אם ילדתן בשנות התשעים של המאה הקודמת או בשנים הראשונות של המילניום הנוכחי, רוב הסיכויים שהשם ד"ר רוני טפר יישמע לכן מוכר, מהסיבה הפשוטה שטפר נחשב אז לשם דבר ולאחד הרופאים המבוקשים ביותר בארץ לסקירת מערכות בהיריון. המרפאה שלו בהרצליה שימשה אתר עלייה לרגל של עשרות אלפי נשים הרות, אך ספק קטן מאוד אם למישהי מהמטופלות היה מושג מה עמד מאחורי המסלול המקצועי של הרופא שלה. או אם לדייק, מה פגע בו בפגיעה ישירה.
עוד פיתוחים רפואיים:
הכול התחיל בטיסה מבצעית במלחמת לבנון הראשונה (שלום הגליל). המטוס של רוני טפר, אז טייס מילואים וגם רופא צעיר בשנה השנייה להתמחותו בגינקולוגיה, ספג פגיעה קשה מטיל קרקע-אוויר, שגרמה לאש במנוע, להשבתה חלקית שלו ולעשן בקוקפיט. "כטייס בודד שנמצא מעל ארץ אויב ורחוק מגבולות ישראל, אני זוכר עד היום שני דברים קיצוניים", מספר פרופ' טפר, כיום מנהל מרכז הסימולציה של כללית במרכז רפואי מאיר. "האחד הוא התפקוד באירוע והשני הוא הריגוש. אי אפשר לעבור חוויה כזו בלי להתרגש ועדיין אתה צריך לדעת שאתה פועל נכון ושולט במצב". טפר הצליח להטיס את המטוס הפגוע לעבר הגבול נגד כל הסיכויים ולבסוף ביצע נחיתת חירום על אדמת ישראל.
2 צפייה בגלריה
פרופ' רוני טפר
פרופ' רוני טפר
פרופ' רוני טפר. לעזור לרופא להיות מקצועי מיומן יותר
(צילום: מרכז רפואי מאיר)

הכוח שבסימולציה טובה

לאחר אותו אירוע נזכר טפר שבדיוק שלושה חודשים קודם לכן הוא התאמן על סימולציה בחיל האוויר המדמה התמודדות עם תקלה דומה. "ואז הבנתי את הכוח האדיר שיש בסימולציה טובה, שמעניקה ביטחון במקום של אי ודאות. בחוויית התפקוד, חשתי באותו אירוע כאילו שבכל יום אני נפגע מטיל אויב. ההבנה שהכתה בי כרופא צעיר, שיודע כמה קשה ללמוד או להתנסות בפרוצדורות בפעם הראשונה, הביאה אותי לחלום להשפיע בצורה משמעותית על עולם הרפואה דרך עולם הסימולטורים".
זה לקח קצת זמן ("מהר מאוד חזרתי למשמרות ולתורנויות של ההתמחות") ו-12 שנים אחר כך הוציא טפר את החלום מהמגירה, ופיתח את הסימולטור הראשון בעולם הרפואה בתחום האולטרסאונד, הקרוב לליבו. מאז הספיק לרשום 49 פטנטים בעולם שהופכים את הצוותים הרפואיים למיומנים יותר, מנוסים יותר ומקצועיים יותר. ולא, הוא לא חושב שההתקדמות הטכנולוגית תוכל להחליף אי פעם את הקשר הבינאישי עם הרופא – אבל היא בהחלט תעזור לרופא להיות מקצועי מיומן יותר.
2 צפייה בגלריה
פרופ' רוני טפר
פרופ' רוני טפר
פיתח מכשיר סימולציה שמאמן רופאים בבדיקות אולטרסאונד. פרופ' רוני טפר
(צילום: מרכז רפואי מאיר)
מפעל הדגל שלו הוא מכשיר סימולציה ייחודי שמאמן רופאים בבדיקות אולטרסאונד. טפר יזם והקים גם את "סימולטק", מרכז הסימולציות הרפואיות של כללית במרכז רפואי מאיר, שבו עוברים צוותים רפואיים הכשרות במגוון מקצועות רפואיים. הוא יזם ותכנן גם את "סימולנע", מרכז סימולציה נייד שעובר בין בתי החולים של הכללית ומכשיר צוותים רפואיים במגוון תרחישים. טפר פיתח עוד פטנטים רבים, ובהם גם מכשיר המאפשר לבצע פעולות פולשניות בחלל הרחם בהנחיית אולטרסאונד, שקיבל את אישור ה-FDA.
פרופ' טפר: "אני חושב שהיכולת ללמוד איך לעשות את זה ובדיקות רבות נוספות דוגמת מי שפיר או ביופסיה בדרך הזו, הופכת את הרופאים שלנו להרבה יותר בטוחים בעצמם וזה ניצחון של כלל הצדדים - המטופל, הרופא והארגון שאליו הוא משתייך"
"הסימולטור של האולטרסאונד פורץ דרך", מסביר פרופ' טפר, "הוא יושב בענן, משחרר אותנו מהצורך להיות תלויים בחומרה, בתוכנה או בסנסורים יקרים – ולמעשה בעזרת מחשב פשוט ואישי, ניתנת לאיש צוות האפשרות להיות טוב יותר. הסימולטור מקנה מיומנות תפקודית תוך כדי הבנה של תפעול כפתורים, מדידה נכונה, הסבר ופירוש על התמונה המתקבלת – באופן כזה שבכל מקום ובכל שעה ניתן למתאמן פידבק המותאם לניסיון הקליני המצופה ממנו – בין אם הוא מנהל יחידה או מתמחה בשנה ראשונה.
"בסימולטור החדש אנחנו לא לומדים רק על דימות, אנחנו מקבלים הכוונה לפעולות פולשניות תוך תרגול החדרת מחט לגוף האדם לדוגמה, בחינת היכולת לזיהוי המטרה והאם אנחנו מגיעים אליה בדרך הקצרה והמדויקת ביותר. כל זה נעשה במקום שבו אם ישנה טעות - היא לא גורמת נזק – ואני חושב שהיכולת ללמוד איך לעשות את זה ובדיקות רבות נוספות דוגמת מי שפיר או ביופסיה בדרך הזו, הופכת את הרופאים שלנו להרבה יותר בטוחים בעצמם וזה ניצחון של כלל הצדדים - המטופל, הרופא והארגון שאליו הוא משתייך".