בישראל נהוג שכל אזרח זכאי לקבל טיפול בבית החולים ובמרפאה הקרובים לביתו, אבל לא תמיד זה מתקיים: תושבי יישובים מאזור המרכז - גבעת שמואל, גני תקווה, סביון, אור יהודה, יהוד-מונוסון, גבעתיים וקריית אונו - מתלוננים שנמנע מהם לקבל טיפול במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, הסמוך ליישובם, בשל העובדה שהם מבוטחים של קופת חולים מכבי.
שבעת ראשי הרשויות הרלוונטיות פנו אתמול (א') בפנייה חריפה לשר הבריאות, ניצן הורוביץ, להתערב באופן מיידי במשבר. "החלטת מכבי מונעת מתושבינו לקבל טיפול בבית החולים שיבא, צעד שפוגע בהם כמבוטחים ופוגע בעיקרון השוויון לגביהם ולגבי כלל המבוטחים בקופה", הם כותבים. "מדובר בהחלטה הנובעת ממניעים כלכליים בלבד, ששמה לנגד עיניה את טובת הקופה בלבד ופוגעת קשה במגזר שלם של מבוטחים המופלים לרעה".
"הבעיה לא ברורה", אמר היום (ב') לאולפן ynet ראש עיריית קריית אונו, ישראל גל. "יצאה הודעה מקופת חולים מכבי, שהיא מפסיקה לאפשר למבוטחיה ללכת לשיבא. מכבי גם טעתה בתהליך, כשהחריגה שני יישובים מהמהלך ויצרה אפליה בין מבוטחים מיישוב X למבוטחים מיישוב Y. הטענה של מכבי היא שמשרד הבריאות ביטל את ההסכמים והעלה להם את המחירים בתל השומר, כך שהם לא מסוגלים לעמוד בזה. בפועל, נוצר מצב אבסורדי שלא יעלה על הדעת. לא יכול להיות שבמדינה מתוקנת תושב לא יוכל לבחור את בית החולים שהוא רוצה ללכת אליו.
"לפי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, כל מבוטח מכל קופה יכול לבחור את בית החולים שהוא רוצה להגיע אליו. בעבר כל תושבי קריית אונו המבוטחים במכבי יכלו להגיע לשיבא, שזה מעבר לגדר, והיום זה לא קורה. זה דבר חמור. צריך להחזיר לתושבים את חופש הבחירה. השתיקה הרועמת של משרד הבריאות היא מדהימה. המשרד צריך להתערב מיידית".
1 צפייה בגלריה
בית חולים שיבא תל השומר
בית חולים שיבא תל השומר
בית חולים שיבא בתל השומר. "צריך להחזיר לתושבים את חופש הבחירה", אומר ראש העיר
(המרכז הרפואי שיבא)
אחת התושבות, חנה מוסקוביץ' גרטנברג, הוסיפה: "ניסיתי לקבל תשובה ממכבי למה לתושבי קריית אונו אסור להגיע למכבי, בעוד לתושבי בני ברק מותר. כ-47% מתושבי קריית אונו הם חברי מכבי. זה כמעט חצי עיר. אני יכולה להצביע ברגליים ולעבור לכללית, אבל אני מרוצה מהשירות בקהילה. מכבי צריכה לתת הסברים למצב הזה".
תגובת מכבי: "עד 2021 היה הסכם בין חטיבת בתי החולים במשרד הבריאות למכבי. באופן מפתיע, החטיבה הודיעה כי אין בכוונתה להגיע עמנו להסכם. אנו מצפים מראשי הרשויות להצטרף למכבי במאבק הצודק מול חטיבת בתי החולים במשרד הבריאות כדי שיגיעו עמנו להסכם, ובכך להגיע לפתרון המצב. לצד זאת נבהיר, כי בניגוד לפרסומים שונים, בשיבא חל כעת שינוי במבנה הפעילות לגבי פניות חדשות בלבד. הפעילות העיקרית של המטופלים בשיבא תימשך כסדרה".
תגובת משרד הבריאות: "המשרד פועל על מנת להבטיח מתן שירות איכותי במרחק ובזמן סבירים לכלל המבוטחים. בהתאם לחוק, הקופה היא הקובעת ומחליטה על הסדרי הבחירה למבוטחיה, ובכלל זה החלטת מכבי לאפשר למבוטחי רמת גן ובני ברק גישה לבית החולים שיבא. בתקופה הקרובה יתקיימו דיונים בין הקופה לבית החולים בניסיון לגשר על הפערים".
תגובת שיבא: "אין כל סכסוך בין שיבא למכבי. שיבא ממשיך וימשיך להעניק טיפול לכל מי שזקוק בכל עת".