומלץ לעיין היטב בתכולת הרכיבים שעל האריזה. בנוסף, כשאתם מחפשים תחליפי גבינה קשה מסוגים שונים, בחרו את המוצרים שמבוססים על אגוזי קשיו ושקדים, ולא את אלו המכילים בעיקר שומן קוקוס ורכיבים מעובדים.

עובדה מס׳ 3: רוב תחליפי החלב לשתייה הם למעשה משקאות ממותקים על בסיס סוכר

משקאות על בסיס אורז, שקדים, קוקוס ואגוזים מכילים בעיקר פחמימות פשוטות שמגיעות מסוכרים. בניגוד לחלב פרה או עיזים, המכילים כשלושה גרם חלבון ל-100 מ״ל, תכולת החלבון בתחליפי החלב היא כמעט אפסית ועומדת על כ-0.5 גרם ל-100 מ״ל. יוצאי דופן הם משקאות הסויה, עם תכולת חלבון דומה לזו שבחלב. בנוסף לכך, רובם מכילים לא מעט תוספים כדוגמת חומרים מתחלבים, מייצבים, חומרי טעם וריח מלאכותיים ולעיתים גם חומרים משמרים.

אציין כי רוב המשקאות הצמחיים מתוספים בסידן וכמותו דומה לזו המצויה בחלב. לחלקם מוסף גם ויטמין D, כך שגם כאן אין הבדל משמעותי בין מוצרי החלב לתחליפיהם הצמחיים.
אז מה כדאי לעשות? משקאות צמחיים שאינם מספקים חלבון מומלץ לצרוך בעיקר כתוספת לקפה. בכמות גדולה יותר, צריכתם כמוה כשתייה של משקה ממותק. זה חשוב במיוחד כשמדובר בילדים, כאשר לא נרצה לתת להם משקאות בעלי ערך תזונתי נמוך, המבוססים על מים וסוכרים, ובאים על חשבון מזון עשיר ואיכותי יותר.
בנוסף, כדאי לקרוא היטב מה כתוב על האריזה ולבחור את אותם משקאות שמכילים שורה קצרה ככל האפשר של רכיבים, וכמות קטנה של סוכר.
לסיכום: כשאתם צורכים מוצרי חלב או תחליפי חלב מהצומח, הקפידו לבחור את הסוגים הבריאים ביותר. חפשו את האותיות הקטנות שעל האריזה ולבחרו במוצרים שבהם שורת הרכיבים היא הקצרה ביותר, ובאלה המבוססים על רכיבים טבעיים ככל האפשר, באחוזי שומן נמוכים ועם סוכר בכמות הקטנה ביותר.
הכותבת הנה דיאטנית משפחה וילדים במכבי שירותי בריאות