החורף הוא זמן אידיאלי לטפל בנזקים שהשאיר אחריו הקיץ: הכתמים. החל מנקודות חן חדשות, דרך מקבצי נמשים, ועד כתמים ומראה עור אפור ולא חיוני, שלא נרצה שילוו אותנו בתחילתה של השנה החדשה. פיגמנטציה היא מוקדים כהים בעור או נגעים, ואלה עשויים לנבוע ממספר סיבות. עם השנים, עלולים להופיע יותר ויותר נגעים וכתמים המשווים מראה הרבה פחות חלק ומטופח של העור.
מה סוג הפיגמנטציה שלי? לפני שניגשים לטיפול יש להבין מהו סוג הפיגמנטציה, שכן פנים רבות לה. האם היא תוצר של כתמי הגיל? או כתם שמש מהקיץ הקודם שרק החמיר וגדל השנה? אולי מלזמה הנובעת לרוב משינויים הורמונליים? או חלילה קטורזיס אקטינית העלולה להתגלות כפיגמנטציה טרום-סרטנית? בכל אחד מהסוגים - הטיפול שונה.
  • כתמי שמש – נגרמים כתוצאה מחשיפה לשמש, כשחשיפה מרובה המביאה עם השנים להזדקנות העור, מבוססת שכבות כתמי שמש חדשים על ותיקים - הנמצאים על העור כבר שלושה עשורים והם המוגדרים כסימני הזדקנות.
  • פיגמנטציה הורמונלית - לרוב נובעת ממחסור ושינויים הורמונליים שהגוף עובר, ומתרחשת בגילים בוגרים יותר, סביב הריונות ולידות, וגם בשל שימוש בתרופות, הורמונים או אנטיביוטיקות שונות, המשנות את איזון המלנין והפיגמנט בעור.
  • פיגמנטציה גנטית/אתנית - יכולת טבעית של העור, בשל רקע אתני, גנטיקה וגיל, לייצר מלנין בצורה מסוימת ולגרום לכתמים ולמראה עור המזוהה עם עוד בני משפחה.
3 צפייה בגלריה
פיגמנטציה
פיגמנטציה
מחשיפה לשמש או עקב שינויים הורמונליים. פיגמנטציה
( צילום: shutterstock)
אפשר לטפל לבד? נכון שהכתם מפריע בעין, אך יש להתאזר בסבלנות ולבדוק נקודתית את התכשיר החדש שרכשתם. הלהיטות להיפטר מהכתמים של הקיץ האחרון מובנת, מה גם שהפרסומות והשלטים בפארמים הבטיחו לכם טשטוש הכתם תוך שבוע בלבד. אם בחרתם לקנות תכשיר לפני שפגשתם רופא עור, עשו בו קודם שימוש באזור קטן ובלתי נראה.
ד"ר סיוון מרסרד"ר סיוון מרסר
ברוב המקרים, מדובר בתכשירים המכילים חומרים פעילים יותר מעוד קרם לחות או סרום. אלו המבטיחים האחדת גוון העור או הבהרת הכתם החדש במצח, יכילו מדכאי מלנין ומרכיבים חומצתיים, שלא בהכרח מתאימים לכל סוג עור ומצב עור. לכן נסו אותו קודם על הכתף או בקצה אזור החזה והמחשוף – אך לא במריחה מסיבית על כל עור הפנים, שעלולה לגרום לתגובה עורית לא רצויה שאף תיצור בעיות עור חדשות.
למה טיפול יעיל דורש ליווי של רופא עור? טיפולים ללא מרשם יכולים להעניק הקלה מסוימת, אך בעיות פיגמנטציה עקשניות או חמורות מטופלות בצורה הטובה ביותר על ידי אנשי מקצוע. כיום רופאי עור מספקים מענה טיפולי בצורת מעטפת של תרופות ומכשור רפואי מתאים כמו לייזר או טיפולי פילינג, עם תוצאות אמינות ומהירות יותר. על כן, אל תוותרו על הייעוץ הראשוני מול רופא העור.
בטיפול בפיגמנטציה קיימת, הפתרונות מבוססים על שילוב של רקיחות מרשם אצל רופא העור, עם מרכיבים מסורתיים ומודרניים כאחד, לצד טכנולוגיות כגון לייזר ו-IPL (הבזקי אור).
  • טיפולי רקיחות במרשם - רקיחות או קרמים מבוססי רכיבים פעילים כמו הידרוקינון, מעכב מלנין בריכוז גבוה המאושר רק בליווי רופא. חומצה טרנאקסמית - בנגזרת סינטטית של ליזין, שהיא בין חומצות האמינו הנפוצות. היא נמצאת בשימוש בעולם הרפואה זה שנים רבות בתחום ההמטולוגיה ועוצרת דימומים. בשנים האחרונות הוכח שהיא יודעת לדכא ייצור של מלנין והיא גם בעלת תכונות אנטי דלקתיות. לכן נמצאה כמשפרת מצבים של מלזמה למשל.
  • שימוש במכשור טכנולוגי מתקדם מסוג לייזר או IPL - מטרתו היא הפחתת עומק וחוזק הפיגמנט על העור והאחדתו עם הגוון הכללי של העור. יתרונו שניתן למקד את הטיפול באזור המטופל ולא לזלוג מחוצה לו (כמו שעלול לקרות בטכנולוגיות אחרות מבוססות חום).
חשוב להבין שפיגמנטציה היא כרונית ויש להמשיך ולטפל בה בתדירות ובמינון משתנים גם כאשר נראה שהיא חלפה או השתפרה, כדי לשמר את המצב ולמנוע הישנות. חשוב גם לשמור את הפיגמנטציה במצב "רדום": להתמיד בטיפול שניתן לאחר אבחון של רופא העור לצד כל התרופות ושלבי המניעה שחשובים לתהליך.
איך מונעים היווצרות פיגמנטציה? הטיפול החשוב ביותר בפיגמנטציה הוא מניעה. הכירו את חוק קרם הגנה חובה - 365 ימים בשנה. שימוש בקרם הגנה מדי יום, גם בשמש וגם כשמעונן, הוא חיוני לכל מי שמבקש למנוע פיגמנטציה. חשוב לבחור בקרם הגנה רחב טווח עם מקדם הגנה 50 לפחות, כדי להבטיח הגנה מקרני UVA ו-UVB כאחד. זכרו שקרני UV קיימות גם כאשר מעונן, ולכן שכבת ההגנה הזו הכרחית. אל תמרחו את הקרם רק על הפנים, אלא גם על אזורים חשופים אחרים כמו הצוואר, האוזניים, הידיים והזרועות. מריחה מחדש של הקרם כל שעתיים היא המפתח כאשר אנחנו מבלים זמן ממושך בחוץ.
הימנעו מחשיפה מוגזמת לשמש – גם כעת. בנוסף לשימוש היומיומי בקרם הגנה, הימנעו משעות השמש החמות, בין 10:00 בבוקר ל-16:00 אחר הצהריים. בשעות אלו קרני ה-UV הן החזקות ביותר ועלולות לגרום לנזק הרב ביותר. אם אתם צריכים להיות בחוץ, בחרו בלבוש מגן כמו כובעים רחבי שוליים, משקפי שמש ושרוולים ארוכים. גם בימים מעוננים, עד 80% מקרני ה-UV יכולות לחדור לעור שלכם.

עוד שלוש עצות לעור בריא

עזבו את מיץ הלימון! סרטוני רשת רבים מציגים את סגולותיו של מיץ הלימון והיכולת שלו להעלים את כתמי הפיגמנטציה. זה אולי נשמע כמו טיפ טבעי ולא מזיק, אך החומציות במיץ לימון גדולה. כמו שטבילת אצבע עם חתך במיץ לימון עלולה לשרוף לנו, כך גם ביכולתו של הלימון לגרות את העור שחווה לא מעט כוויות שמש בצורת פיגמנטציה ערה מיד לאחר הקיץ. הלימון גם מגביר את רגישותו של העור בחשיפה לשמש - מה שיחמיר ולא ישפר את מצב הפיגמנטציה.
3 צפייה בגלריה
מים עם לימון
מים עם לימון
לימון. תשאירו אותו כתוספת למים
(צילום: shutterstock)
שמרו על לחות העור שמירה על עור לח ומאוזן מבחינת אחוזי היובש שלו מהווה בסיס טוב להגנה על העור מפני החמרה של פיגמנטציה. עשו שימוש בתכשירים שמזינים ומלחחים את העור, ושומרים על האלסטיות שלו, כמו סרום וקרם לחות המתאימים לסוג עורכם. עור רווי לחות ישתקם מכתמיו מהר יותר, יאחד את הגוון טוב יותר, ובעיקר לא יישמר את היובש בעור שגרמה השמש בעונת הקיץ.
ערכו מעקב אחר כתמים ונקודות בעור האקדמיה לדרמטולוגיה בארה"ב כבר אמרה זאת הרבה לפניי: נטרו נגעים בעור באמצעות זיהוי אסימטריה, אי-סדירות בגבול הכתם, שוני בגוון הכתם, והתפתחות או שינויים אחרים בו. אם זיהיתם סימנים אלו על אחד מהכתמים בעור, גשו בהקדם לרופא העור.
3 צפייה בגלריה
סרטן העור
סרטן העור
עקבו אחר הנקודות
(צילום: Shutterstock)
טיפ: שמרו בסמארטפון תמונות תקופתיות כדי לעקוב בעצמכם אחרי שינויים במצב הכתמים.
ד"ר סיון מרסר היא מומחית לרפואת עור, אסתטיקה ולייזר